این کتاب که شامل چهار فصل است. در فصل اول، ابتدا به «تعریف تصویر» شامل تصویر رسانهای، تصویرسازی علمی، خاطرات تصاویر و… پرداخته میشود و سپس به ریشههای علم نشانهشناسی، نشانهشناسی از منظر سوسور و پیرس، پدران نشانهشناسی اشاره کرده و انواع مختلف نشانه طبقهبندی و تعریف میشود.
فصل دوم، که «تجزیه و تحلیل تصویر» نام دارد، ابتدا به تعریف اصول تحلیل عملکردهای تصویر، اهداف و روششناسی تجزیه و تحلیل با تاکید بر نگاه رولان بارت، نشانهشناس فرانسوی و کشف پیام ضمنی تصویر پرداخته و به انتظارات مخاطب را با تاکید بر نظریه «افق انتظار» اچ. آر. یائوس، نشانهشناس آلمانی میپردازد و سه اثر از نقاشان مهم غرب (کاراواجو، اُوچلو و داوینچی) را تحلیل و تفسیر میکند.
این کتاب در فصل سوم، به تصاویر تبلیغاتی، انواع مختلف پیام، سخنوری تصویر و… میپردازد و یک تصویر تبلیغاتی (تبلیغ لباس مردانه برند مالبرو) را بر اساس نظرات نشانهشناسی مطرح شده در فصل دوم، توصیف کرده و از منظر پیام تجسمی، پیام شمایلی و پیام زبانشناسی تجزیه و تحلیل میکند.
در فصل چهارم، درباره برخی پیشذهنیتها در مواجهه با تصویر، تعامل و تکامل تصویر با تاکید بر سمبل و قدرتهای تصاویر درباره یک عکس یا بهتر رمان «عبور از افق انتظار» نوشته آنتوان تابوچی میپردازد و به یکی از آثار پل سزان، «کوههای سنت ویکتوار» اشاره کرده و آن را از منظر مخاطب مورد بررسی قرار میدهد.
این کتاب که از سوی نشر همای هنر در ۱۵۰ صفحه و به قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.