اموال و دارایی امام خمینی (ره) چقدر بود؟ +لیست اموال

گروه اجتماعی الف،   3990313185

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی، طی نامه‌ای به رییس دیوان عالی کشور، ضمن اعلام میزان دارایی‌های حضرت امام خمینی خواستار انجام مسئولیت دیوان عالی کشور (بدون هیچ گذشتی) در مورد خانواده حضرت امام شد.

اعتمادآنلاین نوشت: متن نامه ایشان به شرح زیر است:

بسمه تعالی

ریاست محترم دیوانعالی کشور

حضرت آقای موسوی اردبیلی دامت افاضاته

با عرض سلام، در اصل یکصد و چهل و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است دارایی رهبر یا اعضای شورای رهبری، رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط دیوانعالی کشور رسیدگی می‌شود که برخلاف حق افزایش نیافته باشد.

همانگونه که اطلاع دارید حضرت امام در عمل به این اصل صورت دارایی خود را به دیوانعالی کشور فرستادند که عین آن را می‌آورم:

نام: روح‌الله – نام خانوادگی: مصطفوی معروف به خمینی – شماره شناسنامه: 2744 – محل صدور: خمین – سمت: روحانی

دارای غیرمنقول (با ذکر مشخصات):

1 – یک باب منزل مشتمل بر بیرونی و اندرونی در قم محله باغ قلعه که معروف است.

2 – قطعه زمینی است ارث پدری است و به حسب اطلاع حضرت آقای پسندیده مشاع است بین اینجانب و معظم‌له و ورثه مرحوم اخوی آقای هندی که اجاره سهمیه اینجانب از قرار اطلاع آقای اخوی سالی چهار هزار ریال است که داده نمی‌شود.

دارایی منقول اعم از نقدی، موجودی یا سپرده بانکی، سهام و اموال غیرمنقول دیگر با ذکر قیمت تقریبی:

1 – وجه مختصری است که در تهران نذورات و هدایای شخصی است.

2 – اثاث منزل ندارم. مختصر اثاثی است در قم و تهران ملک همسرم می‌باشد. دو قطعه قالی در منزل است داده‌اند که اگر خواستم بابت خمس حساب کنم و مال اینجانب و ورثه نیست باید به سادات فقیر بدهند.

چند جلد کتاب، بقیه کتبی است که در زمان شاه مخلوع به غارت رفت و نمی‌دانم چه‌قدر است و چند جلد کتاب که در مدتی که در تهران هستم از طرف مولفین هدیه شده است که قیمت تقریبی آن‌ها را نمی‌دانم، ولی قدر قابلی نیست. اثاثی که در منزل مسکونی فعلی در تهران است، ملک صاحبان منزل است، احمد اطلاع دارد.

3 – کلیه وجوهی که در بانک‌ها یا در منزل یا در نزد اشخاص است که آقای پسندیده مطلع هستند، باستثناء وجه مختصری که اشاره شد وجوه شرعیه می‌باشد و ملک اینجانب نیست و ورثه اینجانب در آن‌ها حقی ندارند و تکلیف آن‌ها را به حسب وصیت تعیین نموده‌ام.

تاریخ 24 دی‌ماه 1359

7 ربیع‌الاول 1401

روح‌الله الموسوی الخمینی

فرزندان امام نیز چون امام صورت دارایی خود را برای آن دیوان فرستادند.

از جنابعالی تقاضا می‌کنم به مسئولیت خود در مورد خانواده حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه بدون هیچ گذشتی عمل نمایید و شادی روح پرفتوح آن عزیز را فراهم آورید.

از خداوند توفیق آن حضرت را خواستارم.

احمد خمینی

24 خرداد 68