تعمیر و سرویس مشکلات کولر گازی خود را به ما بسپارید

گزارش بازرگانی،   3990423099

تصور کنید در هوای گرم و طاقت فرسای تابستان کولر منزل یا محل کارتان دچار مشکل شده و نیازمند تعمیر کولر گازی خود هستید؛ چه کار می کنید؟ قبل از هرچیز بهتر است آرامش خود را برای اخذ یک تصمیم درست حفظ کنید. برای تعمیر کولر گازی دو مورد حائز اهمیت است که باید به آن توجه داشته باشید: اول تعمیر کار خوب و دوم عیب یابی درست. برای این منظور لازم است که انواع کولر کازی، مشکلات شایع کولر گازی و تعمیر کار حرفه ای را بشناسید.

انواع کولر گازی را بشناسید

اساساً کولر گازی وسیله ای الکتریکی بوده که عملکرد آن جذب هوای گرم داخل و تولید هوای خنک و انتشار آن برای تهویه هوای محیط داخلی است. در ابتدا کولرگازی به شکل پنجره ای یا پرتابل ساخته و به صورت یک تکه روی پنجره یا داخل برشی از دیوار نصب می شد. بعدها شکل جدیدی از کولر گازی به صورت دو تکه جدا شامل (پنل سرمایشی و کندانسور بیرونی) تولید شد که مجموعا اسپیلت نام گرفته است. از این دستگاه نوع دیگری به نام چیلر نیز ساخته شده که این مدل  برای آپارتمان هایی که همه واحد های آن تصمیم به نصب کولر گازی دارند، مناسب است. زیرا دستگاه چیلر را به عنوان کندانسور کلی میتوانند روی پشت بام نصب کنند و دیگر نیاز نیست هر واحدی روی بالکن یا پشت پنجره منزل کندانسور تکی وصل کند. چیلر و مینی چیلر برای ادارات بزرگ و مکان های اجتماعی که سرپوشیده نیست، بسیار مناسب است. با این حال ممکن است هر وسیله برقی به دلایل مختلف دچار مشکل شود. در این مورد به خصوص لازم است ابتدا عمده ترین مشکلات مورد تعمیر کولر گازی را بشناسیم.

