ضربه ویروس کرونا به پیکر اقتصاد ژاپن

گروه اقتصادی الف،   3990309027

گزارش ها حاکی است اگرچه کسب و کارها در ژاپن به صورت مرحله ای فعالیت خود را از سر می گیرند اما همه گیری جهانی کرونا زخم های عمیقی بر پیکر اقتصاد این کشور باقی گذاشته است

به گزارش ایرنا از تلویزیون دولتی ژاپن، ویروس کرونا به تمامی بخش های اقتصاد ژاپن ضربه زده است صنعت رستوران داری نیز در میان صنایعی است که به شدت صدمه خورده اند.

رستوران های زنجیره ای بزرگ شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی فروش در ماه آوریل نسبت به همان ماه در سال گذشته بودند این بزرگترین افت فروش سالیانه ثبت شده تا به حال بوده است.

صنعت تولید نیز به شدت صدمه دیده است در ماه آوریل تعداد شرکت های کوچک و متوسطی که مجبور به تعدیل نیرو شدند ۶ برابر تعداد این شرکت ها در ماه مارس بود.

"کی اوچی تاکاهیده" تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی نومورا گفت: در ماه های آتی، ژاپن شاهد افزایش تعدیل نیروی کار در میان کارگران بخش تولیدی خواهد بود مهم است دولت برای تقویت شرکت هایی که در ورطه ورشکستگی قرار دارند اقدام هایی اتخاذ کند.

وزارت کار ژاپن می گوید ظرف چهار ماه منتهی به هفته گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر مشاغل خود را از دست داده یا به آنها گفته شد که عذرشان خواسته خواهد شد.

از سوی دیگر آمارهای جدید نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال، رشد اقتصادی ژاپن بیش از منفی سه درصد بوده است اقتصاد ژاپن تنها در بازه زمانی ژانویه تا می، ۰.۹ درصد نسبت به سه ماهه قبلی کوچک شده است اما اگر نرخ سالانه در نظر گرفته شود؛ اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسب به سه ماهه اول ۲۰۱۹، ۳.۴ درصد سقوط کرده است.

اقتصاد ژاپن پیش از شیوع این ویروس نیز با چالش‌هایی مواجه بود. فعالیت‌های اقتصادی در اواخر سال گذشته با افزایش نرخ مالیات بر فروش، کاهش یافته و پیامدهای «طوفان هاجیبیس» نیز که پاییز گذشته خسارت‌های سنگینی در ژاپن بر جای گذاشت، هنوز باقی مانده است.

حتی انقباض ۳.۴ درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول امسال، نمی‌تواند تمام  تاثیرات بحران کرونا را آشکار کند  «تام لارموت»، اقتصاددان ژاپنی می‌گوید: «سقوط شدید تولید در سه ماهه اول امسال، نشان می‌دهد که این ویروس ضربه قابل توجهی به فعالیت‌های اقتصادی وارد کرده است در سه ماهه دوم امسال، وضعیتی بسیار بدتر پیش رو خواهد بود پیش‌بینی می‌کنم که ۱۲ درصد انقباض اقتصادی داشته باشیم.»