در مراسم رونمایی از کتاب "کرونا مثبت" مطرح شد دکتر زالی: در دنیا شاهد بروز یک آپارتاید پزشکی بودیم/ آشتی علوم انسانی و علوم پزشکی در مبارزه ایران با کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990307175 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
دکتر زالی: در دنیا شاهد بروز یک آپارتاید پزشکی بودیم/ آشتی علوم انسانی و علوم پزشکی در مبارزه ایران با کرونا

آیین رونمایی از کتاب "کرونا مثبت" محصول جدید مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در زمینه ابعاد اجتماعی و انسانی بحران کرونا با حضور دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران برگزار شد.

دکتر علیرضا زالی با تقدیر از انتشار کتاب "کرونا مثبت"، این اثر را رهیافتی سترگ در حوزه علوم انسانی با نگاه عمیق دینی دانست. وی از انتشار این اثر در زمان بسیار اندک، با توجه به تازگی و صوبعت آن تشکر و قدردانی کرد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران، کرونا را یک محک و آزمون جدی برای حکمرانی‌ها در عرصه جهانی معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای مختلف با شرایط مشابهی مواجه بودند، محک مناسبی خوردند و خوشبختانه در این زمینه جمهوری اسلامی در زمره حکمرانی‌های مناسب و مطلوب تلقی می‌شود. وی نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران را صِرف علم پزشکی ندانست و به آن ابعاد دینی و ساختار ایدئولوژیک حکمرانی را افزود. به تعبیر ایشان این موفقیت در حالی بود که عدم کفایت برخی از ساختارهای قدرت‌نمای سیاسی در عرصه جهانی کاملا نمایان شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کرونا را عاملی دانست که غفلت از اخلاق و ارزش‌ها را از زندگی مکانیکی بشر زدود. در نگاه او بی‌پناهی بشر با کرونا کاملا نمایان شده، و شاهد بازگشت و رجعت به مسائل عرفانی و دینی هستیم. وی این شرایط را برای ارائه چهره نوینی از جهان‌بینی غنی اسلامی به عرصه جهانی بسیار مناسب معرفی کرد.

دکتر زالی به بروز یک آپارتاید پزشکی توسط داعیه‌داران "حقوق بشر" و "سلامت برای همه" اشاره کرد و افزود: افراد معمَّر و مُسن گاهی در دریافت خدمات پزشکی مورد غفلت واقع می‌شدند و یکی از دلایل بالا رفتن مرگ‌ومیر در عرصه جهانی در کرونا همین بی‌توجهی به بحث سالمندان بود، در صورتی که در جامعه دینی و ایرانی، افراد کهنسال از جایگاه رفیعی برخوردار هستند. به گفته ایشان در ایران هیچ فاکتور اجتماعی به عنوان عامل پرمخاطره در نظر گرفته نشده و حتی افراد کارتن خواب با حداقل بضاعت اقتصادی، در بیمارستان‌ها مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تقدیر از خیزش مومنانه و بروز الفت عمومی در بین مردم اظهار داشت: مردم ایران نشان دادند کما فی السابق همانند دفاع مقدس آماده حرکت جهادگونه و خیرِ جمعی هستند.

زالی کرونا را نقطه عطفی برای در هم نوردیدن مرز‌های دانش توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و جوان دانست. وی همچنین تلفیق بین بحث‌های مهندسی و پزشکی، انسانی و پزشکی را مثبت ارزیابی کرده و افزود: مدت‌ها بود که در نظام سلامت در تشنگی مطلق به سر می‌بردیم و شرایط فعلی زمان مناسبی برای آشتی جدید علوم انسانی و علوم پزشکی است.

وی در همین‌ راستا جایگاه متفاوتی برای "کرونا مثبت" قائل شد؛ به تعبیر ایشان با توجه اینکه حجم قابل توجهی از ادبیات جهانی امروز مملوّ از مسائل پزشکی است، به شدت با قلّت کارهای فاخر در زمینه علوم انسانی مواجه هستیم. در همین راستا تاکید کرد امروز سلامت ابعاد متفاوتی داشته و فقط شامل بحث‌های بیولوژیکی و فیزیکی نیست.

دکتر زالی شرایط امروز کشور را بیش از هر زمان دیگری نیازمند اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اگر این حرکت در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار نمی‌گرفت امروز دستمان در این زمینه پرتر بود. مسیری که در نگاه ایشان هنوز هم برای دنبال کردن آن دیر نشده است.

رئیس ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران مبارزه با بیماری کرونا در تهران را بسیار موفقیت آمیز دانست. ایشان آمار بهبود یافتگان قطعی در تهران را 88.9 درصد و همچنین مرگ‌ومیر در تهران در نسبت به مراجعین را تنها 1.69 اعلام کرد. همچنین از دیگر افتخارات مدیریت کرونا را کارهای پژوهشی دانسته و بیان کرد در حال حاضر 850 کار پژوهشی ارزنده در سراسر کشور در زمینه پزشکی در حال انجام است.

ایشان با بیان اینکه در بروز اپیدمی‌ کارآزمایی بالینی بسیار دشوار است، انجام 160 کارآزمایی بالینی را از افتخارات جامعه پزشکی و نظام سلامت دانست. همچنین افزود: اگر این آمار با آمار بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مقایسه شود، نقش تاثیرگذار ایران در تولید علم در زمینه کرونا روشن‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شکل‌گیری زیر ساخت‌های موفقیت مبارزه با کرونا را در سایه انقلاب اسلامی دانست و افزود:اصلی‌ترین آن‌ها را بحث خودکفایی و خوداتکایی بیان کرد که در سایه رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری شکل گرفته است؛ نهضت نرم‌افزاری، جهش علمی، نقشه جامع علمی، حرکت به سمت میان‌برهای علمی، حرکت به سمت دانش‌های بنیادی، توجه به علوم پایه، ابتنا به ظرفیت‌های درون‌زا در زمینه ارتقاء کمی و کیفی دانش دانشگاهی را از جمله این موارد است. به تعبیر ایشان: اگر امروز سرافرازانه، کارنامه درخشانی در زمینه بیماری کرونا در عرصه‌ی جهانی عرضه می‌کنیم، ناظر به اهتمام سابق در نظام سلامت کشور است. در حالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهانی برای یک وینتیلاتور جنگ و تهاجم شکل گرفت.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلانشهر تهران در پایان آیین رونمایی از کتاب "کرونا مثبت"، به نزدیکی بیشتر دو حوزه علوم انسانی و علوم پزشکی توصیه کرده و این را دروازه‌ای جدید برای رشد و پیشرفت دانست و همچنین ابراز امیدواری کرد این مسیر به خدمت رسانی موثرتر و نافع ختم شود.

متن کامل کتاب "کرونا مثبت" را می توانید از لینک https://rushda.ir/?p=7871