وزیر نیرو: تعداد مشترکین برق نسبت به ۴۰ سال قبل ۱۱ برابر شده/ ۵۰ سد دیگر افتتاح می‌شود

گروه سیاسی الف،   3990321033

وزیر نیرو گفت: علی‌رغم افزایش جمعیت ۲.۳ برابری، تعداد مشترکین برق نسبت به ۴۰ سال قبل ۱۱ برابر شده است.

وزیر نیرو: تعداد مشترکین برق نسبت به ۴۰ سال قبل ۱۱ برابر شده/ ۵۰ سد دیگر افتتاح می‌شود

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی یکی از برگ‌های زرین کارنامه جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته را دستاوردها در بخش صنعت زیرساختی عنوان و خاطرنشان کرد: جمعیت ما نسبت به ۴۰ سال قبل ۲.۳ برابر شده در حالی که ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها ۱۲ برابر، تولید انرژی ۱۹ برابر، اوج بار شبکه ۱۷ برابر، شبکه احداث شده خطوط انتقال و تولید ۱۲ برابر، ظرفیت پست ۱۵ برابر و تعداد مشترکین ۱۱ برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان افزایش در صنعت برق حاکی از این است که در ۴۰ سال گذشته ۳۶.۴ میلیون نفر جمعیت کشور به اندازه کافی دسترسی به برق نداشتند اما امروز به برکت سرمایه‌ گذاری‌های صورت گرفته شرایط دسترسی شهروندان ایرانی به برق در بخش‌های مختلف حتی از متوسط جهانی بالاتر است. در سطح جهان دسترسی جامعه شهری به برق به طور متوسط ۹۶ درصد است که در کشور ما این رقم ۱۰۰ درصد است. همچنین در سطح جهان دسترسی جامعه روستایی به برق ۷۹ درصد است که در ایران این رقم ۹۹.۷ درصد است. همچنین ما هر سال یک میلیون مشترک جدید در صنعت برق داریم که بخشی از آن مربوط به بخش‌های مولد، صنعت و کشاورزی و نظایر آن است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در دولت فعلی ۱۶ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده که تا نیمه ۱۴۰۰ این رقم به ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید. بنابراین دراین هشت سال به طور متوسط ۲۵۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت داشته‌ایم در حالی که در دوره‌های قبلی میانگین افزایش ظرفیت سالانه ۱۷۵۰ مگاوات بوده است. همچنین ایران جایگاه چهاردهم جهانی را در ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد و در منطقه اول است.

اردکانیان با بیان این‌که در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا حدودی از برنامه عقب هستیم، اضافه کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز مشکلاتی وجود داشته که در حال رفع شدن است و ان‌شاءالله ظرفیت ما تا پایان دولت به حد قابل قبولی خواهد رسید. بیش از ۸۳۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر است. در مورد نیروگاه‌های حرارتی نیز متوسط راندمان در سطح جهانی ۳۷.۳ درصد است که در ایران این رقم ۳۸.۶ درصد است و ان‌شاءالله امسال به بیش از ۳۹ درصد خواهد رسید. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هم از ظرفیت‌های مهمی هستند که صرفه‌جویی در مصرف گاز و کاهش آلاینده‌ها را دارند و ما با کمک نمایندگان و در اجرای قانون خوبی که در این باره وجود دارد منابع لازم را در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می‌دهیم که واحدهای بخار را به این سیکل اضافه شود.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش تلفات در شبکه توزیع برق یادآور شد: رقم کاهش تلفات ۱۵ درصد بود که اسفندماه سال گذشته یک‌رقمی شد و به ۹.۷۶ درصد رسید. ما در مورد کاهش اوج بار هم به طور متوسط تا دو سال گذشته در تابستان پنج درصد افزایش اوج بار داشتیم که این رقم سال گذشته به یک درصد کاهش یافت و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در بخش سرمایه‌ گذاری بود. امروز هرکس به میزانی که دمای سرمایشی منزل یا وسائل پرمصرف را خارج از ساعات بار تنظیم کند معادل آن مبلغی تشویق می‌شود. سال گذشته در بخش خانگی ۱۰۰ میلیارد تومان و در بخش صنعت ۲۵۰ میلیارد تومان به مشترکین پرداخت کردیم.

