آموزش و پرورش بدنبال حذف «جهش تحصیلی»

گروه فرهنگی الف،   3990325102

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزئیات و نحوه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را اعلام کرد.

آموزش و پرورش بدنبال حذف «جهش تحصیلی»

به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در نشستی خبری به بیان علل و اهداف اجرای طرح سنجش سلامت نظیر عمل به قوانین بالادستی پرداخت و اظهار کرد: با انجام این طرح وضعیت دانش آموزان را تشخیص و قادر به جای دهی مناسب آنها در مدارس عادی و یا استثنایی خواهیم شد.

وی افزود: به دنبال پاسخ به این سوالات هستیم که آیا همه دانش آموزان در بدو ورود متناسب با شرایط هوشی و شخصیتی شناسایی می‌شوند یا خیر؟، دوم آنکه بعد از شناسایی تحت پوشش قرار می‌گیرند و سپس مداخلات به‌نگام و با کیفیت مناسب دریافت می کنند یا خیر؟.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته پوشش ۹۷.۸ درصدی داشتیم و برای امسال پوشش ۹۹ درصدی را هدف گذاری کرده‌ایم گفت: سال گذشته حدود ۵۰ درصد پیش دبستانی‌ها در طرح قرار گرفتند و برنامه امسال ما پوشش ۶۰ درصدی است. مرکز جامع آزمون‌ها را نیز برای پوشش و اجرای بهتر طرح در سازمان راه‌اندازی کردیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: سال گذشته ۱۰.۹ درصد دانش آموزان بدو ورود ارجاع تخصصی هوش خوردند. ۲.۱ درصد آسیب دیده شنوایی، حدود ۴ درصد آسیب دیده بینایی و ۰.۲ درصد آسیب دیده جسمی و حرکتی داشتیم. سالانه ۵ تا ۶ درصد یعنی ۶۰ تا ۷۰ هزار دانش آموز دیرآموز تشخیص داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در بسته تحولی طراحی شده سال جاری توجه به دیرآموزها را مدنظر قرار دادیم و بسته‌های مداخلهای و پذیرش در مراکز مداخله یادگیری را در دستورکار داریم.

وی به برخی شاخصهای سنجش سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۵.۲ درصد پیش دبستانیها و ۶.۲ درصد بدو ورود به دبستانی‌ها چپ دست بودند. سابقه آموزش پیش از دبستانی برای پیش دبستانی‌های سنجش شده ۲۳.۸درصد بود و ۹۳.۸ درصد نوآموزان بدوورود، دوره پیش دبستانی را گذرانده بودند.

دانش‌آموزان صاحب شناسنامه الکترونیک می‌شوند / ۲۲ درصد والدین دانش‌آموزان ازدواج فامیلی داشتند 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سواد پدر و مادر شاخص دیگری است و دریافتیم ۳.۴ درصد پدران و ۴.۴ درصد مادران بیسواد هستند. کمک به بهبود کیفیت و جلوگیری از افت تحصیلی را در طرح سنجش مدنظر داریم. حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از معلولیتها نیز هدف دیگری است که مدنظر داریم و سنجش سلامت به مداخلات بهنگام کمک می کند.

حسینی با بیان اینکه شناسنامه الکترونیک سلامت برای دانش آموزان تهیه و توصیه‌های لازم به والدین ارائه می‌شود گفت: همچنین مشخص شد  ۱۶.۴ درصد خانواده‌های شرکت کننده در طرح سنجش، هیچ گونه بیمه‌ای نداشتند. ازدواج خویشاوندی بین ۲۲.۸ درصد والدین برقرار است. همچنین ۰.۳ درصد نوآموزان کوتاه قدی شدید، ۱.۴ درصد لاغری شدید و ۵.۵ درصد چاقی شدید داشتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال در شرایط از پیش تعیین نشده کرونا قرار گرفتیم گفت: ستادهای هماهنگی سنجش سلامت در استان‌ها تشکیل شده است. ۶۰ هزار پایگاه در مدارس ابتدایی امر نوبت دهی برای سنجش سلامت در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه را برعهده دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه دسترسی مناسب، فضای مطلوب بهداشتی، برخورداری از اتاق‌های مجزا برای امور مختلف و معاینات بهداشتی، دور بودن از محیط دارای آلودگی صوتی و برخورداری از اتاق مجزا از ویژگی‌های پایگاه‌های سنجش است اظهار کرد: ارزیابی بینایی، شنوایی، گفتاری، جسمانی، حرکتی، بیماری‌های جلدی، پوست و مو، شاخص توده بدنی و سوابق بیماری در خانواده ها سنجیده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای سنجش نوآموزان 

وی افزود: شناسنامه دانش آموز و والدین، یک قطعه عکس، کارت واکسیناسیون و مبلغ ۴۰ هزار تومان برای سنجش باید به همراه والدین باشد. 

