پاسخ به ۴۰ سوال درباره ثبت نام در بورس و سامانه سجام

گروه اقتصادی الف،   3990401111

الف / با عرضه سهام عدالت در بورس و دور جدید واگذاری سهام شرکتهای دولتی تعداد متقاضیان ورود به بورس و ثبت نام در این بازار به دهها میلون نفر بالغ شد . مردم برای ورود با مشکلات و سوالات فراوانی مواجه هستند که تلاش شده تا به بخشی از این پرسشها پاسخ داده شود .

پاسخ به ۴۰ سوال درباره ثبت نام در بورس و سامانه سجام

منظور از راستی آزمایی در سامانه سجام چیست ؟

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی ، اطلاعات کد های سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص پیامک می شود ، در این مرحله شخص راستی آزمایی گردیده. و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می کنید.

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست ؟

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می گردد .

سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است ؟

سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره ، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می شود .

برای ثبت نام در سامانه سجام چه کاری باید انجام داد ؟

با ورود به قسمت سجام سامانه دارا و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می کنید.

برای ورود به مراحل ثبت نام چه باید کرد ؟

در قسمت ثبت نام اولیه پس از ورود شماره موبایل و ایمیل و کد امنیتی با فشردن دکمه فعالسازی منتظر دریافت کد تایید بر روی تلفن همراه خود بوده و با دریافت کد در مرحله ورود کد تایید به مراحل ثبت نام ورود می کنید .

در صورت دریافت نکردن کد تایید چه باید کرد ؟

در مرحله ورود کد تایید پس از ورود کد امنیتی دکمه ارسال مجدد را فشرده و منتظر دریافت کد بر روی تلفن همراه خود بمانید .

در صورت عدم دریافت کد تایید حتی پس از درخواست ارسال مجدد کد چه باید کرد ؟

با بازگشت به مرحله ثبت نام اولیه در صفحه ثبت نام در ورود شماره تماس خود دقت بیشتری بفرمایید .

بیشتر بدانید

* مدارک لازم برای ثبت نام کد بورسی

*نحوه دریافت غیرحضوری کد بورسی

*روشی آسان برای احراز هویت در بورس

 

برای سهامدارانی که فوت نموده اند چه اقدامی در سجام انجام دهیم ؟

ثبت نام و تایید مشتریان سجام تنها مختص افراد در قید حیات می باشد و سهامدارانی که در قید حیات نمی باشند نیازی به ثبت نام در سجام ندارند.

منظور از نماینده در سامانه سجام چیست ؟

برای ثبت نام یک شخص حقیقی در صورتی که شخص دارای وکیل، قیم، وصی و یا ولی باشد ، می تواند ایشان را به عنوان نماینده در نظر گرفته و جهت احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت معرفی نمیاد که این امکان با مراجعه به مرحله سمت و شرایط نماینده و بارگزاری مدارک مورد نیاز نماینده و اطلاعات آن امکان پذیر می شود.

بعد از انتخاب گزینه نماینده قانونی چه باید کرد ؟

در این مرحله با وارد نمودن شماره ملی شخصی که می خواهیم به عنوان نماینده انتخاب کنیم در انتظار دریافت کد تایید در تلفن همراه ایشان می مانیم. ( توجه شود شخص نماینده قانونی خود باید در سجام ثبت نام و کد پیگیری دریافت کرده باشد)

در صورتی که نماینده قانونی برای ثبت نام شخص حقیقی اقدام نموده باشد باید چه اقداماتی انجام دهد ؟

بعد از ذخیره کد تایید در مرحله سمت و شرایط نماینده با انتخاب نماینده قانونی در فرم نمایش داده شده نوع مدرک اثبات کننده سمت را انتخاب و تاریخ انقضاء نمایندگی را درج و مدرک نمایندگی را بارگذاری نمایید .

در صورتی که نماینده قانونی برای ثبت نام شخص حقیقی اقدام نموده باشد باید برای فعالسازی از شماره تماس خود استفاده کند یا شماره تماس موکل ؟

در مرحله ورود و ثبت نام باید شماره موبایل موکل وارد شود و در هر مرحله ای که نیاز به دریافت کد تایید باشد این کد به موبایل موکل ارسال می گردد

چه زمانی نوع نمایندگی انتخاب می شود ؟

در ثبت نام اولیه بعد از انتخاب شخص حقیقی در صفحه نوع مشتری ، با انتخاب نماینده می توان نماینده را به عناوین وکیل، ولی، قیم و وصی انتخاب نمود.

چگونه می توان نماینده خود را تغییر داد ؟

بعد از انتخاب نوع نماینده و بارگزاری مدرک نمایندگی در صورت عدم تایید مدرک مورد نظر توسط بخش حقوقی شرکت سپرده گذاری امکان تغییر مدرک و یا شخص نماینده وجود دارد و در صورت تایید مدرک این امکان وجود ندارد.