مشکلات شایع کولر گازی کدامند؟

  • کثیف شدن فیلتر هوای پنل کولر: فیلتر هوای کولر یکی از مهمترین اجزا آن است که تمام گرد و غبار و بوی نامطبوع را به خود جذب می کند. بنابراین با کثیف شدن فیلتر هوا ممکن است کیفیت کارکرد کولر گازی شما پایین بیاید. بهتر این است که هر چند وقت یک بار با کمک یک چهارپایه درب رویی پنل کولرتان را باز کرده و فیلتر ها را به واسطه شکاف های دو طرف آن از داخل کولر خارج کنید. فیلترها را در محیط مناسبی (حمام، حیاط یا دستشویی منزلتان) به خوبی بشویید تا کاملا تمیز شود؛ سپس دوباره نصبش کنید. با این کار اولین مرحله سرویس کولر گازی خود را انجام داده اید.
  • کم شدن قدرت سرمایش کولر: چند عامل ممکن است از دلایل ضعف سرمای کولرگازی باشد. مثل عدم سرویس کولر گازی ، خراب یا سوختن فن کولر، خرابی کمپرسور کولر، خراب یا مسدود شدن فیلتر کولر، تمام یا کم شدن گاز کولر که در اکثریت موارد کولرهای با عمربالا یا کولرهای جدید این عامل باعث کم شدن قدرت سرمای کولر است. در این صورت بهتر است پس از سرویس کولر گازی خود و نشت یابی، مجددا گاز کولر را شارژ کنید. البته در کولر گازی های جدید ممکن است مناسب نبودن محل نصب کندانسور، گرفتگی در کویل کندانسور و انتخاب ظرفیت کوچکتر نسبت به محیط نیز از عوامل ضعف سرمایش کولر باشد.
  • اشکال در عملکرد کندانسور(فن بیرونی کولر): فن بیرونی کولر دارای قسمت هایی مثل شفت بیرونی و داخلی موتور فن، موتور فن، سنسور کنترل دما، ترموستات، خازن فن و موتور بلوور است؛ که اگر هرکدام از این قطعات دچار مشکل شوند و درست عمل نکنند، کارکرد کولر گازی را مختل می کند. کندانسور کولر وظیفه دارد که گرمای داخل منزل یا محیط کار شما را به بیرون منتقل کند که اگر به هردلیل درست کار نکند باعث گرمای بیش از حد کمپرسور و پایین آمدن قدرت سرمادهی کولر گازی میشود. در این صورت حتما باید به فکر تعمیر کولر گازی خود باشید.  
  • خراب شدن برد کولر: یکی دیگر از مشکلات شایع کولر گازی خرابی و ناقص شدن عملکرد برد کولر است. برد هر وسیله الکتریکی درواقع مغز و قسمت فرمان دهنده دستگاه است. هرگونه اختلالی دربرد کولر موجب پایین آمدن کارکردکولر گازی خواهد شد.
  • سیم کشی ناقص: به خاطر داشته باشید، برای نصب کولر گازی حتما باید نصاب کولر از نمایندگی مربوطه را به محل بیاورید. زیرا اگر شخص غیر حرفه ای نصب را انجام دهد، ممکن است سیم کشی های برقی را به درستی نصب نکند و این امر باعث ایجاد سوختگی در سیم کشی و درنهایت انفجار پنل کولر شود.
  • آب ریختن از پنل داخلی کولرگازی: از دیگر عواملی که منجر به تعمیر کولر گازی می شود، سرریز شدن آب از پنل داخلی کولر است. این رخداد میتواند به سبب عواملی چون نشت هوا، دمای سرد بیرون، مسدود شدن مسیر خروجی آب کولر، کمبود گاز و... باشد. همه این عوامل با بررسی قابل تشخیص بوده و توسط متخصصین این رشته قابل تعمییر است.
  • لرزش و صدای ناهنجار کولر گازی: از دیگر مشکلات شایع کولرگازی است که معمولا در پنل داخلی یا کندانسور بیرونی به علت بالانس نبودن یونیت ها، کندانسور یا یونیت های داخلی پنل کولر می باشد. دلیل دیگر نیز می تواند شل بودن پایه های کندانسور خارجی باشد.
  • برفک زدن لوله های پنل کولر: توجه به برفک زدن لوله های کولر بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر این مشکل به موقع رفع نشود، ممکن است دستگاه را خراب کند. این مشکل شایع علت های فراوانی دارد؛ مثل گرفتگی لوله های کولر، عدم وجود جریان هوا در کویل های کندانسور و... که برای رفع آن بهتر است سریعا به تعمیر کار خوب و کارشناس حرفه ای زنگ بزنید تا از سوختن دستگاه و مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

برای سرویس و تعمیر کولر گازی به کدام موسسه مراجعه کنیم؟

در مطالب بالا چند مورد از مشکلات شایع کولرگازی برای شما روشن شد. اما باید توجه داشته باشید، همانطور که نصب انواع کولر اعم از پنجره ای، اسپیلت و چیلر نیازمند نصاب متخصص می باشد، تعمیر کولر گازی و سرویس آن و همچنین سرویس چیلر نیازمند دانستن فن و علم خاص این رشته است. چرا که واگذاری تعمیر کولر گازی به تعمیرکار غیر حرفه ای می تواند مشکلات جبران ناپذیر و هزینه های بیشتری را برای شما ایجاد کند. یکی از بهترین گروه های فعال در زمینه سرویس و تعمیر سیستم های گرمایشی و سرمایشی ( کولرگازی، داکت اسپیلت، چیلر و مینی چیلر) گروه فنی فدک تهویه است. گروه فدک تهویه  که متخصص ترین تعمیرکاران این حوزه را همراه دارد، آماده ارائه انواع خدمات در تمام ایام هفته برای شهروندان تهرانی در سراسر استان می باشد. اگر در سیستم گرمایشی یا سرمایشی منزلتان به مشکلی برخوردید، بایک تماس ساده میتوانید تعمیرکاران زبده فدک تهویه را به کمک خود بخوانید و کیفیت خدمات را با فدک تهویه تجربه کنید.