واکنش ظریف به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل

گروه سیاسی الف،   3990322076

وزیر خارجه ایران با اشاره به تنش‌زایی اخیر واشنگتن با تهران، تاکید کرد آمریکا هیچ حقی برای سوءاستفاده از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بدنام کردن ایران ندارد.

واکنش ظریف به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) به تهدیدهای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران یا تمدید تحریم تسلیحاتی مجددا واکنش نشان داد.

ظریف در صفحه توئیتر خود با به اشتراک گذاشتن تصویری از متن نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۷۱ ( مورد نامیبیا ) به عنوان یکی از مبانی حقوقی برای مخالفت با ادعای واهی دولت ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، نوشت: «آمریکا تلاش کرده است تا تنش با ایران را افزایش دهد و با قلدری، دیگران را به تبعیت از خود وادارد».

وی در ادامه نمونه‌هایی از تنش‌زایی‌‌هایی آمریکایی علیه ایران را لیست کرد: «اما [آمریکا] به قتل تروریستی در عراق، همدستی در جنایات جنگی در یمن و فلسطین، دزدی دریایی، نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراف کرده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس با تاکید بر ناتوانی آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل یا تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران، افزود: «[آمریکا] هیچ حقی برای سوءاستفاده از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بدنام کردن ایران ندارد».

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.  تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشورها را خواهد داشت.

روز گذشته نیز خبرگزاری «رویترز» نوشت وزرای خارجه روسیه و چین در نامه‌هایی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، درباره تلاش‌های آمریکا برای سوءاستفاده از ایران شورا جهت احیای تحریم‌ها علیه ایران و همچنین نابود کردن برجام هشدار دادند.