بانویی که مردانه برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرد

  3990312037

بانوی کارآفرین کشورمان گفت: به بانک و ارگان‌های مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم اما با در بسته مواجه شدم ولی با تلاش و پشتکاری که در این زمینه داشتم بالاخره این کارگاه را در قالب یک کارگاه کوچک راه اندازی کردم اما اکنون چندین کارگاه زیر نظر کارگاه ما فعالیت دارند.

بانویی که مردانه برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرد

به گزارش بسیج سازندگی، متأسفانه در استان تهران زنان کارآفرین زیادی حضور دارند که در سایه بی توجهی مسئولان، توانمندی های آنان غریب مانده و کار و حرفه آنان زیاد به چشم نمی آید؛ منیر مهدور بانوی پرتلاش شهرقدسی ازجمله زنان سخت کوش این دیار است که در حرفه خود توانایی هایش حد و مرز ندارد و با دستان پرتوانش شب و روز نمی شناسد. مهدور بانوی کارآفرین شهر قدسی در دو رسته خیاطی و کشاورزی فعالیت دارد.

این بانوی کارآفرین درباره چگونگی فعالیت خود توضیح می دهد که کار تولیدی خود را با یک کارگاه تولیدی خیاطی کوچک آغاز کرد و به زودی موفق شد یک کارگاه بزرگ و چندین مزرعه کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی متشکل از عرصه های گوناگون تولیدی تأسیس کند.

این بانوی کارآفرین شهرقدسی می گوید: بنده متولد سال ۱۳۶۳ و دارای کارشناسی رشته علوم تربیتی هستم که به مدت ۱۳ سال است کارهای جهادی انجام می دهم و ازسال ۱۳۸۶ به عنوان نیروی بسیج سازندگی حوزه خواهران فعالیت دارم و در سال ۱۳۹۰ در کنار جهاد سازندگی حوزه به عنوان مسئول گروه جهادی حضرت زکیه (س) معرفی شدم. در ابتدا به بخش کشاورزی ورود کردم و کشت کلم بروکلی، کشت فیسالیس، کشت کدو آیت بال و کشت کلم رومانسکو را در برنامه داشتیم. در سال ۹۳ بود که به کمک بسیج سازندگی فعالیت خود را در زمینه بسته بندی و صنایع تبدیلی نیز افزایش دادیم که در این راستا اشتغال زیادی برای بانوان ایجاد شد. همان موقع تصمیم گرفتم از این ظرفیت به وجود آمده بهترین استفاده را کنم و از زنانی بهره گرفتم که یا آسیب دیده بودند و یا سرپرستی نداشتند. در سال گذشته به عنوان بانوی کارآفرین کشوری از سوی جامعه زنان معرفی شدم.

شکست را بارها تجربه کردیم

منیر مهدور در عرصه تولید گیاهان دارویی با ایجاد اشتغال برای ۹۷ نفر توانسته چندین بار عنوان بانوی کارآفرین را به خود اختصاص دهد. مهدور انگیزه خود را از تولید گیاهان دارویی این طور بیان می کند: بیشتر به دنبال این بودیم گیاهی که کمتر در ایران کشت می شود را پیدا کنیم، البته نزدیک به ۳ سال کارهای مختلف را تجربه کردیم و گاهی شکست خوردیم تا سرانجام به نتیجه رسیدیم. وی رمز موفقیت در موضوع کارآفرینی را بازاریابی دانسته و اضافه می کند: ما روی این موضوع کار کردیم و بازاریابانی را در کل تهران به کار گرفت هایم که در رستوران های مختلف م یروند و محصولات ما را ارائه می دهند و از این طریق هم توانستیم با یک شرکت آلمانی قرارداد ببندیم و بخشی از محصولات را به آن کشور صادر کنیم.

ورود به صنعت خياطي

مهدور می افزاید: در کنار کار کشاورزی کارگاه خیاطی هم تأسیس کردیم و با تهیه چر خ های خیاطی، سر ی دوزی را برای زنان شهر قدس که خانواد ه های نیازمند زیادی دارد، را ه اندازی کردیم و به نوعی در این زمینه هم شغل ایجاد شد. وی با بیان اینکه آرزو دارد که داروهای گیاهی روزی جایگزین داروهای شیمیایی شود، می گوید: خاک خوب ایران استعداد کاشت گیاهان دارویی را دارد اما شرط آن شناخت گیاهان متناسب با خاک‌های مختلف است به طور مثال در یکی از روستاهای اصفهان ما موسیر کاشت هایم، هرچند که سختی خاصی ندارد اما بسیار ارزشمند است و بسیار خوب رشد کرده است و پیشنهادم به کسانی که میخواهند وارد این کار شوند، این است که ابتدا در ابعاد یک هکتار کشت کنند.

این بانوی موفق می گوید: زمانی که تصمیم گرفتم کار خود را گسترش دهم کل سرمای های که در اختیار داشتم حدود ۱۰ میلیون تومان بود که در بخش خیاطی به کار گرفتم. در همان زمان به بانک و ارگا نهای مختلف برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم اما با در بسته مواجه شدم ولی با تلاش و پشتکاری که در این زمینه داشتم بالاخره این کارگاه را در قالب یک کارگاه کوچک را ه اندازی کردم اما اکنون چندین کارگاه زیر نظر کارگاه ما فعالیت دارند.

این بانوی کارآفرین می گوید: هر سه ماه یکبار ۲۰ هزار لباس فرم تولید می شود که خریداران آن بسیج سازندگی و بیمارستا نها هستند. البته در هفته حدود ۸ هزار لباس تولید می شود و هر نفر بسته به تولیدی که انجام می دهد دستمزد می گیرد که به طور میانگین بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برای کارگاه های خیاطی یک شرکت تعاونی تشکیل داده ایم و اکنون حدود ۶۰ نفر در این بخش مشغول به کار هستند.

مهدور می افزاید: کار ما مانند سایر مشاغل آزاد، فصلی است و چون حامی و اسپانسری نداریم فقط چند ماه در طول سال کار داریم و در زمان باز بودن مدارس بنده و دیگر نیروها به فعالیت در مدارس می پردازیم. وی تنها خواسته بخش تولید از دولت را هموار کردن موانع در این زمینه عنوان می کند و می گوید: کارآفرینان همواره باید مورد توجه قرار بگیرند تا انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت داشته باشند اما متاسفانه این انگیزه به آنها داده نم یشود و اگر روحیه جهادی در این زمینه وجود نداشته باشد برخی از آنها تصمیم می گیرند که کار تولید را رها کنند.