مغالطه عجیب تاجگردون درباره «شیشه کثیف و دستمال تمیز» 

حسین علی پور،   3990410073 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مغالطه عجیب تاجگردون درباره «شیشه کثیف و دستمال تمیز» 

آقای غلامرضا تاجگردون که این روزها موضوع اعتبارنامه اش به بحث جدی در مجلس یازدهم تبدیل شده مدتی است در گفتگو با رسانه ها و انتشار فیلم در فضای مجازی در حال دفاع از خود در پیشگاه افکار عمومی است.

قطعا برای کسی که نزد افکارعمومی متهم به برخی تخلفات و مشخصا فساد شده و از دو مرحله فیلتر نظارتی نیز گذشته، استفاده از ابزارهای رسانه ای برای بیان آنچه که خود را در آن محق می داند امر غیرطبیعی نیست. اما ایشان در یکی از آخرین اظهارات خود سخنی بر زبان رانده که گویای زاویه نگاه نادرست وی در امر بسیار مهم مبارزه با فساد است. 

تاجگردون در پاسخ به پرسشی درباره وجود پرونده ای که وی از آن برای امتیازگیری استفاده می‌کند، گفته است: 
من پرونده ای از کسی ندارم واگر هم داشته باشم طبعم این نیست که بروم دنبال خراب کردن کسی. این روزها هر کسی یک چیزی دارد . شاید من شیشه کثیف باشم ولی شما هم دستمالتان تمیز نیست که بخواهید شیشه من را تمیز کنید. حواستان باشد. 

در توضیح و ادامه نیز آورده اند: من آدم این کارها نیستم. خدا ستارالعیوب است.

مغالطه این اظهارات آشکارتر از آن است که نیاز به توضیح برای اهل تشخیص باشد اما از آنجا که طبیعتا هدف گوینده این سخنان اثرگذاری بر افکار عمومی است برای عموم مردم باید روشن کرد که موضوع «ستارالعیوبی» خداوند به خبط و خطاهای شخصی و گناهان کوچک و بزرگ فردی انسان ها بر می گردد. هیچ کس از این منظر پرونده کاملا پاک و روشنی ندارد. اما آنچه محل بحث این روزهای افکار عمومی درباره فساد و مبارزه با فساد است اساسا هیچ ربطی به موضوع افشاگری و تجسس در امورات شخصی مسوولان کشور ندارد بلکه به مربوط به امر مسوولیت پذیری مدیران کشور و لزوم پاسخگویی درباره اختیاراتشان است. خطاهای این حوزه «حق الناس» محسوب می شود نه «حق الله» که مدعی باشیم چون خداوند ستارالعیوب است ما هم باید بر آنها چشم بپوشیم.

 در ماجرای آقای تاجگردون نیز کسی ایشان را به خطاهای شخصی در زندگی خصوصی شان متهم نکرده است. بلکه مساله و اختلاف بر سر تخلف بودن یا نبودن اقداماتی است که آقای تاجگردون در مقام و مسوولیتی که دارد، انجام داده است.

اینکه آقای تاجگردون در پاسخ به اتهامات مربوط به تخلفات حوزه مدیریتی خود موضوع را از حالت اجتماعی و عمومی خارج می‌کند و آن را به خبط و خطاهای فردی و پوشیده از نظر دیگران که جز با تجسس در زندگی انسان ها به دست نمی آید تقلیل می دهد، یا کاملا آگاهانه و طراحی شده بوده یا بر اثر غفلت و سهو صورت گرفته که بهتر است وی در ویدئوهای بعدی خود آن را اصلاح کند و درباره اش توضیح دهد. در غیر اینصورت افکار عمومی چیزی جز تهدید به افشاگری آن هم درباره چیزی که خود ایشان آن را درست نمی داند (بردن آبروی دیگران)، ‌نخواهد فهمید !