اختصاصی الف/ اعتراض به برخی اعتبارنامه ها/ آغاز گروکشی برخی منتخبان

گروه سیاسی الف،   3990310182 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکنون به اعتبار نامه سه منتخب مجلس یازدهم اعتراض شده که باید بررسی و اعلام نظر شود.

اعتراض به برخی اعتبارنامه ها/ آغاز گروکشی  برخی منتخبان

به گزارش خبرنگار الف، تا کنون به اعتبار نامه سه منتخب در مجلس شورای اسلامی اعتراض شده است.

اولین اعتراض به اعتبارنامه در مجلس یازدهم، مربوط به اعتبار نامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران است.

علی‌اکبر کریمی منتخب اراک، روح‌الله نجابت منتخب شیراز و علیرضا زاکانی منتخب تهران نسبت به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران عتراض کردند.

اما بعدازظهر دیروز هم شش نماینده دیگر به اعتبار نامه تاجگردون اعتراض کردند.

علی خضریان، سیدنظام‌الدین موسوی، مجتبی رضاخواه، احمد نادری، مالک شریعتی و اقبال شاکری از منتخبان تهران در مجلس یازدهم نیز طی نامه‌ای جداگانه اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه این منتخب مجلس یازدهم اعلام کردند.

تاجگردون عضو شعبه دهم مجلس است. شعبه ای که خود تاجگردون رئیس آن است.

زهره الهیان منتخب تهران هم به اعتبار نامه حسین محمدصالحی دارانی منتخب فریدن، فریدونشهر و چادگان اعتراض کرده است.

 این منتخب عضو شعبه 15 مجلس یازدهم است که رئیس آن مصطفی میرسلیم منتخب تهران است.

سومین اعتراض به اعتبارنامه ها، مربوط به اعتبار نامه سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا است.

این منتخب عضو شعبه دوم است که اعتبار نامه وی  مورد اعتراض علیرضا زاکانی نماینده تهران و روح‌الله نجابت منتخب شیراز قرار گرفت.

رئیس این شعبه سید جوادساداتی نژاد منتخب کاشان است.

چهارمین اعتراض به اعتبارنامه مربوط به اعتبار نامه تعدادی از نمایندگانی است که از سوی تاجگردون اعتراض شده است.

خبرنگار الف مطلع شد که بعد از اعتراض تعدادی از منتخبان به اعتبار نامه تاجگردون، وی در اقدامی متقابل به اعتبار نامه برخی منتخبان از جمله علی‌اکبر کریمی منتخب اراک، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، احمد امیرآبادی منتخب قم، علیرضا زاکانی منتخب قم و نجابت منتخب شیراز اعتراض کرده است.

اعتبارنامه ای که مورد اعتراض واقع شده در شعبه ای غیر از شعبه ای که آن منتخب عضوش است، بررسی می شود.

اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است،‌ حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می‌شود. در صورتی که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن برای تصمیم‌گیری به مجلس ارائه می‌شود. چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، از طریق هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود تا پس از رسیدگی و ارائه گزارش، برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار گیرد.

تبصره ماده 29 درباره نحوه رسیدگی به اعتراض اعتبارنامه‌ها تصریح دارد شعبه موظف است حداکثر ۲۴ ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته برای دفاع دعوت کند. عدم حضور هریک از آنان مانع رسیدگی نیست. معترض یا معترضان در صورت عدم حضور غیرموجه در شعبه، در جلسه علنی حق اعتراض ندارند. موجه بودن عدم حضور باید به تأیید هیئت رئیسه مجلس برسد. اگر عدم حضور، موجه بود فقط یکبار دیگر جلسه شعبه ظرف مدت پنج روز مجدداً تشکیل می‌شود و نظر خود را اعلام می‌کند.

همچنین ماده ۳۰ قانون داخلی مجلس می‌افزاید هیچ شعبه‌ای نمی‌تواند تقدیم گزارش خود را بیش از پنج روز کاری از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد. در صورتی که تأخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد، رئیس و در غیاب او نایب رئیس شعبه مکلف است هیئت رئیسه مجلس را مطلع سازد. هرگاه هیئت رئیسه علت را موجه دانست، موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیراینصورت به شعبه بعد ارجاع می‌کند که ظرف مدت پنج روز کاری پس از دریافت پرونده، گزارش دهد.

در ماده 31 این قانون همچنین آمده است که کمیسیون تحقیق حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترض یا معترضان رسیدگی می‌کند و پس از استماع و بررسی توضیحات معترض یا معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را به مجلس ارسال می‌کند.

چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است، حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به ۲ نفر از نمایندگان واگذار کند. سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود. چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند (براساس ماده ۳۲)

تبصره این ماده از قانون داخلی مجلس تصریح دارد در صورتی که کمیسیون تحقیق ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را به مجلس اعلام نکند، نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض واقع شده است یا ۱۵ نفر از نمایندگان می‌توانند طرح اعتبارنامه را در صحن مجلس از هیئت رئیسه درخواست کند و هیئت رئیسه موظف است در اولین فرصت گزارش شعبه را در دستور کار مجلس قرار دهد تا مطابق این ماده مورد رسیدگی قرار گیرد و نظر کمیسیون ظرف مدت ۱۵ دقیقه مطرح می‌شود.

ماده ۳۳ این قانون هم می‌افزاید چنانچه نماینده بدون عذر موجه (به تشخیص هیئت رئیسه) تا ۱۰ روز پس از ابلاغ به وی برای دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش کمیسیون تحقیق و صحبت معترض وارد رأی‌گیری می‌شود.

تبصره ماده ۳۳ این قانون تأکید می‌کند که در صورتی که نماینده یا نمایندگان معترض به دلایل موجه در جلسه حضور نداشته باشند، می‌توانند با اطلاع قبلی هیئت رئیسه، دلایل اعتراض خود را کتباً‌ به نماینده دیگری تحویل دهند تا توسط او در مجلس قرائت شود.

طبق ماده 34 این قانون، در هر مرحله، رأی‌گیری برای اعتبارنامه مورد اعتراض، مخفی و با ورقه مخصوص انجام می‌شود.

طبق ماده ۳۵ هم، نماینده‌ای که به اعتبارنامه‌اش اعتراض شده مانند سایر نمایندگان، از تمامی حقوق اعم از اعلام رأی و نامزد شدن برای عضویت در هیئت رئیسه و سایر انتخابات برخوردار است. لکن در زمان بررسی اعتبارنامه خود در شعبه، کمیسیون تحقیق و مجلس حق رأی ندارد.