ایزدی: ورود نفتکش ایرانی به ونزوئلا آمریکا را تحقیر کرد/ انتقاد از غفلت ۷ ساله نسبت به ظرفیت آمریکای لاتین

گروه سیاسی الف،   3990304103

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اقدام موفقیت آمیز جمهوری اسلامی در ارسال محموله نفتی به ونزوئلا نشان داد که اگر ایران اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و به دنبال توافقات برد-برد واقعی و نه خیالی باشد، می تواند موفقیت های جدی کسب کند.  

فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به ورود موفقیت آمیز اولین نفتکش ایرانی به آبهای ونزوئلا گفت: این اتفاق در وهله اول تحقیر آمریکا است. آمریکایی ها چند هفته ای است که به انحای مختلف ایران را تهدید کرده اند و حتی متوسل به تهدیدهای نظامی  شده اند تا شاید بتوانند ایران را از ارسال محموله بنزین به ونزوئلا منصرف کنند ولی با ورود موفقیت آمیز اولین نفتکش ایرانی در واقع سخن معروف حضرت امام (ره) که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، رنگ و بوی عینی به خود گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر این اقدام موفقیت آمیز جمهوری اسلامی نشان داد که اگر ایران اعتماد به نفس خود را حفظ کند و به دنبال توافقات برد-برد واقعی باشد نه برد-برد خیالی، قطعا می تواند موفقیت های جدی را کسب کند. 

بیشتر بخوانیدونزوئلا: رسیدن نفتکش‌های ایرانی نقطه عطفی برای حاکمیت و استقلال است
ابراز بی‌اطلاعی پنتاگون از احتمال ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی
این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: نکته بعدی این است که عده ای همواره در این سالها نقدی نادرست را به سیاست خارجی کشور وارد می کردند مبنی بر اینکه سیاست خارجی ما هزینه ساز است. این عده بر این باورند که اگر رابطه ایران با اروپا و آمریکا بهتر باشد، ایران می تواند از منافع اقتصادی و سیاسی این رابطه خوب بهره مند شود و در همین راستا جمله معروفی نیز در محافل حامی چنین ایده ای وجود دارد که می گویند آمریکا یک گاو شیرده است که ما هم اکنون به شاخ آن چسبیده ایم در حالی که باید به سینه او بچسبیم و از مواهب ارتباط با  او منتفع شویم.

**تمام هزینه های محموله نفتی پیش از ارسال از سوی ونزوئلا پرداخت شده است

ایزدی ادامه داد: در حالی که واقع امر این است که امروز مشخص شده که سیاست خارجی مستقل نه تنها برای کشور استقلال ایجاد می کند بلکه می تواند برای کشور منافع اقتصادی نیز به همراه داشته باشد. در شرایطی که کشور تحت تحریم های حداکثری آمریکا در فروش نفت و فرآورده های نفتی با مشکل روبرو شده، ما خریداران آماده و دست به نقدی چون ونزوئلا داریم که حتی پیش از ورود نفتکش های ایرانی به خاکش، تمامی هزینه های ارسال آن را پرداخت کرده است. 

 
 موفقیت ایران در ارسال محموله نفتی به ونزوئلا و ناتوانی آمریکا در برابر این اقدام ، این نقد جدی را به دولت آقای روحانی وارد می کند که چرا در این 7 سال رابطه خوب ایران با کشورهای آمریکای لاتین بویژه ونزوئلا را که می توانست ظرفیت خوبی برای سیاست خارجی کشور باشد، از سر لجبازی با دولت سابق پیگیری نکرد.  
 
وی خاطرنشان کرد:  اینکه گفته می شود با بهبود روابط با کشورهای اروپایی و آمریکا مشکلات اقتصادی کشور  برطرف می شود، در شرایطی صدق می کند که تمایل برای بهبود رابطه یک طرفه نباشد. در حالی که ما در این سالها شاهد بودیم که چه دولت فعلی  و چه دولت های پیش از او به انحای مختلف تمایل خود را برای برقراری رابطه با آمریکا ابراز کرده بودند. اما مسئله این است که طرف مقابل بوده که تمایلی به برقراری رابطه با ایران نداشته و با جمهوری اسلامی تنها با زبان تحریم و فشار سخن گفته است. از این جهت نه تنها در بعد سیاسی بلکه در بعد اقتصادی نیز اتخاذ سیاست مستقل می تواند منافع کشور را تامین کند. 

**اقدام موفیت آمیز ایران موجب شکست حربه تحریم خواهد شد

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: نکته دیگر این است  اقدام موفقیت آمیز اخیر ایران  موجب می شود که دیگر کشورها نیز به نحوه سیاست ورزی جمهوری اسلامی  و حتی ونزوئلا و موفقیت این سیاست در قبال آمریکا نگاه  کنند و این مسئله به مرور موجب شکست  حربه تحریم از سوی آمریکا خواهد شد.  

ایزدی تاکید کرد: البته موفقیت ایران در ارسال محموله نفتی به ونزوئلا و ناتوانی آمریکا در برابر این اقدام، این نقد جدی را به دولت آقای روحانی وارد می کند که چرا در این 7 سال رابطه خوب ایران با کشورهای آمریکای لاتین بویژه ونزوئلا را که می توانست ظرفیت خوبی برای سیاست خارجی کشور باشد، از سر لجبازی با دولت سابق پیگیری نکرد. 

وی با بیان اینکه  تحریم چندباره برخی مسئولان کشور به دلایل مختلف، نشان از بی اثر شدن تحریم های آمریکا دارد سیاست فشار حداکثری در آمریکا امروز در خود آمریکا تحت فشار است چراکه در عمل آمریکا را به هیچ یک از اهداف خود از جمله گرفتن امتیازهای بیشتر از جمهوری اسلامی و در نهایت سرنگونی نظام محقق نشد و امروز نیز سیاست مداران این کشور شاهد این هستند که تحریم ها علیه ایران با ارسال محموله نفتی به شکل رسمی زیر پا گذاشته می شود و این کشور نیز هیچ غلطی نمی تواند بکند.

*آمریکا قادر به تداوم سیاست فشار حداکثری در قبال ایران نیست

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:  سیاست فشار حداکثری در قبال ایران در داخل آمریکا نیز مورد هجمه جدی قرار گرفته و با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اگر دموکرات ها پیروز انتخابات شوند چاره ای جز تغییر سیاست فشار حداکثری ندارند و حتی در صورت پیروزی مجدد ترامپ نیز تداوم این سیاست علیه ایرانبه دلیل عدم رسیدن به نتایج مورد نظر، توجیهی ندارد. 

*مسئولان مراقب باشند با اظهارنظراتشان آدرس غلط به آمریکا ندهند

ایزدی در عین حال تاکید کرد: البته مقامات کشورمان باید در این روزها نهایت دقت را در اظهارنظرات خود داشته باشند و سیاست فشار حداکثری در قبال ایران را با بیان برخی اظهارات نادرست درباره مذاکره تداوم نبخشند. چرا که ابراز تمایل ایران برای نشستن پای میز مذاکره این آدرس غلط را به دولتمردان آمریکا می دهد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران جواب داده است.