چراغ سبز پامپئو برای اجرای طرح اشغالگرانه رژیم صهیونیستی

گروه جهان الف،   3990405059

وزیر خارجه آمریکا بر این باور است که اجرای طرح اشغالگرانه الحاق کرانه باختری رود اردن به سرزمین های اشغالی، تصمیمی است که تل آویو باید آن را اتخاذ کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه در اظهاراتی گفت: این به اسرائیل بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغال شده کرانه باختری رود اردن را به سرزمین های اشغالی فلسطین ملحق کند یا نه.

بر اساس این گزارش اظهارات پامپئو در حالی است که مشاوران و دستیاران ارشد ترامپ برای دومین روز متوالی برای مذاکره درباره موافقت یا عدم موافقت با این اقدام رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه داده اند.

علی رغم برگزاری این نشست، پامپئو اظهار داشت: گسترش حاکمیت اسرائیل، تصمیمی است که اسرائیلی ها باید اتخاذ کنند.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز سه شنبه در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که رژیم اسرائیل به درخواست های جهانی گوش دهد و طرح اشغالگرانه خود برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی را عملی نکند.

گوترش معتقد است که این اقدام رژیم صهیونیستی به ضرر راهکار تشکیل دو دولت خواهد بود.

وی در ادامه گفت: سازمان ملل بارها این پیام را به طور آشکار و علنی اعلام کرده است که الحاق کرانه باختری نه تنها بر خلاف قوانین بین المللی است بلکه عامل مهمی برای بی ثباتی منطقه به شمار می رود.

رژیم صهیونیستی قصد دارد 30 درصد کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق کند.

بر اساس طرح سازش خاورمیانه که توسط ترامپ در ماه ژانویه رونمایی شد، کاخ سفید شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی کرانه باختری را به رسمیت خواهد شناخت.

رهبران فلسطینی بارها مخالفت شدید خود را با طرح پیشنهادی ترامپ اعلام کرده اند. نتانیاهو که با حمایت ترامپ روبرو شده است، اکنون قصد دارد طرح اشغالگرانه تل آویو را از ابتدای جولای عملی کند.

اکثر کشورهای جهان شهرک های صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را یک اقدام غیرقانونی ارزیابی کرده اند.

طرح رژیم تل آویو برای الحاق بخش های بزرگی از کرانه باختری رود اردن با تنش های زیادی روبرو بوده است. این اقدام به مخالفت و محکومیت های گسترده بین المللی مواجه شده و چشم انداز راهکار تشکیل دو دولت برای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل را با چالش های جدی روبرو کرده است.

فلسطینی ها با حمایت گسترده بین المللی به دنبال آن هستند که کل کرانه باختری رود اردن بخشی از کشور مستقل فلسطینی باشد. فلسطینی ها تهدید کرده اند که توافقنامه های صلح و سازش فعلی را لغو خواهند کرد اگر نتانیاهو بخواهد طرح الحاق کرانه باختری را دنبال و اجرا کند.