سینماها در روز بازگشایی مخاطب داشتند؟

گروه فرهنگی الف،   3990402078

با انتشار گزارش رسمی سازمان سینمایی درباره وضعیت بلیت‌فروشی در چهار درگاه معرفی شده تحت سامانه «سمفا»، ابهامات درباره میزان واقعی استقبال مخاطبان از بازگشایی سینماها را جدی‌تر شد.

سینماها در روز بازگشایی مخاطب داشتند؟

به گزارش مهر، یک روز پس از بازگشایی پرحرف‌وحدیث سینماهای سراسر کشور، سازمان سینمایی در راستای تحقق شعار شفافیت، گزارش آماری میزان استقبال از سینماها در روز نخست را منتشر کرد. اقدامی قابل تحسین که در صورت استمرار می‌تواند بستر مناسبی برای نقد عملکردها و تصمیمات در بازه مهم بازگشایی سینماها در سایه تهدید کرونا محسوب شود.

بنابر گزارش منتشر شده از سوی روابط عمومی سازمان سینمایی با آغاز به کار چهار درگاه فروش بلیت به نام‌های «آپ»، «ایرانتیک»، «سینمابلیت» و «سینما تیکت»، میزان فروش هر فیلم به تفکیک روز، سالن، سانس، قیمت بلیت و فروشنده (نام درگاه فروش) در قالب دو جدول منتشر شد.

در این آمار فروش بلیت‌های دو فیلم «خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری» و «شنای پروانه» به دلیل پیش فروش توسط شرکت پخش و ادامه آن در سامانه به چشم می‌خورد.

در راستای شفافیت که از کلان برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، این آمار به صورت روزانه در وب‌گاه سازمان سینمایی منتشر می‌شود و به زودی نیز به‌صورت برخط در سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) جهت استفاده فعالان، سیاست‌گذاران، منتقدان و روزنامه‌نگاران قابل مشاهده خواهد بود.

جدول مربوط به اطلاعات کلی اکران در روز اول تیر را اینجا و جدول مربوط به فروش فیلم‌ها به تفکیک سالن‌های نمایش را اینجا مشاهده کنید.

ابهامات و موارد عجیب یک آمار رسمی

سهم بسیار بالای دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» از بلیت‌فروشی روز اول سینماهای کشور در حالی است که این دو فیلم از اکران انصراف داده بودند و طبق آخرین تصمیم‌گیری قرار است از چهارشنبه این هفته اکران خود را آغاز کنند و به همین دلیل آمار بلیت ثبت‌شده برای این دو فیلم را نمی‌توان به معنای حضور مخاطب در سالن سینما در روز گذشته قلمداد کرد. سازمان سینمایی هم توضیحی درباره سرنوشت بلیت‌های پیش‌خرید شده برای سئانس‌های این دو فیلم در روز اول تیرماه ارائه نکرده است.

دیگر نکته قابل تأمل این آمار، بلیت‌فروشی برای اکران تازه‌ترین قسمت سریال خانگی «هم‌گناه» در پردیس سینمایی کوروش است که آمار بلیت‌فروشی برای این سریال هم در آمار تجمیعی مخاطبان سینماها لحاظ شده است.

بنابر آمار تفکیکی اعلام شده بیشترین بلیت فروخته شده برای یک سئانس اکران در کلیه سینماهای کشور در روز گذشته ۶ قطعه بلیت بوده و باقی سئانس‌ها غالباً آماری کمتر از ۳ بلیت داشته‌اند و مشخص نیست آیا برای این تعداد، اکران فیلم صورت گرفته است یا بنابر قاعده سینماداران به دلیل نرسیدن به حد نصاب، اکران در آن سئانس‌ها لغو شده است.

از میان چهار درگاه معرفی شده برای فروش بلیت در ذیل سامانه سمفا، «سینماتیکت» و «ایران‌تیک» بیشتر سهم را در فروش بلیت در روز نخست داشته‌اند و نکته قابل توجه غیبت کامل سامانه «سینمابلیت» است که به‌رغم معرفی از سوی سازمان سینمایی هنوز برای بلیت‌فروشی فعال نشده است!