نماینده شخص حقیقی باید دارای چه شرایطی باشد ؟

یک نماینده علاوه بر داشتن مدرک حقوقی مورد تایید شرکت سپرده گذاری مرکزی قبل از شروع ثبت نام برای شخص حقیقی مورد نظر خود باید در سامانه سجام راستی آزمایی شده باشد.

ثبت نام افراد زیر 18 سال چگونه است ؟

ثبت نام افراد زیر 18 سال تنها با داشتن ولی و یا قیم امکان پذیر می باشد.

دریافت کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال به این صورت است که ابتدا در سامانه سجام ثبت نام می‌کنند و  سپس پدر فرزندان جهت احراز هویت با مدارک شناسنامه و کارت ملی خود به همراه مدارک فرزندان به دفاتر پیشخوان یا محل کارگزاری مراجعه میکند.برای انجام احراز هویت حضور کودک الزامی نیست.

 در کارگزاری یک نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی ایشان به همراه کپی مدارک شناسایی فرزند دریافت می شود. حساب بانکی معرفی شده حتما باید به نام فرزند باشد.

در صورت نیاز به حذف نماینده قانونی خود باید چه کنیم؟

شما می توانید قبل از احراز هویت در صورت نیاز بعد از ورود به سجام به حذف نماینده قانونی خود اقدام نمایید.

جهت تکمیل اطلاعات آدرس سکونت چگونه اقدام کنیم ؟

در مرحله بعد از اطلاعات ضروری در صفحه اطلاعات ارتباطی اطلاعات را به ترتیب کشور-استان-شهر- بخش- انتخاب و الباقی اطلاعات را تکمیل بفرمایید( تکمیل موارد ستاره دار الزامی می باشد ) .

برای ثبت کد معاملاتی خود چگونه اقدام کنیم ؟

( لازم به ذکر است در صورت عدم اطلاع از کد معاملاتی خود می تواند این مرحله را تکمیل نکرده و مراحل ثبت نام را ادامه دهید ) در مرحله بعد از اطلاعات ارتباطی در صفحه کد های معاملاتی مشتری بعد از انتخاب نام بورس در فیلدهای مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه می نمایید .

آیا برای دریافت کد سهامداری نیاز به مراجعه به مراکز احراز هویت می باشد ؟

خیر ، تنها با راستی آزمایی و دریافت کد پیگیری از طریق کارگزاری می توانید کد سهامداری دریافت نمایید

جهت ثبت اطلاعات دارایی های بورسی از کجا و چگونه اقدام کنیم ؟

در صفحه اطلاعات مالی بعد از صفحه کدهای معاملاتی مشتری با انتخاب میزان آشنایی و همچنین پیش بینی خود به تکمیال فیلدهای مربوطه با درج اعداد مورد نظر به صورت غیر حروفی اقدام می نمایید.

برای ثبت اطلاعات بانکی مانند شماره حساب چه باید کرد ؟

در صفحه حساب بانکی بعد از فشردن دکمه افزودن شماره حساب بعد از انتخاب نام بانک و تکمیل اطلاعات ذخیره را می فشارید ، توجه شود انتخاب حداقل یک شماره حساب پیش فرض الزامی می باشد( توجه شود کلیه اطلاعات حساب بانکی باید تکمیل شود ) .

در اطلاعات بانکی چه شماره حسابی باید ثبت نمود ؟

در اطلاعات بانکی تنها حسابهایی مورد تایید می باشد که به نام خود شخص ثبت نام شونده باشد

آیا می توان حساب مشترک وارد نمود ؟

حسابهای مشترک برای ثبت در سامانه سجام مورد تایید نمی باشند و حساب به شخص تنها متعلق می باشد .

منظور از حساب پیش فرض چیست ؟

در هنگام تعریف شماره حساب در سجام با زدن تیک پیش فرض آن شماره حساب شما نسبت به الباقی شماره حسابها دارای اولویت در هنگام پرداخته عایدات می باشد .

پس از دریافت کد پیگیری چطور شماره حساب خود را تغییر دهیم؟

در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل بعد از دریافت کد پیگیری می توانید بعد از ورود به سجام به ویرایش اطلاعات بانکی مراجعه و با پرداخت هزینه لازم اطلاعات را ویرایش و در انتظار پاسخ استعلام حساب جدید خود باشد

در صورت نیاز به تغییر اطلاعاتی که ثبت کرده ایم باید چه کاری انجام دهیم؟

با فشردن دکمه ورود به سجام و وارد نمودن شماره موبایل ثبت کرده در هنگام ثبت نام ، بعد از دریافت کد تایید جهت ورود به سجام با وارد نمودن کد/شناسه ملی مربوطه به محیط پروفایل خود ورود و در صورت نیاز با زدن دکمه ویرایش به ویرایش هر قسمت اقدام می نماییم.

