تولد فرصتي ديگر در حادثه نطنز

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3990417060
تولد فرصتي ديگر در حادثه نطنز

حق توسعه را مي‌توان از حقوق بنيادين هر كشوري دانست. حقوق بين الملل اين حق را تضمين مي‌كند و جامعه جهاني مكلف است كه اين حق را براي هر كشوري برسميت بشناسد. ايران هم بر اساس اين حق مسلم خود پيگير دستيابي به فناوري هسته‌اي شد. اگر چه در مقطعي طرح ادعاي تهديد صلح و امنيت جهاني از سوي دشمنان، به صدور احكام محدود كننده‌اي عليه حق توسعه ايران انجاميد اما به هر ترتيب امروز فعاليت هسته‌اي ايران برسميت شناخته مي‌شود و عدول ايران از حق بر توسعه حتي محتمل هم نيست. 

كشور برخوردار از فناوري هسته‌اي موظف است كه به پروتكل‌هاي ايمني پايبند باشد چون امنيت همه جهان چنين اقتضا مي‌كند. تابع اين نياز جهاني، پايبندي به اين پروتكل‌هاي ويژه براي هيچ كشوري بدون دسترسي به منابع مالي كافي و بهره مندي آزادانه از تكنولوژي جهاني هم ممكن نيست. به تجربه اثبات شده است كه عواقب وقوع هر حادثه جدي در تاسيسات هسته‌اي، تهديدي عليه سلامتي ميليون‌ها نفر حتي فراي مرزها ايجاد مي‌كند. اخيرا دو حادثه در پارچين و نطنز زمينه رواج شايعاتي از سوي ايران ستيزان شد تا جايي كه يك ابله در مقام مشاور امنيتي در رژيم صهيونيستي ادعاي حمله جنگنده هاي اسرائيلي به تاسيسات هسته اي ايران را مطرح كرد. 

الحمدلله الذي جعل اعدائنا من الحمقا! حماقت و بلاهت ايران ستيزان فرصت زا است و آنچه از بلاهت ايشان حاصل آمد مصداق تولد فرصت در تهديدات است. قطع نظر از چگونگي و چرايي حوادث اخير، جهان اگر صادقانه نگران حوادث در تاسيسات هسته‌اي باشد، نمي‌تواند دسترسي به منابع مالي جهت نگهداري و ايمني هسته‌اي را محدود كند و احتمال وقوع حوادث را بالا ببرد. علاوه بر اين، آنچنانكه از لفاظي صهيونيست هاي جنايتكار بر مي‌آيد، لزوم تامين امنيت اين تاسيسات از گزند وحوش تروريست هم تقويت بنيه دفاع نظامي ايران را موجه مي‌كند.

(حتي حفاظت از مخازن آمونياك هم تجهيزات نظامي پيچيده‌اي نياز دارد و همه كشورهاي جهان از جمله آلمان و ژاپن و سوئيس به اين الزام توجه مي‌كنند و سرانه بودجه نظاميشان بسيار بيشتر از ايران است.)
به فرض محال عجز ايران در دفاع از اين تاسيسات، جهان بايد احتمال تكرار چرنوبيل ديگري را مد نظر قرار دهد. به ادعاي شيوخ جنوبي، نقص در ايمني تاسيسات بوشهر، ساكنان ساحل جنوبي خليج فارس را حتي بيش از ايرانيان در معرض خطر قرار مي‌دهد. اينها از جمله استدلالات ساده و دم دستي اما كارامدي است كه ايران براي تقابل با فشار حداكثري امريكا و متحدانش در چنته دارد و آنچه طي روزهاي اخير گذشت، اعتبار اين استدلالات را تقويت مي‌كند. 

البته بايد پذيرفت كه آمريكايي‌ها نسبت به حادثه در يك سوله كارگاهي تاسيسات نطنز كمي عاقلانه تر واكنش نشان دادند و نگراني خود از كيفيت اداره اين تاسيسات حساس و خطرناك را بروز دادند؛ آن‌ها سال‌ها است مدعي هستند كه ايران در پوشش فناوري هسته‌اي در پي تامين امنيت ملي است و اكنون مستاصل به نظر مي‌رسند...

ساخت سلاح هسته‌اي تنها روش بهره مندي از فناوري هسته‌اي جهت تامين امنيت نيست و البته كه امنيت از لوازم توسعه است و تهديد امنيت ايران تبعاتي فراي مرزهاي وطن خواهد داشت.