قمی‌ها کرونا را از یاد برده‌اند

گروه اجتماعی الف،   3990402118

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم از بی توجهی مردم نسبت به رعایت موازین بهداشتی و خود مراقبتی از شیوع کرونا انتقاد کرد.

ایسنا نوشت: یکی از مهمترین مشکلات این روزهای کشور، بازگشت دوباره التهاب آور روزهای اوایل اسفند است. همان روزهایی که کرونا مثل رعد شهرهای مختلف را در می نوردید و همه را نگران کرده بود. روزهایی که سبک زندگی مردم به یک مرتبه تغییر کرده بود و ترس و دلهره در همه روابط اجتماعی به چشم می خورد.

همان روزها بود که مردم تازه عادت کردند به جای حضور در مجامع پرجمعیت و برنامه های پرتردد در خانه بنشینند و کارهایشان را با نت انجام دهند. استفاده از ماسک و ژل های ضدعفونی کننده هیچگاه در ایران به این پرمصرفی نشده بود. همه به دنبال ماسک و ژل و مواد شیمیایی بودند تا از خود در برابر این ویروس محافظت کنند.

پیش از عید نوروز در قم همه کارها به کسادی گرایید و مردم در خانه ماندن را به خرید شب عید ترجیح دادند. شب عیدی که هیچ کس در بدترین شرایط اقتصادی هم آن باور نمی کرد. هیچ کس در خیابان نبود. مردم هم وسایل خورد و خوراک یک ماه شان را در خانه نگه می داشتند تا هیچ عاملی باعث نشود که از خانه بیرون بروند.

دست دادن ساده هم به سنتی باستانی در میان مردم مبدل شده بود که گویا فقط مردم آن دوران این سنت را رعایت می کردند. دست دادن ساده هم برای مردم به یک ریسک پرخطر مبدل شده بود. وقتی کسی دستش را به سوی ما دراز می کرد به سان قاتلی می آمد که اسلحه را از جیبش بیرون کشیده به شقیقه ما گذاشته است.

اما این روزها دیگر خبری از آن همه ترس و التهاب و نگرانی نیست. جوری نیست که انگار هیچ وقت چیزی به نام کرونا در این شهر وجود نداشته است. این وضعیت بسیار نگران کننده است. افزایش مبتلایان کرونا در این روزها خبری بسیار نگران کننده است. آن هم در شهری که دو هفته پیش حدود 9 نفر در یک روز به این بیماری مبتلا شده بودند.

در همین رابطه محمدرضا قدیر عصر یکشنبه در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در سالن کرامت استانداری، با هشدار نسبت به‌احتمال فعال شدن موج جدید کرونا در استان، افزود: جدی نگرفتن و عادی کردن شرایط موجود بزرگ‌ترین آفت ویروس کرونا است.

وی افزود: قم، گیلان و سمنان سه استانی هستند که‌موج اول کرونا را پشت سر گذاشته‌اند اما احتمال می‌رود موج دوم کرونا نیز در همین سه استان شروع شود.

قدیر یادآور شد: تغییر رفتار کرونا کاملا جدی است و ازنظر ساختار نیز این ویروس بسیار پیچیده می‌باشد، بعید است به این زودی‌ها واکسنی برای آن ساخته شود.

وی گفت: افراد چاق، بیماران زمینه‌ای و سالمندان سه گروهی هستند که در موج دوم کرونا بیشتر از سایر مردم در معرض خطر خواهند بود.

قدیر یادآور شد: ۸۸ درصد از افراد درگیر شده به کرونا در ماه‌های آینده را این سه دسته شامل خواهند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برگزاری آیین‌های عروسی، عزا و تجمعات دیگر بزرگ‌ترین آسیب قم در مهار کرونا است، برگزاری این آیین‌ها پدیده ابتلای دسته‌جمعی و گروهی را به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیش از ۸۰ درصد از پروتکل‌های بهداشتی را از زمان شیوع کرونا رعایت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا از عملکرد مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رضایت دارد.

وی گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه نماز جماعت از اول تیرماه در مسجد مقدس جمکران بلامانع خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برپایی نماز جمعه در شهر قم و تمام شهرهای تابع گفت: باید تمام  پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در زمان ورود و خروج نمازگزاران رعایت شود.

قدیر یادآور شد: باید ۵۰ درصد از ظرفیت مصلای قدس برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برپایی نماز جمعه به کار گرفته شود.