رشد نامتوازن بخش کشاورزی/ وابستگی به کالاهای اساسی علیرغم افزایش ۲۳ درصدی

گروه اقتصادی الف،   3990414065 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تولید محصولات زراعی تولیدات بخش کشاورزی نامتوازن بوده و متناسب با نیازهای داخلی نیست چنانکه رشد ۲۳ درصدی محصولات زراعی را در ۵ سال گذشته داشته‌ایم اما همچنان وابستگی در کالاهای اساسی خسارات زیادی را به بخش و جامعه وارد می‌کند.

به گزارش فارس، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به تازگی گفته است کشور طی ۵ سال گذشته رشد ۲۳ درصدی در تولید محصولات زراعی را داشته است.

این افزایش رشد در حالی است که بسیاری از مشکلات در این حوزه نیز وجود دارد. وابستگی ۹۰ درصدی در واردات دانه‌‌های روغنی و وابستگی ۷۰ درصدی در نهاده‌های دام و طیور از مهمترین آنها است. ضمن اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن برنج و یک میلیون تن شکر و ۱۵۰ هزار تن گوشت وارد کشور می‌شود.

به نظر می‌رسد خوداتکایی در محصولات اساسی حلقه مفقوده در بخش کشاورزی است. سالانه ۱۲۸ میلیون تن محصول کشاروزی در کشور تولید می‌شود اما وابستگی در کالاهای اساسی اثرات زیان‌بار و تهدید‌کننده‌ای در این بخش دارد. چنانکه افزایش قیمت ارز به سرعت تاثیر خود را در افزایش هزینه تمام‌شده تولید داخلی آشکار می‌کند.

به عنوان مثال ایران در تولید مرغ و تخم‌مرغ جایگاه هفتم و نهم دنیا را دارد اما وابستگی به خوراک طیور باعث شده خودکفایی در این حوزه ناپایدار باشد و به همین دلیل افزایش شدید قیمت‌ها را در این دو محصول طی هفته گذشته شاهد بودیم.

همچنین پایین نیامدن قیمت گوشت قرمز به رغم تولید فراوان آن در کشور نیز ریشه در وابستگی به خوراک دام و طیور دارد. کارشناسان معتقدند که برنامه‌های بخش کشاورزی باید طوری باشد تا کشاورزان را به سمت تولید و کشت محصولات اساسی سوق دهد وگرنه تاوان آن را کشور خواهد داد.

به عنوان مثال سال گذشته ۴.۱ میلیارد دلار نهادهای دامی وارد کردیم که نسبت به سال قبل آن ۲۳ درصد رشد داشت. سال گذشته بیش از ۸.۹ میلیون تن ذرت به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده که نسبت به سال قبل رشد ۴ درصدی داشته است. همچنین سال گذشته بیش از ۴ میلیون تن جو به ارزش بیش  از یک میلیارد دلار وارد کردیم که نسبت به سال قبل ۵۱ درصد از نظر وزنی و ۶۸ درصد از نظر ارزشی رشد داشت.

همچنین سال گذشته بیش از ۲.۲ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۹۵۸ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با واردات سال قبل رشد ۵۰ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۴۴ درصدی به لحاظ ارزشی داشته است.