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نیرودست اندرکار اجرای طرح هستند گفت: امسال ۱۳ ممیزه نسبت به گذشته به علت شرایط کرونا قرار داده ایم. تغییر ساعت حضور، افزایش تعداد پایگاه‌ها و نیروها، درنظر گرفتن اتاق انتظار برای والدین، نوبت دهی ۳۰ دقیقه‌ای برای هر دانش آموز، احتمال تعیین شیفت عصر در برخی استانها، فراهم شدن امکان نوبت گیری غیرحضوری، در اختیار قراردادن دو سری ابزار به آزمایندهها و ضدعفونی کردن دست نوآموزان در بدوورود و هنگام خروج و رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی که برای آن ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده از جمله این ممیزهها هستند. 

آغاز طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیرماه

وی با بیان اینکه طرح سنجش سلامت از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود گفت: در هر استانی سهمیه‌هایی برای ارائه تخفیف و یا انجام رایگان تستها درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۷۰۰ پایگاه تخصصی نیز در سطح بالاتر سنجش مجدد را در صورت لزوم انجام می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیش از ۶ میلیون ساعت آموزش مجازی در ایام کرونا ارائه شده است گفت: تا کنون بیش از ۱۸۰۰ محتوای آموزشی تولید و در سامانه‌های مربوط بارگذاری می شود.

کمبود ۱۹۷ هزار نیرو برای آغاز سال تحصیلی جدید 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه ۱۹۷ هزار نیرو برای اول مهر در آموزش و پرورش کمبود داریم گفت: در آموزش و پرورش عادی با روشهای مختلفی، کمبودها جبران می‌شود، اما در آموزش و پرورش استثنایی به علت تخصصی بودن به راحتی نمی توان تامین نیرو انجام داد. نمی‌توان از معلمی که تخصص کافی ندارد استفاده کرد. 

وی تاکید کرد: تامین معلم حرفه‌ای اهمیت دارد. باید به ازای هر شش دانش آموز یک معلم داشته باشیم اما اکنون به ازای هر ۱۱ دانش آموز یک معلم داریم. در بخش توانبخشی مشکلات بیشتر است و به ازای هر ۱۴۹ دانش آموز یک مربی داریم.

جذب ۱۵۰۰ مجوز استخدامی 

حسینی ادامه داد: مطابق با شاخص‌های استاندارد نیرو، ۱۲ هزار کمبود در حوزه آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد. با این حال دانش‌آموزی نداریم که بخواهد تحصیل کند و امکانات لازم برای او فراهم نباشد. برای جبران کمبود نیرو در مهر امسال، اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به جذب ۱۵۰۰ مجوز استخدامی اشاره کرد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح تلفیقی فراگیر گفت: به منظور جهت دهی مناسب‌تر طرح تلفیقی، ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان چندین مدرسه عادی پذیرا هستند. معلمان رابط برای معلمان مدارس عادی تعیین می شود اما از اول مهر سناریوهای مختلفی با توجه به شرایط کرونا در دست آماده سازی و برنامه ریزی داریم. در صورت لزوم آموزش در بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی ادامه می یابد.

محرومیت‌ از آموزش در ایام کرونا

وی درباره برخی محرومیت‌ها از آموزش در ایام کرونا گفت: درصد کمی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، از پوشش خدمات ما دور بوده اند. فرم‌هایی برای مدارس ارسال شده تا میزان استفاده‌ از شبکه شاد و دیگر روش‌ها را ارزیابی و تدابیری برای جبران برخی عقب ماندگی‌ها از اول مهر برای این دانش آموزان بکار بگیریم. 

حسینی ادامه داد: برای سال تحصیلی آینده ۶۴ مدرسه را در ۳۲ استان متناسب سازی خواهیم کرد که الگویی برای دیگر مدارس باشند. با کمبود ۱۱۰ مدرسه مواجهیم، البته عملیات ساخت مدارس از چند ماه گذشته آغاز شده و بتدریج در حال انجام است.

هزینه ۵ برابری تحصیل یک دانش‌آموز استثنایی نسبت به دانش‌آموزان عادی 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور داریم که ۸۲ هزار نفر در مدارس استثنایی و مابقی در طرح تلفیقی و در مدارس عادی تحصیل می کنند گفت: هزینه تحصیل یک دانش آموز استثنایی، پنج برابر یک دانش آموز عادی است.

مخالفت با جهش تحصیلی دانش‌آموزان و تهیه طرحی برای حذف آن 

وی با اشاره به وضعیت جهش تحصیلی گفت: با جهش تحصیلی به لحاظ نظری وعلمی موافق نیستم، زیرا پرتاب دانش آموز به شرایط دورتر از شرایط ارگانیسم‌اش با وضعیت فعلی اش سازگاری ندارد و دانش آموز دچار آسیب می‌شود. قرار است با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نامه مشترکی به شورای عالی آموزش و پرورش بنویسیم و جهش تحصیلی را به تدریج حذف کنیم.