چگونه با پیاده روی کالری بسوزانیم؟

گروه سلامت الف،   3990322113

یک متخصص ارتوپدی، با بیان اینکه قدم زدن کالری نمی سوزاند، گفت: پیاده روی سریع و تند باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد و پشت سر هم باشد تا عضلات گرم شود و جریان خود در غضلات زیاد شود.

دکتر امید قلی پور در گفت وگو با ایسنا، یکی از مهمترین بخش های زندگی بشر در ادوار مختلف را ورزش دانست و اظهار کرد: هرچقدر تمدن در بشریت پیشرفت می کند، ورزش اهمیت بیشتری می یابد.

وی آسیب های ورزشی را به دو دسته آسیب های عمومی و آسیب های ورزشکاران حرفه ای تقسیم کرد و افزود: پیاده روی یکی از ساده ترین ورزش ها محسوب می شود؛ البته شرایط پیاده روی در سطوح صاف، سراشیبی و سرپایینی و پله متفاوت است و افراد سالم هیچگونه محدودیتی در انجام این ورزش ها ندارند.

این متخصص ارتوپدی، پیاده روی و دویدن در سطح صاف را استانداردترین ورزش دانست و تصریح کرد: برای پیاده روی در سراشیبی ها مانند کوه حتما باید آمادگی فیزیکی کسب شده باشد، زیرا مفاصل انسان یک مهندسی پیچیده دارد و ورزش کردن بدون آمادگی موجب فشار به مفاصل می شود.

قلی پور، یکی از شایع ترین علل مراجعه به پزشک ارتوپد را زخم های غضروفی(نرمی غضروف) دانست و عنوان کرد: وقتی یک فشار غیر متناسب به غضروف مفصل وارد می شود، آن غضروف تاول می زند و زخم می شود؛ البته آرتروز یک بیماری خوب نشدنی است و در آن غضروف از بین می رود، اما زخم های غضروفی فقط موجب درد می شود و فعالیت فرد را محدود می کند.

وی زانو را یک اهرم دانست که نقطه اتصال آن به پا استخوان کشکک نام دارد و گفت: اگر عضلات چهار سر ران آماده یک فعالیت ورزشی سنگین نباشد و یک فشار غیر متناسب به آن وارد شود، فشار در زیر کشکک افزایش می یابد و غضروف نمی تواند آن فشار را تحمل کند و زخم می شود.

این متخصص ارتوپدی، وزنه زدن با جلوی ران(اسکات) در ابتدای رفتن به باشگاه ورزشی را نادرست دانست و  یادآور شد: این روش برای ورزشکاران حرفه ای است که عضلات مستحکم تری دارند و افراد غیر حرفه ای به زانوها آسیب می زنند.

وی با بیان اینکه قدم زدن کالری نمی سوزاند، خاطرنشان کرد: تند راه رفتن ورزش است، اما قدم زدن ورزش محسوب نمی شود. پیاده روی سریع و تند باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد و پشت سر هم باشد تا عضلات گرم شود و جریان خود در عضلات زیاد شود. در واقع با گرم شدن عضلات و افزایش جریان خون می توانیم به تقویت عضلات و سوخت کالری برسیم.

قلی پور، ضربان قلب مناسب در پیاده روی تند را ۱۰۰ تا ۱۱۰ در دقیقه دانست و اضافه کرد: بعد از ۱۵ دقیقه پیاده روی تند، ۱۰ دقیقه پیاده روی آرام صورت گیرد و سپس ۱۵ دقیقه پیاده روی تند انجام شود. در روزهای ابتدایی ورزش کردن دو بار ۱۵ دقیقه کافی است و این کار باید حداقل ۲۰ روز ادامه پیدا کند.

این متخصص ارتوپدی پیاده روی تند را یکی از بهترین ورزش ها دانست و ادامه داد: پیاده روی در روز حداکثر یک ساعت کفایت می کند و سوخت خوبی برای کالری محسوب می شود و وزن را خیلی کم می کند و جریان خون را افزایش می دهد و به قلب کمک می کند.

وی استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت در داخل منزل را برای افراد سالم بدون مانع دانست و گفت: تردمیل برای یک فرد سالم ورزش خوبی است، اما کسانی که از بیماری های مفصلی و زانو و لگن رنج می برند و درد زانو و آرتروز دارند و یا عمل زانو انجام داده اند، تردمیل استفاده نکنند، اما دوچرخه ثابت ورزش بی خطرتری است.

قلی پور، وزنه مناسب برای دمبل زدن را دارای چند ویژگی دانست و اظهار کرد: عضلاتی که وزنه را بالا می آورند از عضلاتی که وزنه را پایین می کشند قوی تر هستند لذا اگر هنگام پایین کشیدن دمبل لرزش در عضلات ایجاد و منجر به رها شدن دمبل شود، وزنه مناسبی نیست و به عضلات آسیب می زند. در شنا رفتن هم باید هنگام پایین آمدن آرامش داشته باشیم تا آسیب نبینیم.