رئیس سازمان غذا و دارو: ماسک سه لایه هیچ وقت مجوز صادرات نداشته است

گروه اجتماعی الف،   3990417121

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان تولید ماسک سه لایه در حد نیاز کشور است و هرگز مجوز صادرات نداشته و برای مدتی ماسک N۹۵ مجوز صادرات داشت که متوقف شده است.

ماسک سه لایه هیچ وقت مجوز صادرات نداشته است

به گزارش ایرنا، محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در پنجمین همایش مکمل های رژیمی و غذایی در هتل المپیک افزود: فعلا هیچ مجوزی برای صادرات ماسک در کشور نداریم البته مسئولیت تامین و قیمت گذاری ماسک با وزارت صنعت است و در مورد میزان تولید ماسک نیز مسئولان این وزارتخانه پاسخگو هستند.

وی درباره تولید داروی رمدسیور و تاثیر آن در درمان کووید۱۹ گفت: این دارو هنوز جزو پروتکل درمان کرونا نیست اما اگر کمیته علمی ستاد ملی کرونا تایید کند سه تا چهار شرکت داروسازی آماده تولید هستند و امکان تولید مواداولیه آن هم در کشور وجود دارد.

شانه ساز در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر در تامین ارز دارو گفت: چنین چیزی نیست و بانک مرکزی بر اساس سهمیه ۲.۵ میلیارد دلاری به موقع سهمیه ارز دارو را تامین می کند و در شرایط کرونا و مشکلات تحریم که آماج شایعات غیر واقعی هستیم نباید با بیان این مسائل مردم را بیشتر نگران کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل به خصوص تولید مواد اولیه و واسط دارویی است و این سیاست مورد تایید همه ارکان داروسازی کشور است.

وی گفت: تولید مواد واسط قیمت تمام شده دارو را در کشور تا یک پنجم کاهش می دهد.

شانه ساز گفت: میزان تولید بسته های مکمل ها در کشور از ۲۴ میلیون بسته در سال ۹۶ به ۷۵۰ بسته در سال ۹۷ و ۱۰۵ میلیون بسته در سال ۹۸ رسید و امسال به ۱۵۰ میلیون بسته می رسد.

وی گفت: میزان واردات این اقلام نیز  از ۴۲میلیون بسته در سال ۹۶ به ۲۷ میلیون بسته در سال ۹۷ و ۱۶ میلیون بسته در سال ۹۸ کاهش یافته و امسال به ۱۲ میلیون بسته می رسد.

شانه ساز کفت: میزان واردات مکمل های ورزشی در کشور نیز از ۱۷۵میلیون دلار در سال ۹۶ به ۱۰۵ میلیون دلار در سال ۹۷و ۷۲ میلیون دلار در سال ۹۸ کاهش یافت و در سه ماه امسال هشت میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سیاست وزارت بهداشت حرکت به سمت تراز مثبت صادرات و واردات دارویی است به همین علت میزان ارز برای واردات مواد اولیه به جای داروی ساخته شده افزایش یافته و از ۲۸ میلیون دلار در سال ۹۶ به ۴۰ میلیون دلار در سال ۹۷و ۸۲ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید و امسال به ۱۹۲ میلیون دلار افزایش می یابد.