چرا سفر سرلشکر باقری به سوریه بسیار مهم است؟

گروه سیاسی الف،   3990422111

سرلشکر باقری روز چهارشنبه در سوریه با این کشور پیمان استراتژیک بست. قراردادی که جای پای ایران را در منطقه محکم تر از همیشه کرد. اما پیام این قرارداد چه بود و چرا در این برهه زمانی و انتشار شایعاتی از حملات اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران و هجمه فشارهای بین المللی و منطقه ای بسته شد؟

چرا سفر سرلشکر باقری به سوریه بسیار مهم است؟

خبرآنلاین نوشت: همه چیز از انفجار مشکوک نطنز آغاز شد و خوراک خبری رسانه های صهیونیستی و غرب را علیه ایران بار دیگر فراهم کرد. از سالهای گذشته و بعد از انعقاد برجام و روی کار آمدن ترامپ و خروج او از توافق هسته ای، اسرئیل حملات مکرری در زمین عراق علیه ایران انجام داد آن زمان هم بحث بر سر این بود که چرا ایران پاسخ نمی دهد؟ حال سوال اصلی این است اگر کار اسرائیل است چرا ایران پاسخ نمی دهد؟

وزیر خارجه کشورمان بارها در مجامع بین المللی اعلام کرده که جمهوری اسلامی به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست. پس راهبرد چیست؟ اگر فرض بر این باشد که حملات کار اسرائیل بوده است که نیست، چرا ایران پاسخ موشکی نمی دهد؟ 

راهبرد ایران تا کنون چه در امر سیاست خارجی چه در امر سیاست منطقه ای و نظامی صبر استراتژیک همراه با قدرت نرم بوده است. نمونه بارز آن نفوذ در عراق و سوریه که این روزها خبر مهمی که لابه لای اخبار ناپدید شد بستن قراداد نظامی و استراتژیک میان ایران و سوریه بود. 

سفر سرلشکر باقری به سوریه

سرلشگر باقری درحالی به سوریه سفر کرده که شرایط منطقه شرایط ناآرامی است از عراق گرفته تا عربستان و یمن و خرابکاری ها در کشور خودمان که به گفته برخی مخالفان امنیت کشور دست به این خرابکاری ها زده اند. این سفر با یک طرح دیگر از سوی امریکا علیه ایران همزمان شد. قانون سزار که نمایندگان مجلس ایالات متحده برای حضور نظامی ایران در منطقه خصوصا سوریه وضع کرده اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سوری ها تضمین داد در راستای اتحاد استراتژیک دو کشور سامانه پدافند هوایی سوریه را تقویت خواهد کرد. 

براساس گزارش رسانه اسرائیلی «جروزالم پست»، براساس توافق جامع نظامی ایران و سوریه، سیستم های پدافند هوایی سوریه توسعه می یابد و می تواند شاهد این باشد که ایران پدافند ۳ خرداد را در سوریه  مستقر کند که می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد. پدافند سوم خرداد همان پدافندی است که در ژوئن سال ۲۰۱۹ پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را سرنگون کرد.

به نوشته این رسانه رژیم اسرائیل، کمک پدافندی ایران همچنین می تواند پیامدهای قابل توجهی برای حضور نظامی ترکیه درسوریه داشته باشد. ایران،ترکیه و روسیه به طور مکرر در مورد موضوعات مرتبط با سوریه کار می کنند.همه آنها با حضور ایالات متحده در سوریه مخالفند و ترکیه و ایران با هم علیه گروه های مخالف و مبارز کرد همکاری کردند. این بدان معناست که پیام ایران در تقویت پدافند هوایی سوریه متوجه اسرائیل، ایالات متحده و احتمالاً ترکیه است.

سرلشکر باقری در دیدار با علی ایوب وزیر دفاع سوریه با تاکید بر اینکه سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را در راستای تحکیم همکاری‌های نظامی میان دو کشور، تقویت خواهیم کرد، گفت: ترکیه کمی در اجرای تعهدات خود در قبال تفاهمات صورت گرفته در آستانه مبنی بر خارج کردن گروه‌های تروریستی از سوریه تأخیر داشته است.

وی افزود: ترکیه باید بداند که حل مشکلات امنیتی کشور از طریق مذاکره و ایجاد تفاهم با طرف سوری و نه از طریق حضور نظامی در خاک سوریه صورت می‌پذیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنین تأکید کرد:‌ مردم و کشورهای منطقه از حضور آمریکا استقبال نمی‌کنند و پاسخ ما به یاوه‌گویی‌های آمریکا ادامه دارد.

