امسال برق کدام شهرها در معرض قطعی است؟

گروه اقتصادی الف،   3990331027

با اوج گرفتن گرما چندین استان در حالت هشدار قطعی برق قرار گرفته اند.

امسال برق کدام شهرها در معرض قطعی است؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: خاموش کردن یک لامپ هم می تواند کمک بزرگی به کل کشور باشد، این روزها وزارت نیرو سخت ترین روزهای کاری خود را می گذارند به طوری که در اکثر نقاط کشور درصد مصرف برق افزایش یافته و وضعیت قرمز را پشت سر می گذارد.

مصرف برق از مرز 57 هزارمگاوات در هفته آینده عبور می‌کند

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: مصرف برق در کشور ازمرز 56 هزار مگاوات گذرکرده است. توصیه ما مردم این است که از مصرف بی رویه بخصوص در ساعات پرمصرف خودداری کنند تا با مشکل برق روبه رو نشویم.

سخنگوی صنعت برق کشور افزود: تداوم افزایش دما احتمال عبور پیک مصرف از مرز 57 هزارمگاوات در هفته آینده را جدی‌تر می‌کند. در حال حاضر هنوز به روز‌های گرم‌تر در کشور نرسیده ایم اما هم اکنون 15 استان کشور مصرف برق آن‌ها از میزان مصرف در مدت مشابه پارسال عبور کرده است.

این روزها برای مدیریت مصرف برق، برای وزارت نیرو تنها یک راه باقی مانده است و آن هم کاهش 10 درصدی مصرف برق توسط مشترکان صنعتی و خانگی است.

ایران روزانه یک میلیارد مگاوات برق تولید می‌کند و این روز‌ها با توجه به افزایش بی سابقه دما در کشور مصرف برق به بیش از یک میلیارد مگاوات رسیده است یعنی تنها 1000 مگاوات دیگر باقی مانده تا شبکه برق ایران از مدار خارج شود و سراسر کشور از مدار خارج شود.

مصرف برق ادارات دولتی در تابستان چقدر است؟

رضا اردکانیان وزیر نیرو با بیان اینکه 21 هزار مگاوات برق تنها صرف سیستم های سرمایشی می شود که بیش از چهار هزار مگاوات مربوط به سازمان‌های دولتی است، بیان کرد: قرار دادن دمای دستگاه‌های سرمایشی روی 24 درجه به صرفه جویی در مصرف برق کشور کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از ساعت 13 تا 17 و 20 تا 22 اوج مصرف برق در کشور است، گفت: پیش بینی می‌کنیم با کمک مردم، میزان مصرف برق در اوج بار به 58 هزار و 300 مگاوات برسد و این به میزان ظرفیت تولید کشور است، اما اگر مصرف برق مدیریت نشود و با روند کنونی پیش برویم، پیک مصرف برق از 60 هزار مگاوات عبور می‌کند و مجبور به ایجاد خاموشی‌های مدیریت شده می‌شویم.

اردکانیان افزود: در سال‌های گذشته میزان مصرف برق در اوج بار به طور میانگین سالیانه حدود پنج و دو دهم درصد افزایش می‌یافت، اما از دو سال پیش با همکاری مردم و مدیریت مصرف، ابتدا دو و 98 صدم درصد اوج بار کاهش یافت و پارسال نیز سه هزار و 874 مگاوات پیک مصرف کم شد.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل آغاز زود هنگام گرما و پایداری آن شرایط متفاوت شده و مصرف برق افزایش چشمگیری یافته است، گفت: در 12 خرداد امسال مصرف برق در مقایسه با سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

وزیر نیرو افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور 83 هزار و 350 مگاوات است که حدود 70 هزار مگاوات آن را نیروگاه حرارتی گازی تأمین می‌کند، اما این نیروگاه‌ها به ازای افزایش یک درجه‌ای دما هفت دهم درصد و به ازای افزایش هر صد متر ارتفاع از سطح دریا یک درصد افت توان تولید دارند.

این روز‌ها دستور العمل‌های متعددی از سوی دولت ارائه شده، اما همچنان فاجعه نزدیک است، دولت ساعات کار ارگان‌های تحت خود را کاهش داده و جدول‌های برای خاموشی و بار انرژی منتشر می‌کند.

