زندگی در کیش چگونه است

گزارش بازرگانی،   3990313129

جزیره کیش یکی از رویایی ترین مکان های کشورمان برای زندگی می باشد و در طول سالیان اخیر افراد زیادی را مشاهده می کنیم که برای زندگی و کار در کیش راهی این مقصد زیبا می شوند. اما زندگی در کیش چگونه است؟ در این مقاله سعی کرده ایم پاسخ این سوال را به صورت جامع بدهیم و در کنار آن به بیان اطلاعات درباره کیش نیز بپردازیم. 

زندگی در کیش

سکونت در کیش برای هر کسی خوشایند است اما شرایط کار و زندگی در کیش با سایر شهرهای ایران کمی متفاوت می باشد. یکی از مهم ترین مزایایی که جزیره کیش دارد، درصد اکسیژن بالای آن است که در بین 4 منطقه برتر جهان قرار گرفته است؛ میزان اکسیژن خالص در این مکان به اندازه ای زیاد است که گردشگران تور کیش لحظه آخر بعد از ساعت ها گشت و گذار به میزان کمتری احساس خستگی می کنند و حتی جانبازان شیمیایی جنگ هم می توانند بدون استفاده از ماسک اکسیژن در جزیره کیش به زندگی خود ادامه دهند. کیش جزء امن ترین شهرهای ایران است و آرامشی وصف ناپذیر در آن برقرار می باشد. شرایط زندگی در کیش با وجود امکانات فوق العاده ای که در اختیار کیشوندان قرار می گیرد بسیار مطلوب است و تجربه زندگی در کیش را لذتبخش می کند. خرید خودرو در کیش بسیار به صرفه می باشد زیرا این جزیره از مناطق آزاد می باشد و هزینه گمرک هم شامل آن نمی شود. قیمت خودروهای مختلف در کیش با قیمت آن در امارات متحده عربی برابر است با این تفاوت که هزینه های حمل و نقل و هزینه پلاک به آن اضافه می شود که البته هزینه تعویض پلاک منطقه آزاد آن حدود 6 میلیون تومان است. با این حال اگر قصد خرید خودرو ندارید می توانید اتومبیل های بدون راننده اجاره کنید و در خيابان هاي كيش و بلوارهای خلوت و بدون ترافیک جزیره از رانندگی لذت ببرید. معمولا خودروها به مدت 20 روز اجاره داده می شوند. برای اجاره خودرو در کیش باید مدارکی از قبیل اصل گواهینامه، یک چک معتبر و کارت ملی به همراه داشته باشید.
قیمت خانه در کیش نیز همچون سایر نقاط کشورمان به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده به گونه ای که در مناطق متوسط آن به ازای خرید هر مترمربع خانه 12 الی 17 میلیون تومان باید پرداخت کنید. مناطق مسکونی کیش غالبا به شکل شهرک هایی هستند که موقعیت و امکانات گوناگونی دارند و بر همین اساس قیمت آن ها نیز متغیر است. بهترین منطقه کیش را می توان شهرک صدف یا شهرک ساحلی دامون دانست که مورد توجه توریست های Kish tour هم قرار گرفته است. اجاره خانه در كيش تا حد زیادی به قیمت خانه ها بستگی دارد و این روزها شاهد افزایش اجاره بها در جزیره می باشیم؛ لازم به ذکر است که بگوییم اکثر خانه هایی که در جزیره اجاره داده می شوند به صورت مبله هستند. حمل و نقل عمومی در کیش به وسیله ناکسی ها انجام می شود که این تاکسی ها در انواع مختلف تاکسی های کرانه، تاکسی پارس، تاکسی رخش، تاکسی VIP، تاکسی توسن و تاکسی هلال ماه می باشند. قیمت کرایه تاکسی در کیش نسبت به شهرهای دیگر کشورمان کمی گران است ولی تمامی آن ها کولر دارند و اغلب ماشین های لاکچری می باشند. 

