فاصله‌گذاری اجتماعی فراموش نشود!

گروه اجتماعی الف،   3990318088

یکی از اصلی‌ترین سوالات و ابهامات برای مردم این است که چرا در روزهای گذشته میزان ابتلاء و نیز آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش داشته است.

فاصله‌گذاری اجتماعی فراموش نشود!

صبح نو نوشت: جدیدترین آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدفاصل ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه ۲۲۶۹ مبتلای جدید به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که بر این اساس مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور تا ظهر دیروز به ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر رسیده است.

آقای کیانوش جهانپور ظهر دیروز درباره مبتلایان جدید به کرونا گفت: از مبتلایان جدید دیروز ۵۲۷ مورد بستری شدند. وی همچنین درباره آمار جان‌باختگان این بیماری هم گفت: متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۲۰۹ نفر رسید. این در حالی است که تاکنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر از بیماران هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

جهانپور همچنین وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان را نیز قرمز دانست و استان‌های هرمزگان و کرمانشاه را در وضعیت هشدار دانست. به گفته وی در ۲۴ ساعت ظهر جمعه تا ظهر روز شنبه ۱۵ استان فاقد فوتی و ۶ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید ۱۹ داشته‌اند.

موج اول یا دوم؟

آمار اعلام‌شده از سوی مسؤولان وزارت بهداشت درباره بیش از ۳۵۰۰ مبتلای جدید در ظهر روز پنجشنبه و رکوردشکنی تعداد مبتلایان جدید موجب نگرانی شدید هموطنانی شد که در سه‌ماه گذشته تلاش کرده‌اند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند. این خبر کافی بود تا برخی اعلام کنند که ایران نخستین کشوری است که آغاز موج دوم شیوع کرونا در جهان را اعلام کرده است.

این نگرانی ظهر دیروز از سوی دکتر حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت پاسخ داده شد. وی در این‌باره اظهار کرد: «کشور ایران، کشوری پهناور و با اقلیم‌های مختلف آب‌وهوایی و جغرافیایی و فرهنگی است. باید توجه کرد که موجی که در حال حاضر در حوزه همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور وجود دارد، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت‌سر نگذاشتیم که بخواهد موج دومی اتفاق بیفتد. با توجه به پهناوری کشور، اینکه هر کدام از نواحی و استان‌ها در کدام قسمت موج اول قرار گرفته‌اند، تفاوت‌هایی را شاهدیم. همچنین در روزهای گذشته دیدیم که در وهله اول با افزایش موارد تست‌های آزمایشگاهی بیماریابی افزایش یافته است.»

عرفانی افزود: «در همه جای دنیا از جمله ایتالیا و اسپانیا، طی روزهای گذشته تعداد موارد آزمایش کووید ۱۹ کاهشی بوده است اما در کشور ما با توجه به افزایش توان آزمایشگاهی این موارد را افزایش دادیم و روزانه تست‌های آزمایشگاهی بیشتری را انجام می‌دهیم. هرچه بیماریابی بیشتر انجام شود، بیماران بیشتری کشف می‌شوند و در این صورت می‌توان افرادی را که در تماس با بیماران بودند، آزمایش کرد و در دوره بی علامتی آنان را کشف و جداسازی کرد تا بیماری را به دیگران منتقل نکنند.»

سه‌گانه پیشگیری و درمان

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود همچنان تاکید کرد که باید کرونا را جدی بگیریم. عرفانی در ارتباط ویدئویی با خبرنگاران افزود: مهم‌ترین مطلب این است که در شرایط فعلی باید یک سه‌گانه بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد و از سوی همه اجرا شود تا با اجرای آن با همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور مقابله و کنترل آن محقق شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاکید کرد: مهم‌ترین جز این سه‌گانه «فاصله‌گذاری اجتماعی» است. وی در ادامه یادآور شد: فقط در دو مورد می‌توانیم از منازل‌مان خارج شویم؛ یکی برای انجام کار و فعالیت‌های اقتصادی و یکی هم رفع مایحتاج خانواده است که در این دو مورد هم توصیه می‌شود که رعایت بهداشت دست و تنفس، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

عرفانی ادامه داد: جز دوم این سه‌گانه، انجام تست و غربالگری در موارد مشکوک و برای کسانی که با افراد مشکوک و بیمار مبتلا بودند، است تا بتوانیم بیماری را در دوره اولیه و کمون شناسایی کنیم. در این صورت می‌توانیم بیماران را در مدت زمان کوتاه‌تری و در مراحل اولیه تشخیص دهیم و فرصت انتقال بیماری به دیگران را بگیریم.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: سومین جز این سه‌گانه این است که بعد از تشخیص بیماری، با افرادی که بیمار هستند و با افرادی که با بیماران در تماس بودند، یک برخورد منطقی و بهداشتی انجام شود که بحث جداسازی است، به طوری که تا اتمام دوره واگیر بیماری، هم افراد بیمار و هم افراد در تماس با آنان باید کاملاً ایزوله و جداسازی شوند تا احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش یابد و چرخه بیماری شکسته شود.

تغییر علائم کرونا

یکی از اصلی‌ترین سوالات و ابهامات برای مردم این است که چرا در روزهای گذشته میزان ابتلاء و نیز آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش داشته است.

عرفانی در پاسخ به این سوال هم از کاهش آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم گفت و افزود: در روزها و هفته‌های گذشته شاهد بودیم که از ابتدای بروز همه‌گیری در کشور که به اواخر بهمن سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد، عملکرد مناسب و قابل قبولی در سطح کشور جمهوری اسلامی ایران داشتیم اما در روزهای اخیر بنا به دلایلی بعضاً در برخی مناطق کشور می‌بینیم که موارد بیماری رو به افزایش بوده‌است. مقداری از این افزایش موارد، به کمترشدن حساسیت مردم در رعایت رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه بازمی‌گردد. اگر این موارد و اصول قرنطینه و پیشگیری رعایت شود، در مدت زمان کوتاهی می‌توانیم مهار بیماری را در اختیار بگیریم و همه‌گیری را کنترل کنیم.

این مقام مسؤول در وزارت بهداشت همچنین به تغییر علائم کرونا نیز اشاره کرد و گفت: قبلاً علائم کرونا صرفاً علائم سرماخوردگی بود اما اکنون در کنار علائم قبلی، علائم گوارشی، سیستم کلیوی، علائم عمومی بدن، از دست دادن حس چشایی، بویایی یا حالت‌هایی مانند ضعف، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و… هم ممکن است علائمی از درگیری با بیماری کووید ۱۹ باشد. وی درباره تمهیدات مقابله با کرونا و آنفلوآنزا در پاییز گفت: باید توجه کرد که قطعاً این احتمال وجود دارد که با شروع فصل سرما و پاییز، با افزایش موارد ابتلاء به ویروس کرونا درگیری داشته باشیم. به‌طوری که هم با آنفلوآنزای فصلی و هم با کووید ۱۹ فصلی مواجه شویم که از امسال به بعد احتمالاً در پاییز بحث کووید ۱۹ را به‌عنوان یک واقعیت عینی قبول کنیم تا راهکارهای مقابله با این بیماری در دسترس قرار گیرد که مهم‌ترین آن واکسن است؛ البته همه می‌دانیم که امسال امید بستن به دسترسی به واکسن کووید ۱۹، امیدی واهی است. احتمال دستیابی به واکسن کرونا برای سال جاری در حد صفر است.