سرلشکر باقری در پایان تاکید کرد: توافق امضا شده اراده ما را برای همکاری مشترک در زمینه مقابله با فشارهای آمریکا بالا می‌برد.

قراردادی علیه اسرائیل

این سفر مهم بود،بسیار مهمتر از آنچه که رسانه ها درحد یک خبر به آن پرداختند. مهم بود از آنجایی که ایران در آستانه رفع تحریم تسلیحاتی است و گمانه زنی ها حاکی‌است که روسیه و چین درخواست امریکا در شورای امنیت را وتو خواهند کرد. ایران در بحبوحه وضعیت منطقه و اینکه هنوز مشخص نشده است ایا خرابکاری نطنز کار اسرائیل بوده است یا خیر پاسخ محکمی به طرف های درگیر در سوریه بود از چند جهت؛

اول؛ هرگونه تجاوز از سوی اسرائیل به مواضع ایران در هرکجای منطقه با پاسخ پدافندهای ایران مواجه خواهد شد

دوم؛ هر حرکت آمریکا از این پس علیه ایران حساب شده خواهد بود چرا که در واکنش به این قرارداد پنتاگون اعلام کرد که امریکا قصد درگیری با ایران را ندارد

سوم؛ هشداری به ماجراجویی ترکیه در ادلب و شمال سوریه بشمار می آید و در عین حال همکاری دو کشور ایران و ترکیه و همین طور روسیه در مسائل سوریه با قدرت هرچه بیشتر ادامه خواهد داشت

چهارم؛ ایران جای پای خود را با حضور نظامی، مستشاری و اقتصادی در سوریه محکم کرد؛ پیامی به مذاکرات پشت پرده روسیه و اسرائیل بر سر حضور ایران در سوریه

پنجم؛ پایانی بر پروپاگاندای رسانه های غرب درباره کمرنگ شدن حضور ایران در سوریه پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی 

ششم؛ خروجی نشست شورای امنیت درباره تحریم تسلیحاتی ایران هرچه که باشد جمهوری اسلامی با شدت به حضور خود در منطقه ادامه خواهد داد

هفتم؛ پاسخی محکم به آمریکا در مقابل قانون سزار 

هشتم؛ پاسخی به حملات اسرائیل و سکوت روسیه با وجود سامانه های اس ۳۰۰ که در مقابل حملات رژیم اشغالگر دستور دفاع ندارند!

در نهایت اگر آمریکا بار دیگر علیه ایران در حال استفاده از ابزار گروه تروریستی داعش است، ایران نیز راهبرد خود را برای مقابله با این گروه تروریستی آماده دارد.

پاسخ ایران به اسرائیل و امریکا حساب شده، زیرکانه و هوشمندانه بود. ژنرال مک کنزی فرمانده نیروهای سنتکام در خاورمیانه در خصوص پاسخ ایران به خرابکاری های اسرائیل و امریکا در عراق و سوریه معتقد است که ایران هروقت سکوت می کند ما منتظر اتفاقات هولناکی هستیم و این سکوت را به دقت بررسی خواهیم کرد تا متوجه شویم که استراتژی ایران چه خواهد بود. مک کنزی در مصاحبه با بلومبرگ می گوید صبر نظامی ایران به دلیل این است که آنها راهکار بلند مدتی را اتخاذ کرده اند و آن هم بیرون راندن امریکا از منطقه است. 

سرلشگر باقری در حالی این قرارداد را بست که گمانه زنی های کارشناسان بین المللی حاکی‌است که ترامپ حمله نظامی به ایران را دور از ذهن نمی داند. خصوصا که این روزها عراق نیز ناامن شده است. از طرفی دیگر نیز این قرارداد در خروجی نشست شورای امنیت تاثیر بسزایی دارد و موجب می‌شود امریکا حساب شده تر در پی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران باشد چرا که از امروز مواضع آنها در سوریه در خطر است و احتمالا درگیر نظامی بسیار بالا! از سوی دیگر ایران در پی فشارهای گسترده بین المللی و منطقه ای با این قرارداد احتمالا خود را بیمه از هر حمله نظامی احتمالی کرد. احتمالا ایران و سوریه در حال عبور از روسیه هستند! این پیام تنها به اسرائیل و آمریکا نبود بلکه روس ها هم هدف هستند.