رئیس ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا: وضعیت کرونا در خوزستان بحرانی‌ شد

گروه اجتماعی الف،   3990322098

مشاور وزیر و رئیس ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با همکاری مراکز بهداشت ۱۶ ساعته و نیروهای مسلح در مدت زمان ۲ ماه ۷۲ میلیون ایرانی را غربالگری کردیم که تحسین سازمان بهداشت جهانی را به‌همراه داشت.

رئیس ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا: وضعیت کرونا در خوزستان بحرانی‌ شد

به گزارش تسنیم، نصرالله فتحیان عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مشهد، اظهار داشت: وضعیت بیماری کرونا در ایران پس مدیریت درست ستاد ملی مبارزه با کرونا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان روند کاهشی داشته، هرچند که در روزهای اخیر که افزایش آماری را داشتیم، بار بیماری افزایش داشته، اما بار بیمارستانی افزایش نداشته است.

وی افزود: در وضعیت تولید کیت آزمایشگاهی به‌گونه‌ای هستیم که هیچ دغدغه‌ای نداریم در مقایسه با آمریکا تمام امکانات را دارد، اما در مقابله با کرونا تسلیم شده و بالاترین آمار مبتلا و فوتی را در جهان به خود اختصاص داده است و نظام مدیریتی آمریکا در حوزه سلامت با عملکرد ضعیفشان زیر سوال رفته است.

رئیس ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خراسان رضوی، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و لرستان در وضعیت قرمز است و امیدواریم با همکاری مردم به وضعیت بهتر برسیم، خاطرنشان ‌کرد: در میان استان‌های مختلف کشور بحرانی‌ترین وضعیت را در خوزستان داریم.

فتحیان تصریح کرد: مدت 5 ماه از شیوع کرونا گذشته و اتفاقات مختلفی در سراسر دنیا رخ داده، اما خوشبختانه وضعیت ایران مناسبت‌تر بوده ‌و رفتار مردم ما در از ابتدای کرونا از اول خرداد بسیار خوب بود، هر چند که در 3 هفته اخیر این نوع رفتار تغییر کرده و موجب رشد آمار مبتلایان به کووید 19 شده، اما معتقدم خود مردم مقصر این اتفاقات رخ داده نبودند.

وی با ذکر این نکته که ایران در بحث مبارزه با ویروس کرونا در 5 نقطه قدرت فوق‌العاده داشته است، تاکید کرد: این نقاط قوت شامل رهبری عالمانه مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از نظام سلامت، همکاری و همراهی مردم، فرمان تاسیس قرارگاه بهداشت و درمان با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، بسیج مردمی و همکاری رسانه‌ها و صداوسیما بوده است.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: نمونه موفق همکاری مردم در روز 13 فروردین بود و معتقدیم عامل اصلی در مشارکت مردم جریمه‌های سنگین پلیس در روز طبیعت بود و به‌واقع این موضوع کمترین نقش را داشت.

فتحیان با بیان اینکه در روزهای اخیر پیش‌بینی ما کمبود 20 هزار تخت بیمارستانی بود که سرلشکر باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح اعلام کرد ما نصف این میزان را تامین می‌کنیم، گفت: در همین مدت 36 هزار تخت نقاهتگاهی فراهم شد که 25 مورد آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح بود که از این بابت از جامعه نظامیان کشور تقدیر و تشکر می‌کنیم؛ همچنین روزانه نیازمند 100 هزار ماسک N95 برای مدافعان سلامت بودیم که این نیاز هم به‌خوبی تامین شد تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

وی ضمن اشاره به نقش پررنگ حوزه بهداشت در امر پیشگیری و مبارزه با کرونا و نیز شناسایی بیماران کرونایی، افزود: با همکاری مراکز بهداشت 16 ساعته و نیروهای مسلح در مدت زمان 2 ماه 72 میلیون ایرانی را غربالگری کردیم که تحسین سازمان بهداشت جهانی را به‌همراه داشت و معتقد بود چنین عملکردی در هیچ نقطه جهان مشاهده نشده بود.

رئیس ستاد قرارگاه مبارزه با کرونا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: نیروهای بسیجی در تمامی حوزه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، تولید ملزومات مورد نیاز و غیره همکاری بسیارخوبی داشتند، البته جا دارد که بگوییم تمامی این تلاش‌ها با همکاری مردم به نتیجه می‌رسد، در دوره بحران اولیه کرونا 90 درصد مردم با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری می‌کردند و متاسفانه در روزها و هفته‌های اخیر شاهد بودیم که 80 درصد مردم همکاری نمی‌کنند و همین امر عامل مهمی در مسیر رشد آمار مبتلایان شد.

فتحیان در رابطه حمایت‌های صورت‌گرفته از بیماران خاص در طول دوره بحران کرونا، بیان کرد: هدف‌گذاری ما حمایت ویژه از بیماران سرطانی، خاص و صعب‌العلاج بوده و در کنار خدمات درمانی 60 هزار سبد غذایی در ماه مبارک رمضان در میان خانواده‌های این نوع بیماران توزیع شد و می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت مردمی و NGOها حمایت لازم را از این بیماران داشته باشیم و یکی از مجموعه‌های موفق موسسه خیریه امدادگران عاشورا بوده که تاکنون بیش از 50 شعبه آن در سطح کشور فعال شده است.