هزینه های آب و برق در جزیره بسیار بالا می باشد برای مثال برای یک خانواده 4 نفره در مدت زمان 45 روز قبضی معادل با 150 الی 250 هزار تومان صادر می گردد. اما قیمت لباس و لوازم آرایشی در کیش بسیار به صرفه تر است و در این زمینه می توانید خریدهای خوب، باکیفیت و ارزان قیمتی را انجام دهید. اپراتورهای فعال در جزیره کیش همراه اول، ایرانسل، رایتل و تله کیش (با پیش شماره 0934) هستند که آنتن دهی خوبی دارند و خدمات مناسبی را در اختیار ساکنان قرار می دهند. 
نظام آموزشی در جزیره کیش اغلب به دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف وابسته بوده از همین رو قبولی در آن ها نیازمند تسلط بر مفاهیم درسی می باشد. دانشگاه های معتبر جزیره هم اکنون دوره های بین المللی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته های IT، ام بی ای و حقوق با همکاری دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه چند رسانه ای مالزی برگزار می کند. در مجموع 2 هنرستان،11 دبیرستان، 11 مدرسه مقطع راهنمایی و 9 مدرسه در مقطع ابتدایی در جزیره وجود داشت که با تغییرات در نظام آموزشی و پایه های تحصیلی برخی از آن ها تغییراتی پیدا کرده اند. 

کار در کیش

وضعیت کار در جزیره کیش در مقایسه با برخی از شهرهای ایران بسیار خوب است به طوری که نرخ بیکاری در آن به یک درصد هم نمی رسد. آمارها نشان می دهد که بیش از 66 درصد شاغلین جزیره در بخش خصوصی فعالیت دارند که البته موقعیت جزیره در آن بی تاثیر نیست زیرا درصد قابل توجهی از آن ها در مشاغل مربوط به هتلداری و توریسم مشغول به فعالیت هستند. افرادی که در زمینه ساختمان سازی یا فنی دارای تخصص و مهارت می باشند به راحتی می توانند برای کاریابی در کیش موفق باشند. راه دیگری که برای فرصت های شغلی در کیش وجود دارد سرمایه گذاری در بخش های هتل، تفریحی، فروشگاه و رستوران است که در صورت انتخاب درست به میزان زیادی موفقیت را بالا می برد. 

قیمت غذا در کیش

یکی از مواردی که هزینه زندگی در کیش را بالا می برد، قیمت بالای غذا و مواد خوراکی در آن است که به طور تقریبی حدود 5 الی 10 درصد از شهرهای دیگر گران تر می باشد. قیمت غذا در رستوران های جزیره به شرح زیر می باشد:
-رستوران های ارزان حدود 30 هزارتومان
-رستوران های سطح متوسط حدود 80 هزار تومان
-رستوران های مجلل و لوکس حدود 300 هزار تومان

دمای هوای کیش

میانگین دمای سالانه در جزیره 26.6 درجه سانتی گراد بوده و اب و هواي كيش به طور کلی گرم و مرطوب می باشد که تحت تاثیر توده های هوایی شمال غربی و جنوبی قرار دارد. وضعیت آب و هوای کیش در فصل بهار متعادل، در تابستان گرم و مرطوب، در پاییز و زمستان معتدل همراه با بارش های رگباری می باشد. بهترین زمان سفر به کیش ماه های آذر تا فروردین است که هوایی دل انگیز را شاهد می باشیم. 

قوانین کیشوندی

همان طور که می دانید ساکنان دائمی جزیره کیش را کیشوند می نامند و به آن ها کارت کیشوندی اعطا می شود. این کارت که بعد از 6 ماه اقامت برای ساکنان صادر می شود، رنگ های مختلفی دارد که به شرح زیر هستند:
-بومیان و متولدان جزیره  سبز 
-خانواده ها  آبی
-افراد مجرد  زرد
-متاهلانی که به تنهایی زندگی می کنند  کرم
-سرمایه داران، بازرگانان و تاجران  سفید
- سرمایه داران، بازرگانان و تاجران خارجی  صورتی
برای افرادی که اقامت در کیش را انتخاب نموده اند، دوره هایی جهت آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری، کیش شناسی، مهارت های زندگی، قرائت گروهی میثاق نامه کیش وندی، فرهنگ زندگی در جزیره، قوانین و مقررات منطقه آزاد، قوانین رانندگی و آسیب های اجتماعی برگزار می شود.