در صورتی که در مرحله ای از ثبت نام از روند ثبت نام خارج و یا از ادامه آن دست برداریم چگونه می توانیم دوباره ثبت نام را ادامه دهیم ؟

با کلیک بر روی ورود به سجام با ورود شماره تماس ثبت کرده همانند ورود به به ثبت نام می توانید وارد مراحل ثبت نام پیش برده شوید و ثبت نام را ادامه دهید .

در چه مرحله ای می توان از ویرایش اطلاعات استفاده نمود ؟

بعد از پرداخت موفق در مراحل ثبت نام جهت ادامه ثبت نام می توان با ورود به سجام می توان اطلاعات ثبت شده را ویرایش نمود .

بعد از دریافت کد پیگیری چه اطلاعاتی را می توان ویرایش نمود ؟

بعد از دریافت کد پیگیری تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان ویرایش اطلاعات بانکی ، سهامداری وجود نداشته و حتی پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان ویرایش اطلاعات هویتی وجود ندارد.

بعد از ورود به ویرایش اطلاعات با پیغام استعلامات مواجه میشوم و قادر به ویرایش نیستم ، به چه معناست ؟

استعلامات شما در حال اجرا هستند و تا دریافت جواب استعلامات به وسیله پیلمک باید منتظر بمانید و ویرایش امکان پذیر نیست .

چگونه می توان شماره موبایل خود را تغییر دهیم ؟

در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل ثبت نامی پس از ورود به سجام می توان با زدن دکمه ویرایش تلفن همراه و پرداخت هزینه مربوطه به تغییر شماره موبایل خود اقدام نمایید .

اگر بعد از دریافت کد پیگیری تغییری در اطلاعات هویتی داشته باشیم باید چه کنیم ؟

در صورت تغییر در اطلاعات هویتی خود در ثبت احوال پس از دریافت کد پیگیری از سجام می توانید با ورود به سجام و زدن دکمه ویرایش اطلاعات هویتی و پرداخت هزینه لازم می توانید اطلاعات خود را به زور رسانی نمایید.

در چه صورت بعد از ویرایش اطلاعات هویتی نیاز به ویرایش اطلاعات بانکی داریم؟

در صورتی که در بروز رسانی اطلاعات هویتی شما نام و نام خانوادگی تغییر داشته باشد ، باید در بانک حساب بانکی که معرفی نموده اید نیز این تغییر را اعمال نمایید و پس از بروز رسانی در سجام تا 24 ساعت رایگان اطلاعات بانکی را نیز ویرایش نمایید. لازم به ذکر است بعد از 24 ساعت این ویرایش ملزم به پرداخت هزینه می باشد .

چگونه می توانیم متوجه شویم در کدام مرحله از سجامی شدن قرار داریم ؟

پس ار اتمام مراحل ثبت نام و پذیرفتن تعهدات در مرحله آخر و فشردن دکمه ذخیره ، در هر بار ورود به سجام می توانید وضعیت ثبت نام خود و در صورت دریافت کد پیگیری کد پیگیری خود را در بالای محیط پروفایل خود مشاهده فرمایید.

چه زمانی مراجعه به دفاتر احراز هویت امکان پذیر است ؟

بعد از دریافت کد پیگیری 10 رقمی در پیامک می توانید جهت احراز هویت به دفاتر منتخب احراز هویت لیست موجود مراجعه نمایید .

به چه دفاتر منتخب احراز هویت در کشور می توان مراجعه نمود ؟

با مراجعه به قسمت لیست دفاتر منتخب احراز هویت می توانید آدرس کلیه دفاتر منتخب احراز هویت را جهت مراجعه مشاهده نمایید .

چگونه به دفاتر منتخب احراز هویت مراجعه کنیم ؟

با همراه داشتن مدارک شناسایی ( کارت ملی و شناسنامه ) جهت احراز هویت به دفاتر منتخب احراز هویت مراجعه نمایید.

جهت تکمیل اطلاعات شخص حقوقی چگونه اقدام کنیم ؟

در مراحل ثبت نام بعد از مرحله پرداخت موفق با توجه به اطلاعات روزنامه رسمی اطلاعات شخص حقوقی تکمیل می گردد .

منظور از تاریخ ثبت در اطلاعات شخص حقوقی چیست؟

در اطلاعات شخصیت حقوقی تاریخ ثبت تاریخی است که شماره ثبت حال حاضر شخص حقوقی در آن تاریخ صادر گردیده و ممکن است با تاریخ تاسیس و تاریخ آخرین بروز رسانی متفاوت باشد .

اعضای شخصیت حقوقی ثبت نام شونده باید دارای چه شرایطی باشند ؟

علاوه بر اینکه کلیه اطلاعات بر اساس آخرین تغییرات شخصیت حقوقی می باشد همچنین کلیه اعضا باید در سامانه سجام راستی آزمایی گردیده باشند