رقیبان جدی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را بشناسید

گزارش بازرگانی،   3990307170 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 

از ابتدای دهه هشتاد شمسی بود که چشم‌مان به جمال پژو ۲۰۶ روشن شد؛ یک خودروی جمع و جور و خوش تیپ و خوش ظاهر که به راحتی دل ایرانیان را برد. خودرو، به نسبت زمان خودش و حتی به نسبت زمان ما، طراحی خوبی داشت. یعنی مردم ایران که می‌توانستند با پولی معقول، صاحب چنین طرح و شکل و شمایلی شوند، فرصت را از دست ندادند و به این ترتیب، پژو 206، جزو پرفروش‌های بازار قرار گرفت. هنوز هم این خودرو در بازارها و خیابان‌های ایران، جولان می‌دهد و فراوان یافت شده و فراوان خرید و فروش می‌شود. اما از آن سوی دیگر، سایپا که این موفقیت ایران خودرو را می‌دید، دست به کار شد تا بتواند خودی نشان بدهد. دیگر برندها و از جمله چینی‌ها هم اقدام به قدرت‌نمایی کردند. اما هنوز، در بازار هاچبک‌ها، پژو ۲۰۶ و مخصوصا تیپ ۲ آن، یک چیز دیگر است. اما شاید برایتان سؤال باشد که دیگر چه گزینه‌هایی در کنار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مطرح است. نگاهی به ۲ گزینه دیگر می‌اندازیم؛ گزینه‌هایی که البته هنوز نتوانسته‌اند جای این خودرو را بگیرند.

 

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا تیبا ۲؟

اشاره کردیم که سایپا، خیلی دوست دارد که در بازار رقابت خودرو، جایی بتواند مچ ایران خودرو را بابت پژو ۲۰۶ بخواباند؛ اما تا امروز که موفق نبوده است. یکی از این تلاش‌ها را باید تیبا ۲ بدانیم. خانواده تیبا، در کنار خانواده پرایدها، جزو پرفروش‌‌های ایران بوده و هستند. این هاچبک نسبتا خوش بر و رو، توجهاتی را به خودش جلب کرده است. اما آیا گزینه مناسبی برای رقابت با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هست یا نه؟ از حیث قیمت که تیپ ۲ پژو ۲۰۶ بالاتر است.

در آگهی دیوار مربوط به این خودرو، می‌توانید قیمت‌های بهار ۱۳۹۹ را بیشتر مرور کنید. اما برتری در این رقابت با کدام خودرو است؟ تیبا ۲، فیس‌لیفت تیبا و تیبا ادامه پراید است. پس طبیعی است که ظاهر و کیفیت و هندلینگ آن، وضعیت جالب‌تری به نسبت ۲۰۶ نداشته باشد. در ظاهر که برتری قطعی با پژو ۲۰۶ است و جای اما و اگری نیست. اما پیشرانه به کار رفته در تیبا ۲ حجم بیشتری داشته و روی کاغذ، قدرت بیشتری تولید می‌کند. از حیث آپشن‌ها نیز ۲ خودرو برتری خاصی نسبت به هم ندارند. مصرف تیپ ۲ هم وضعیت بهتری دارد؛ ضمن اینکه آلایندگی کمتری هم ایجاد می‌کند. روی هم رفته، اگر دنبال خودرویی خاص‌تر با هندلینگ بهتر می‌گردید، می‌توانید روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حساب باز کنید. در کل این خودرو به دلیل زیبایی و تند و تیزی‌اش، توانسته وضعیت بهتری داشته باشد.

 

کوئیک یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲؟

گام بعدی سایپا برای رقابت در دنیای هاچبک‌ها، ارائه کوئیک بود. از حیث فنی، باید وضعیت کوئیک را بهتر بدانیم؛ از حیث شتاب و پیشرانه و البته گیربکس. گیربکس‌های cvt به کار رفته در کوئیک، جزو مزیت‌های مطلق این خودرو محسوب می‌شود. شتاب کوئیک هم کمی بهتر است. از حیث ظاهر نیز، البته همه چیز را باید به سلیقه‌ افراد واگذار کرد. گروهی معتقدند که ظاهر ۲۰۶، هنوز خاص‌تر و کامل‌تر است، هرچند شاید کمی قدیمی‌تر به نظر برسد. اما غالبا طراحی کوئیک را به روزتر و شکیل‌تر و اسپورت‌تر می‌دانند؛ مخصوصا با ریل روف و سقف و بدنه ۲ رنگ (در مدل کوئیک R) و دیگر مشخصه‌های ظاهری خودرو. از حیث آپشن‌ها نیز، وضعیت کوئیک‌ها بهتر است و تیپ ۲ چون یک تیپ قدیمی از پژو ۲۰۶ هاچبک است، در این حوزه عقب‌تر مانده است.

اندازه و فضای داخل کوئیک هم کمی بزرگتر است؛ که در جهان هاچبک‌ها به هر حال برای خودش نعمتی است. از نظر قیمتی نیز، به تاریخ فروردین ۱۳۹۹، وضعیت قیمت نسخه‌های دنده‌ای کوئیک بهتر است؛ در حالی که قیمت تیپ ۲ حتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. هرچند قیمت نسخه‌های اتومات آن بالاتر می‌رود. البته می‌توانید قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ در دیوار را ببینید تا گوشی دستتان بیاید قیمت‌ها چه وضعی دارد. نکته طلایی بعدتر هم آن است که قیمت قطعات کوئیک، به مراتب کمتر از ۲۰۶ تیپ ۲ است؛ در کل پژو ۲۰۶ خودرویی محسوب می‌شود که هزینه نگهداری بالای آن زبانزد است.