پایان داستان غم انگیز زم

گروه سیاسی الف،   3990411017 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستگیری و حکم اعدام روح‌الله زم پایانی بر فعالیت رسانه‌ای چندساله وی بود که با خط گرفتن از سرویس‌های جاسوسی کشورهای دیگر در پی ایجاد اختلاف و آشوب در کشور بود اما عاقبت بر اقدامات وی مهر پایان زده شد.

پایان داستان غم انگیز زم

روز سه‌شنبه غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز صادرشده و ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات زم را از مصادیق افساد فی‌الارض دانست که برای مابقی جرائم نیز حکم حبس گرفته است. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد این حکم قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

دادگاه روح‌الله زم در شش جلسه برگزار شد که اولین جلسه آن در تاریخ ۲۱ بهمن برگزار شد که 17 عناوین اتهامی نیز در متن کیفرخواست بیان‌شده بود. ازجمله این اتهامات می‌توان به افساد فی‌الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به‌واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به‌قصد برهم زدن امنیت کشور و ... اشاره کرد.

آخرین جلسه دادگاه روز سه‌شنبه 20 خردادماه بود. جلسات رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شد. زم در آخرین جلسه دادگاه خود عنوان کرده بود: اگر کاری از دستم در رفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.

زم که بود؟

روح‌الله زم، فرزند محمدعلی زم روحانی سرشناس اصلاح‌طلب بود که سال‌ها مسئول اداره حوزه هنری بود. محمدعلی زم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قصد ورود به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران را داشت که موفق به این امر نشد. آخرین منصب مدیریتی محمدعلی زم، معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

حجت الاسلام زم در واکنش به دستگیری فرزندش روح الله زم گفته بود: ما تقریبا با ایشان در این مدت‌ها حالت قهر داشتیم و تنها گهگاهی نصیحت و پیغامی برایش می‌فرستادیم... دنیا دار مکافات و مجازات است؛ این را خداوند متعال و همه‌ بزرگان گفته‌اند. بالاخره این دنیا، دنیای امتحان آدم‌هایی است که رد آن زندگی می‌کنند. خوب و بد باید امتحان دهند و آنها که بد کردند مجازات شوند.

بیشتر بخوانید:

روح‌الله زم، آقازاده‌ای بود که در حوادث بعد از انتخابات و فتنه 1388 دستگیر شد اما بعد از آزادی به مالزی رفت و سپس به فرانسه رفت. زم در مورد نحوه خروج خود از کشور و سفر به مالزی، ترکیه و فرانسه در جلسه دوم دادگاه گفته بود: «سال 90 به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را

داشتیم، اما من به حج نرفتم و دو روز پس از سفر حج خانواده‌ام عازم مالزی شدم و تا یک روز بعدازآنکه به مالزی برسم، خانواده‌ام از من خبری نداشت... سال 91 بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه ماه در آنجا بودم سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال 88 با او آشنا شده بودم به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آن‌ها درخواست ویزا کردم که آن‌ها به من ویزای فرانسه را دادند. تقریباً شهریور 91 بود که وارد فرانسه شدم».

زم طی این مدت کانال تلگرامی آمدنیوز را راه‌اندازی کرد که در آن مبادرت به انتشار اخباری می‌کرد که دقیقاً مشخص نبود مراجع و منابع اطلاعاتی آن کجا بوده است. در جریان اعتراضات دی‌ماه 96 کانال آمدنیوز بدیل تحریک مردم به خشونت و آشوب توسط تلگرام مسدود شد اما بلافاصله کانال جایگزین آن‌که صدای مردم بود آغاز به کار کرد.

زم چگونه دستگیر شد؟

روح‌الله زم در تاریخ 22 مهرماه 1398 توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. اطلاعات سپاه بعد از بازداشت زم اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آمده بود:

«سازمان اطلاعات سپاه در ... عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگرد‌های ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت [کرد] و فریب داد و روح‌الله زم سر شبکه سایت ضدانقلاب و معاند آمدنیوز را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج نشین و عوامل داخلی آن‌ها به‌عنوان یکی از آبشخور‌های محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باور‌های دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و تروریستی ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور را اداره می‌کرد به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.»

زم در نخستین اعترافات خود تأکید کرد اعتماد به دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی، اقدامی نادرست بوده است.

زم در این فایل تصویری که از تلویزیون پخش شد گفته بود: «من روح‌الله زم مؤسس رسانه آمد نیوز هستم و از اتفاقاتی که طی سه چهار سال اخیر افتاده، پشیمانم... بحث اعتماد به دولت‌ها مشخصاً اعتماد به دولت فرانسه کار اشتباهی بود؛ آنان در یک مقطعی قبول کردند که از من محافظت کنند و گفتند برای حفظ جان تو و خانواده‌ات است. فکر نمی‌کردم بازداشت شوم؛ مجموعاً اعتماد به دولت‌ها اعتماد صحیحی نیست، مخصوصاً دولت‌هایی مثل آمریکا، اسرائیل و عربستان و ترکیه که نشان می‌دهند با جمهوری اسلامی رابطه خوبی ندارند.»

بعد از دستگیری وی مدتی طول کشید تا دادگاه بررسی اتهامات وی برگزار شود. بنا به همین دلیل حدس و گمانه‌هایی فراوانی درباره افرادی که به وی اطلاعات می‌دادند و منابع روح‌الله زم منتشر شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در تاریخ ۴ آذر 1398 عنوان کرده بود: بخش عمده‌ای از ارتباطات او کشف‌شده و با عرض معذرت باید بگویم از طیف‌های مختلف در تور رسانه‌ای او واقع‌شده بودند. بعضی از آن‌ها برای فضاسازی علیه جریانات داخلی علیه هم بوده که به ایشان گزارش‌هایی می‌دادند. سرجمع آن این بود که این سایت را به یک مرجعی تبدیل کند، برای هر خبری که علیه جمهوری اسلامی یک فضای رسانه‌ای را هیجان سازی و تولید کند.

درباره فعالیت کانال آمدنیوز برخی معتقد بودند که سراسر اخبار دروغ منتشر می‌کرد اما صحبت‌های سخنگوی سپاه ثابت می‌کند برخی گروه‌های سیاسی در داخل نیز برای وی خوراک رسانه‌ای تهیه می‌کردند تا مگر این‌گونه در رقابت‌های سیاسی بتوانند رقبای خود را تضعیف یا کنار بزنند.

حکم اعدام روح‌الله زم اگرچه قطعی نیست اما دستگیری و برگزاری دادگاه وی پایانی بر فعالیت آقازاده‌ای بود که در تور اطلاعاتی کشورهای بیگانه گرفتار شد اما درنهایت توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) دستگیر و به کشور بازگردانده شد.