آمار رتبه و کارنامه قبولی کنکور سال گذشته

گزارش بازرگانی،   3990307061

ثبت نام کنکور سراسری تنها راه ورود به رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری ( روزانه ، شبانه ، غیر انتفاعی ، پیام نور ، پردیس خودگردان ) و دانشگاه آزاد است که سالی یکبار در 5 گروه آزمایشی تجربی ، انسانی ، ریاضی ، هنر و زبان برگزار می شود .

با توجه به تعداد کثیر متقاضیان کنکور سراسری ، داوطلبان می بایست در کنار داشتن برنامه ریزی دقیق مطالعاتی آگاهی کاملی هم نسبت به رتبه و کارنامه قبولی رشته مورد علاقه خود در سال گذشته داشته باشند تا به این طریق از وضعیت رقبای خود در این رشته مطلع شده و با آگاهی کامل خود را برای شرکت در این رقابت تنگاتنگ آماده کنند . بررسی آخرین رتبه قبولی کنکور سراسری این امکان را به داوطلبان می دهد تا با درصد های لازم برای قبولی هر رشته آشنا شده و بر اساس آن برنامه ریزی مناسب در هر بازه زمانی داشته باشند .

همانطور که می دانیم به دنبال اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان مشخص شده و مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته آغاز می شود .

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته به منظور اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود می بایست کارنامه اولیه آزمون خود را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار داده و بر اساس مقایسه رتبه خود با رتبه و کارنامه داوطلبانی که در کنکور سال گذشته در رشته دلخواهشان قبول شده اند ، فرم اینترنتی انتخاب رشته را از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org تکمیل کنند .

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی کنکور سراسری کلیک کنید .

نحوه چینش انتخاب ها در این مرحله علاوه بر علاقه ، هزینه ، مسیر و کیفیت دانشگاه به رتبه و تراز اکتسابی داوطلب نیز بستگی دارد که در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج شده و بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد .

همچنین داوطلبان برای انتخاب رشته باید به رتبه در زیر گروه رشته دلخواه در کارنامه توجه و رتبه خود را با کارنامه های سال قبل رشته مورد علاقه خود مقایسه کنند . یعنی هر داوطلب با چه رتبه ای در رشته دلخواه شما پذیرفته شده است .

هرچند دقت این کار ممکن است به دلیل تفاوت در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و تعداد شرکت کنندگان و افراد داری سهمیه ، پایین باشد اما شما را با محدوده دانشگاه هایی که شانس قبولی در آن دارید آشنا می کند . بنابراین بررسی رتبه و کارنامه محل قبولی کنکور سال گذشته سهم بسزایی در نحوه انتخاب رشته داوطلبان خواهد داشت چرا که متقاضیان ضمن مقایسه رتبه و تراز اکتسابی خود با رتبه محل قبولی داوطلبان سال گذشته می توانند به بررسی شانس قبولی در رشته محل های مختلف بپردازند و دچار اشتباهات رایج در تکمیل فرم انتخاب رشته نشوند .

کارنامه و رتبه قبولی های کنکور سراسری شامل چند مجموعه ، کارنامه قبولی های رشته های پزشکی و پیراپزشکی ، رشته های مهندسی علوم ریاضی و رشته های گروه علوم انسانی در سهمیه مناطق و سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی است .

همچنین این کارنامه ها به صورت مجزا برای علاقمندان به دانشگاه های فرهنگیان نیز جمع آوری شده و داوطلبان با توجه به علاقه خود می توانند رشته مورد علاقه خود را از این کارنامه ها انتخاب و با کلیک بر روی آن ها به درصد ها و رتبه های قبولی سال گذشته دست یابند .

برای مشاهده رتبه قبولی دانشگاه فرهنگیان کلیک کنید .

البته بررسی این رتبه و کارنامه ها محدود به زمان انتخاب رشته نیست داوطلبان در دو حالت می توانند از این اطلاعات استفاده نمایند اولا زمانی که در بازه بعد از برگزاری آزمون و پس از محاسبه درصد دروس به تخمین رتبه پرداخته و با اطلاعات موجود شانس قبولی خود را تخمین بزنند و یا با دریافت رتبه خود در کارنامه اولیه شانس قبولی خود را بسنجند .

البته این نکته حائز اهمیت است که بدانید بررسی آخرین رتبه قبولی سال گذشته به تنهایی نمی تواند داوطلبان را به کسب رتبه قبولی در اعلام نتایج کنکور نزدیک کند . چرا که این محدوده ها از کارنامه های واقعی داوطلبان سال گذشته استخراج شده اند و نزدیک ترین و معتبرترین راهنما برای داوطلبان شرکت کننده در زمان ثبت نام کنکور امسال می باشند در نتیجه ممکن است رتبه و تراز های سال جاری کمی با سال گذشته متفاوت باشد .



اما هر چقدر رتبه کسب شده توسط داوطلب به محدوده رتبه سال گذشته نزدیک تر یا کم تر باشد ، شانس قبولی داوطلب بالاتر است . همچنین هر چقدر رتبه متقاضی از محدوده رتبه سال گذشته دورتر یا بالاتر باشد ، شانس وی برای قبولی در آن دانشگاه و رشته پایین تر است .

برای مشاهده کارنامه و حداقل درصد لازم برای قبولی کنکور سراسری کلیک کنید .

 

در نهایت :

متقاضیانی در این مسیر موفق خواهند بود که با برنامه ریزی دقیق ، منابع کنکور سراسری را مطالعه نموده و در زمان برگزاری کنکور سراسری با آمادگی کامل در جلسه آزمون حضور یابند . بررسی آخرین رتبه قبولی ها نیز راهنمای مناسبی برای داوطلبان خواهد بود تا پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته ، انتخاب های درست و به جایی داشته باشند .

هر چند از این طریق به طور قطع نمی توان رتبه قبولی انتخاب رشته کنکور سراسری سال بعد را پیش بینی کرد ، اما اگر میانگین درصدهای شما بالاتر از آنچه در کارنامه ها آمده است ، باشد شانس قبولی بیشتری خواهید داشت