کارگردان «شرک» درگذشت

گروه فرهنگی الف،   3990407055

کِلی آزبری کارگردان قسمت دوم انیمیشن «شرک» در سن ۶۰ سالگی درگذشت.

کارگردان «شرک» درگذشت

به گزارش ایرنا، کلی آزبری (Kelly Asbury) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، صداپیشه، تصویرگر و نویسنده کتاب‌های کودکان که با کار بر روی انیمیشن‌هایی چون شرک ۲ (۲۰۰۴)، اسمورف‌ها:دهکده گمشده (۲۰۱۷)، دیو و دلبر (۱۹۹۱) و نومئو و ژولیت (۲۰۱۱) به شهرت جهانی رسید، امروز پس‌ از تحمل یک دوره طولانی بیماری، مغلوب سرطان شد.  

این کارگردان و نویسنده آمریکایی با شرک ۲ و نومئو و ژولیت سه بار نامزد جایزه آنی شد. انیمیشن شرک نامزدی برای نخل طلا و پویانمایی اسپریت: اسب سیمارون (۲۰۰۲) نیز نامزدی برای جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم کن را برای وی به ارمغان آورد.

آزبری صداپیشگی در انیمیشن‌هایی چون شرک ۲ و ۳، شرلوک نومز (۲۰۱۸)، نومئو و ژولیت، اسمورف‌ها: دهکده گمشده و عروسک‌های زشت را نیز در کارنامه خود داشت.

این هنرمند در تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۱۹۶۰ میلادی، در شهر بومانت ایالت تگزاس آمریکا متولد شد و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه لامار ایالت تگزاس پیگیری کرد و پس از آن در سال ۱۹۸۰، در مؤسسۀ هنر کالیفرنیا (کَل‌آرتس) شروع به فراگیری فنون فیلم‌سازی و انیمیشن‌سازی کرد و  در سال ۱۹۸۳، به کمپانی دیزنی ملحق شد و تا سال ۱۹۹۵، در بخش های مختلف هنری این کمپانی فعالیت کرد.