اردکانیان با بیان این‌که شرایط سال جاری سخت‌تر از سال‌های گذشته است، ادامه داد: امسال هم گرما زودتر آغاز شده است و هم پایدارتر است. همین که شرایط کرونایی و ملاحظات بهداشتی ناشی از آن باعث شده از دستگاه‌های سرمایشی بیشتر استفاده شود. لذا از ۵۷ هزار مگاوات برق مصرفی ۲۱ هزار مگاوات مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است. ما در ۱۲ خردادماه امسال نسبت به ۱۲ خردادماه سال ۱۳۹۸، ۱۲ درصد افزایش اوج بار داشتیم همچنین ۱۷ سال است کشور ما بدون خاموشی گسترده یا فروپاشی شبکه خدمات عرضه کرده است در حالی که در دنیا به طور متوسط این رقم ۱۰ سال است و کشورهای توسعه یافته نیز ۱۵ – ۱۶ سال یکبار گرفتار این خاموشی گسترده می‌شوند. از جمله در همسایگی ما سال گذشته و سال‌های قبل کشورهای مختلف گرفتار این موضوع شدند.

وی ناترازی قیمت برق را از جمله مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: بدون احتساب قیمت سوخت ما برای هر کیلووات انرژی ۱۴۰ تومان هزینه می‌کنیم در حالی که متوسط نرخ فروش‌مان ۵۰ درصد است. همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان از بدهی به تولید کنندگان و سازندگان تجهیزات را تسویه کرده‌ایم و همین امروز ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم که تقریبا همین مقدار از دولت طلبکاریم و امیدواریم در این زمینه چاره‌جویی شود.

وزیر نیرو با اشاره به نیاز ارزی ۱۲۰۰ میلیون دلاری تصریح کرد: ما نیمی از این مبلغ را از محل صادرات برق به کشورهای همسایه تامین می‌کنیم و مهم‌ترین مشتری ما عراق است. ان‌شاء‌الله امسال سعی می‌کنیم با ۲۵۰ طرح در سال جهش تولید و سرمایه‌ گذاری ۵۰ هزار میلیون تومانی در همه استان‌ها کار را جلو ببریم. احداث نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، مقیاس کوچک و خطوط انتقال از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

اردکانیان با بیان این‌که ایران با همه توجهی که در ادوار گذشته به موضوع آب داشته کشور خشک و نیمه خشکی است، اضافه کرد: همین مقدار بارش کم ما در یک سوم کشور نازل می‌شود و باید جمعیت را در همه جای کشور به صورت تثبیت شده داشته باشیم لذا باید آب را توزیع کنیم.

وی با بیان این‌که ۱۸۶ سد بزرگ مخزنی بهره‌برداری شده و یا در حال بهره‌برداری است، اضافه کرد: ۴۲ سد تاکنون در این دولت بهره‌برداری شده و ۵۰ مورد سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در مورد شبکه زهکشی و آبیاری ۳۰۰ هزار شبکه اصلی در این دولت انجام شده که تا ۳۴۰ هزار هکتار نیز افزایش خواهد یافت.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت آبرسانی شهری و روستایی یادآور شد: اقدامات ارزنده‌ای در این باره صورت گرفته است امروز و تا پایان دولت هر ماه یک تصفیه‌خانه به مدار بهره‌برداری رسیده است. در سطح دنیا شاخصی که برای برخورداری جوامع روستایی از آب سالم تعریف کردند این است که اگر حداکثر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی دسترسی به منبع آب وجود داشته باشد آن مردم برخوردار و بهره‌مند هستند. با این شاخص ۸۲.۵ درصد جمعیت روستایی ما بهره‌مند هستند، اما از حوالی سال ۱۳۹۲ – ۱۳۹۳ این شاخص را برای خود لحاظ کردیم که جامعه روستایی هم عین جامعه شهری بتوانند در آشپزخانه منزل‌شان دسترسی به آب سالم داشته باشند. با این شاخص یک میلیون نفر این دسترسی را داشتند که الان به ۸ میلیون جمعیت افزایش پیدا کرده است.