شناسایی سیستم تشخیص زلزله در جانوران/ آیا جانوران حس ششم دارند؟

گروه اقتصادی الف،   3990418004

محققان توانستند سیستم تشخیص زلزله را در جانوران شناسایی کنند. آنها معتقدند این سیستم حس ششم جانواران است.

 به گزارش ایرنا، محققان موسسه مکس پلانک با همکاری محققان دانشگاه کنستانس در آلمان برای این منظور، حسگرهایی را به ۶ گاو، پنج گوسفند و ۲ سگ ساکن یک منطقه زلزله‌خیز در شمال ایتالیا متصل کردند و الگوی حرکت این جانوران را در طول چند ماه تحت نظر قرار دادند. در طول این مدت، مقامات ایتالیا وقوع ۱۸ هزار زمین‌لرزه را با شدت‌های مختلف در منطقه مورد آزمایش به ثبت رساندند. در این بین ۱۲ زمین‌لرزه با شدت ۴ ریشتر یا بیشتر به وقوع پیوست.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد جانوران مورد آزمایش در طول چند ساعت قبل از وقوع زمین‌لرزه،بی قرار هستند.هرچه فاصله این جانوران با مرکز وقوع زلزله کمتر بود، رفتار غیرعادی آن‌ها سریع‌تر قابل تشخیص بود.

با وجود این که به اعتقاد بسیاری از متخصصان، پیش‌بینی دقیق زلزله امکان‌پذیر نیست، به نظر می‌رسد جانوران قادرند این پدیده را چندین ساعت قبل از وقوع تشخیص دهند. در واقع بر اساس نتایج این مطالعه، ردگیری الگوی حرکت گونه‌های مختلف جانوری در مناطق مختلف، امکان پیش‌بینی وقوع زلزله را فراهم می‌کند.

البته برای این منظور لازم است تغییرات رفتاری جانوران قابل اندازه‌گیری باشد و با ردگیری رفتار تعداد قابل توجهی از گونه‌های مختلف، تغییرات رفتاری هرگونه در رابطه با وقوع زمین لرزه شناسایی شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Ethology منتشر شده است.