خاموشی‌های مقطعی کشور را کم کم فرا می‌گیرد، اما هنوز خبری از کاهش بار برای رسیدن یک وضعیت عادی نیست. طبق اعلام شرکت توانیر در روز‌های گذشته، چندین شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

براین اساس هموطنان در کلانشهر مشهد و استان‌های خراسان شمالی، سمنان، قزوین و کهگیلویه و بویراحمد لازم است برای بازگشت به شرایط سبز، مصرف برق خود را به میزان 10 درصد کاهش دهند تا ضمن عبور از وضعیت اضطرار، امکان بهره‌مندی همگانی مردم این مناطق از نعمت برق را به ویژه برای بیماران حاد تنفسی فراهم کنند.

استان‌های گیلان، غرب مازندران، مازندران، گلستان، خراسان‌های رضوی و جنوبی، جنوب کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و کلانشهر اهواز، کرمانشاه و قم امروز سه‌شنبه (27 خرداد) در شرایط زرد مصرف قرار دارند. مشترکان در این مناطق با رعایت الگوی صحیح مصرف که عمده‌ترین آن تنظیم دمای کولر‌های گازی روی عدد 24 و استفاده از دور کند در کولر‌های آبی است همچنین استفاده نکردن از وسایل پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروبرقی در ساعات پیک شبکه است، مصرف برق خود را حداقل به میزان 5 درصد کاهش داده و از شرایط زرد خارج و با بازگشت به شرایط سبز، تابستان را با بهره‌مندی از برق مطمئن و پایدار به خوبی سپری کنند.

آیا تابستان امسال خاموشی در کشور داریم؟

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: متاسفانه گرمای هوا مصرف برق را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است. البته برای عبور از پیک امسال، اولین اقدام تعمیر نیروگاه‌ها است تا بتوانیم تا حدامکان جلوی خاموشی را در کشور بگیریم.

معاون وزیر نیرو افزود: پتانسیل ظرفیتی مورد نیاز کشور ما سالیانه 5 هزار مگاوات است که باید برای آن سرمایه‌گذاری کنیم تا بخشی از آن صرف تأمین رشد مصرف سالیانه نسبت به پیک تابستان سال قبل و مقداری هم به‌عنوان ذخیره باشد. ما سالیانه 3 هزار مگاوات رشد مصرف داریم و 2 هزار مگاوات هم باید ذخیره داشته باشیم که اگر مشکلی برای برای یکی از واحد‌ها به وجود آمد یا در شرایط اضطراری و رشد غیر طبیعی مصرف بتوانیم نیاز برق کشور را پاسخ دهیم.

حائری گفت: اگر شمال و جنوب کشور همزمان گرم نشود، افزایش بار سراسری را نداریم به طوری که خاموشی‌ها را پیش‌بینی کرده ایم، اما امیدواریم شرایط آب‌وهوایی به‌گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی هوای کشور امسال گرم‌تر می‌شود به طوری سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری اش از افزایش بی سابقه هوا در کشور خبر داد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده دمای هوای تهران به 38 درجه خواهد رسید به طوری که این افزایش دما در کل کشور حاکم خواهد شد و پیش بینی می‌شود امسال تابستان گرمی پیش رو داشته باشیم.

براین اساس، غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: در بسیاری از ساعات روز با وجود اینکه می‌توان از نور طبیعی خورشید برای تامین روشنایی مورد نیاز منازل و یا ادارات استفاده کرد، اما عملا شاهد انجام این اقدام نبوده‎ایم که نقش مهمی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.

او ادامه داد: از میان 60 هزار مگاوات پیک مصرف برق کشور حدود چهار تا پنج هزار مگاوات از این رقم صرفا برای 10 تا 20 روز از سال و آن هم بین ساعت 13 تا 17 مورد نیاز است که برای تامین انرژی مورد نیاز این بخش بایستی هر ساله سرمایه گذاری قابل توجهی صورت بگیرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: برای هر هزار مگاوات تولید برق، حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که این رقم صرفا برای بخش نیروگاهی است و هزینه‌های مربوط به انتقال و شبکه‌های توزیع در آن لحاظ نشده است.

با فرارسیدن ماه‌های تیر و مرداد وضع از این هم شاید بدتر شود، پس یک راه بیشتر نمی‌ماند و آن هم این است که در مصرف برق صرفه جویی شود. فقط کافی است که هرکدام از ما مصرف برق را کاهش دهیم تا بتوانیم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.