وزیر بهداشت: باید دانشجوی پزشکی جامعه محور و درد آشنا تربیت کنیم

گروه سلامت الف،   3990421170

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید دانشجوی جامعه محور و درد آشنا تربیت کنیم که در نظام ارائه خدمت نقش آفرینی کنند.

به گزارش مهر، دکتر سعید نمکی امروز در ارتباط مجازی با اختتامیه سیزدهمین جشنواره کشوری شهید مطهری گفت: درود می فرستم به مدافعان سلامت که در راه حفاظت از جان مردم، جان خود را از دست دادند و کووید ۱۹ شرایط جدیدی را بر ما تحمیل کرده است که نمی توان دیگر مثل گذشته دیدار با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی را تازه کرد.

وی با اشاره به صحبت های دکتر حق دوست درباره نقش معلم در توسعه یافتگی کشور گفت: برنامه های توسعه از قبل و بعد از انقلاب وجود داشته است اما نگاه امروز توسعه یافتگی به معنی توسعه یافتگی نیروی انسانی است. انسان توسعه یافته را هدف توسعه می دانند. توسعه زیر ساخت ها به تنها توسعه یافتگی کشور محسوب نمی شود.

نمکی اظهار داشت: مهمترین ابزار توسعه یافتگی چیزی جز آموزش نیست. مهمترین عامل این آموزش استادان و نیروی انسانی است. چه توسعه کمی و چه توسعه کیفی باید به تربیت انسان توسعه یافته منجر شود و با چیزی جز معلم توسعه یافته محقق نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: صاحبنظران می گویند که باید در آموزش سرمایه گذاری شود. یک معلم خوب کیست. اولین رکنی که باید بدانیم این است که معلمی کار انبیاء است. معلمی که بتواند دانش آموخته توسعه یافته تربیت کند باید خود عاشق باشد. معلم عاشق دانشجوی عاشق مردم و عاشق خدمت تربیت می کند.

وزیر بهداشت افزود: یک معلم خوب باید خود منور به نور معرفت باشد. اگر معلمی بخواهد علم و کلامش در دانشجو اثر کند باید معرفت داشته باشد. معلم خوب باید بداند آنچه می آموزد اثر گذار است و علم نافع دارد.

وی گفت: معلم خوب باید بداند که برای کدام جایگاه نظام سلامت دانشجو تربیت می کند و این دانشجو در کجا و با چه هزینه ای تربیت می شود. معلم خوب باید بتواند علقه و دلبستگی به آب و خاک در دانشجو ایجاد کند. اما امروزه متاسفانه تعداد کمی استاد این چنینی هستند. ما وظیفه داریم که فضای بهتری برای نخبگان فراهم کنیم.

نمکی یادآور شد: امروزه علی رغم همه این تنگناها به همت بلند دانشمندان و معلمان دانشگاه های علوم پزشکی در طول کمتر از ۲ ماه در دوران کرونا از یک وارد کننده به تولید کننده و بعد از آن به صادر کننده تجهیزات پزشکی تبدیل شدیم. حتی در مدت کمتر از دو ماه بیماری کرونا را را مهار کنیم.

وی افزود: آنچه به دست آمد از غیرت و همت و دانش بزرگان دانشگاه های علوم پزشکی بود. با اینکه در ابتدای کرونا خطر آن را برای سالمندان عنوان کرده بودیم اما پیشکسوتان علوم پزشکی با وجود محدودیت در پوشش ها حفاظتی دل به آتش کرونا زده بودند و می گفتند که ما باید در میدان باشیم.

وزیر بهداشت از دانشگاه های علوم پزشکی تقاضا کرد که در همه قسمت های آموزش علوم پزشکی بازنگری کنند و افزود: باید این راه را با همت نخبگان علوم پزشکی طی کنیم.

وی گفت: باید دانشجو جامعه محور و درد آشنا تربیت کنیم تا در نظام ارائه خدمت نقش آفرینی کنند. نیازمند تربیت انسانی هایی هستیم که دردها را بفهمند و برای آنها درمان داشته باشند. تخت آی سی یو به مریض کرونایی سرویس نمی دهد آنچه به مریض سرویس می دهد انسان عاشق ماهر دوره دیده ای است که می تواند این کار را بکند.

نمکی گفت: دانشگاه نیازمند تحول است و ما در رشته های طب عمومی، طب داخلی، طب اطفال و جراحی عمومی که می توان آن را با هزینه کمتر و موثرتر به انسان ها آموزش داد، کم داریم. اکنون دوره های طولانی و گران قیمت برای تربیت نیروی انسانی داریم که باید آن را مدریت کنیم.

وی گفت: متاسفانه دانشجویان امروزه دچار بلاتکلیفی روحی و روانی هستند و یک معلم خوب می تواند آنها را هدایت کند. دانشجوی ما امروز دچار سرخوردگی است و استاد خوب باید درس عشق و محبت به او یاد دهد.

وزیر بهداشت یادآور شد: این بیماری کووید ۱۹ هم یک نوع امتحان برای معلمان دانشگاه های مملکت بود. کویید ۱۹ ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روحی و روانی را بر بشریت تحمیل می کند که نه تنها معلمان حوزه بهداشت بلکه همه رشته ها باید در کنار هم جمع شوند و با یک برنامه منسجم بین بخشی مهار کرونا را جشن بگیریم.