"دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

گروه اقتصادی الف،   3990305025 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
"دیپلماسی بنزین"، نمادی از بی اعتنایی به تهدیدات آمریکا

نخستین کشتی حامل سوخت از جمهوری اسلامی ایران، پس از سفری طولانی و در بحبوحه  تهدیدات آمریکا، وارد ونزوئلا شد. نفت کش "فورچن" حامل 1.53 میلیون بشکه بنزین و آلکیلات روز یکشنبه وارد منطقه آزاد اقتصادی ونزوئلا شد تا به نمادی از بی اعتنایی ایران به تهدیدات ضد ایرانی واشنگتن در آمریکای جنوبی تبدیل شود.  

فورچن در حالی از دریای کارایب به سواحل ونزوئلا رسید که آمریکا به بهانه مقابله با قاچاقچیان، حضور نظامی خود را در این منطقه به شدت گسترش داده و پیشتر تهدید کرده بود مانع از سوخت رسانی به ونزوئلا خواهد شد. ناوشکن های آمریکایی نیز پیش از این در منطقه حضور داشته اند. 

"نیکولاس مادورو" رئیس جمهور ونزوئلا پس از ورود فورچون به آب های این کشور به جشنی با حضور دیگر مقامات ونزوئلایی پیوست و در پیامی اعلام کرد: "ایران متشکریم."

نفت کش فورچن، یکی از پنج کشتی ایرانی است که چندی پیش پس از بارگیری سوخت در بندر عباس در خلیج فارس، از شبه جزیره عرب و کانال سوئز عبور کرد و وارد آب های مدیترانه شد و انتظار می رود آخرین فروند از این ناوتیپ، تا چند روز آینده وارد ونزوئلا شود. 

مقامات آمریکایی از جمله آدمیرال کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا، از چند روز گذشته تاکنون اعلام کرده اند، "با نگرانی" در حال رصد کردن محموله ایران به ونزوئلا هستند. تهران و کاراکاس هر دو تحت تحریم های آمریکا بوده اما با وجود تاثیرات مخرب این تحریم ها، به فشارهای آمریکا تن نداده اند. در زمینه خصومت های آمریکا، می توان گفت دو کشور سرنوشت یکسانی داشته اند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خروج از پیمان هسته ای ایران –برجام- در می سال 2018 تهران را تحت فشار گذاشته است تا برنامه های قانونی هسته ای و طرح های دفاع موشکی خود را متوقف کرده و آنچه را که واشنگتن حمایت تهران از تروریسم می نامد، کنار بگذارد. آمریکا برای نیل به این اهداف، سیاست موسوم به "فشار حداکثری" را علیه ایران در پیش گرفته است، سیاستی که تاثیرات ناگواری به ویژه در عرصه اقتصادی درپی داشته اما نه تنها جمهوری اسلامی ایران را وادار نکرده است تا به خواسته های آمریکا تن دهد، بلکه به اقرار بسیاری از مقامات سابق و تحلیل گران آمریکایی، مراتب دل سردی واشنگتن را از موثر بودن فشارهای ضد ایرانی فراهم کرده است. افزایش فعالیت های هسته ای، گسترش برنامه های دفاع موشکی و اخیرا نیز پرتاب ماهواره به جو، از جمله این موارد است که ایران انجام داده است. 

ونزوئلا – که بیشترین ذخایر نفت جهان را دارد- نیز تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی گسترده آمریکا است. واشنگتن با ادعای غیرقانونی بودن دولت مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، "خوان گوایدو" رهبر مخالفان را رئیس جمهور این کشور می داند و با حمایت های گسترده مالی و سیاسی از وی، زمینه ساز ایجاد بحران اقتصادی و سیاسی گسترده ای در این کشور آمریکای جنوبی شده است، از تحریک به برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی گرفته تا اخیرا اعزام "مزدوران نظامی وابسته به آمریکا" به منظور سرنگوی کردن دولت مادورو. در این توطئه علاوه بر بازداشت 13 نیروی وابسته به واشنگتن، 2 آمریکایی نیز دستگیر شدند. 

از سوی دیگر به گزارش بی بی سی، میزان تورم در ونزوئلا در سال گذشته به رقم افسانه ای 800 هزار درصد رسید. در حال حاضر نیز کمبود بنزین در این کشور سبب شده است دولت این کشور سوخت را سهمیه بندی کند و اختلاف قیمت یک باک بنزین دولتی با بازار آزاد بیش از حقوق متوسط ماهیانه کارمندان دولتی است. 

با این وجود رئیس جمهور ونزوئلا که قطعا از تهدیدات ناشی از این فشارهای سیاسی و اقتصادی بر کشورش اطلاع دارد، در پیام تشکر از ایران تاکید کرد" دو کشور هرگز در برابر امپریالیسم آمریکای شمالی زانو نخواهند زد." 

به دنبال ورود نفت کش ایرانی به ونزوئلا، خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از آنچه که یک مقام ارشد دولتی آمریکا نامید، اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی اقداماتی است "که می تواند در خصوص ارسال سوخت ایران به ونزوئلا انجام دهد." 

به گزارش رویترز، این مقام که خواست نامش فاش نشود همچنین گفت آمریکا "با اطمینان زیاد" معتقد است دولت مادورو به ازای این محموله های سوختی، میلیون ها تُن طلا به ایران می پردازد. " این مساله خوشایند آمریکا و منطقه نیست. ما به دنبال اقداماتی هستیم که می توان اتخاذ کرد." 

اعزام ناوتیپ ایرانی به ونزوئلا با تهدیدات اولیه آمریکا نیز مواجه شده بود، گرچه تحلیل گران از ابتدا معتقد بودند آن تهدیدات با توجه به سوابق اخیر تنش  میان ایران و آمریکا در خلیج فارس چندان جدی نیست. 

"اریک فارس ورث" نایب رئیس موسسه تحقیقاتی "شورای کشورهای آمریکایی" مستقر در نیویورک گفته است که انتظار نمی رود آمریکا علیه نفت کش های ایرانی اقدام کند زیرا چنین اقدامی به سادگی به سمت بروز جنگ تشدید شده و به ویژه در خلیج فارس برای آمریکایی ها تهدید آفرین خواهد بود.   

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم چند روز پیش با هشدار نسبت به هرگونه اقدام آمریکا علیه نفت کش های ایرانی در دریای کارائیب، تاکید کرده بود اگر آنها برای کشتی های ایرانی ایجاد مزاحمت کنند، ما هم برای آنها مزاحمت ایجاد می کنیم، "امیدواریم آمریکایی ها مرتکب چنین اشتباهی نشوند."   

مراودات اقتصادی از جمله در قالب ارسال محموله های سوخت از ایران به ونزوئلا، چه خوشایند آمریکا باشد یا نباشد، حق مسلم  این دو کشور کشور است. آمریکا با اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی به ویژه تحریم های شدید، تلاش کرده است سیاست های مورد نظر خود را در همسایگی اش در دریای کاراییب علیه ونزوئلا و نیز هزاران کیلومتر دورتر، در خلیج فارس علیه ایران اجرا کند. اما قطعا ورود نفت کش فورچن به ونزوئلا به عنوان نمادی از بی تفاوتی به تهدیدات واشنگتن در اذهان عمومی جهان ثبت خواهد شد، هرچند محموله های بنزین ارسال شده به ونزوئلا، مشکلات سوختی آن را تنها در کوتاه مدت رفع کند.