پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

گروه سیاسی الف،   3990303128 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

پایان ریاست لاریجانی با تقدیر روحانی/جدال توییتری نادران و آشنا/زیباکلام: هیچ‌کس به جهانگیری و هاشمی رای نمی‌دهد

آخرین آمار کرونا در کشور

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز سوم خرداد بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۱۸۶۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۳۸۶ مورد بستری و ۱۴۸۳ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۳ هزار و ۵۲۱ نفر رسید.

به گفته وی متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۳۵۹ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

 آمار کرونا در ایران: ۱۸۶۹ مبتلای جدید

***

بازگشایی صحن حرم‌ها بعد از عید فطر

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اماکن و صحن حرم ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از بعد از عید فطر گشایش می یابد و درباره بازگشایی کل مساجد و پایان محدودیت برای فعالیت پاساژها، ظرف هفته جاری بررسی ها تکمیل و در جلسه شنبه آتی درباره آنها تصمیم گیری می شود.

روحانی اظهار داشت: از هفته آتی یعنی از دهم خرداد همه کارمندان اداری البته با مراعات تمامی دستورالعمل ها  از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و ۳۰ در محل کار خود حضور خواهند یافت.

بیشتر بخوانید:

روحانی: در زمینه کرونا از سه مرحله عبور کرده‌ایم/ همه کارمندان از ۱۰ خرداد در ادارات حاضر می‌شوند

***

علی لاریجانی رسما با صندلی ریاست مجلس خداحافظی کرد

فارس نوشت: رییس مجلس شورای اسلامی پس از ۱۲ سال تکیه زدن بر کرسی ریاست، از قوه مقننه خداحافظی کرد. ‌

علی لاریجانی، ظهر امروز در نشستی با کارکنان مجلس که در صحن پارلمان برگزار شد از وکلای ملت، خبرنگاران رسانه ها و پرسنل مجلس تشکر کرد و یاد نمایندگان فقید دوره دهم را گرامی داشت. لاریجانی پس از ایراد سخنانی در جمع کارکنان مجلس با صندلی ریاست خداحافظی کرد.

 لاریجانی، در جمع کارکنان مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات اصلی کشور باید در مجلس شورای اسلامی گرفته شود و تخریب مجلس موجب حوادث ناگواری در آینده خواهد شد زیرا نهاد مردم‌سالاری است.

حسن روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با تقدیم لوح تقدیر و یک جلد قرآن نفیس به دکتر لاریجانی، از سال‌ها تلاش و خدمتگزاری وی در سنگر‌های گوناگون نظام جمهوری اسلامی بویژه ریاست سه دوره مجلس شورای اسلامی تجلیل کرد. رئیس جمهور از تلاش‌ها، خدمات ارزنده و حضور موثر لاریجانی به عنوان رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی و همراهی‌ها و همدلی‌ها با دولت تدبیر و امید تقدیر کرد.

در بخشی از متن لوح تقدیر رئیس جمهور که به علی لاریجانی آمده است: بی‌شک خاطرات همکاری و احساس مشترکمان طی سالیان متمادی و بخصوص در مقاطع حساس و سرنوشت ساز ماندگار خواهد ماند. امید دارم حضور مؤثر و همت والای شما توأم با تجربیات گران‌بها، در دیگر سنگر‌های خدمتگزاری نیز برای کشور و نظام، منشأ خیر و برکات باشد.

بیشتر بخوانید:

روحانی خطاب به لاریجانی: از همراهی‌ها و همدلی‌ها با دولت تدبیر و امید صمیمانه سپاسگزارم

لاریجانی: همه باید از تصمیمات مجلس تبعیت کنند

***

مجلس یازدهم چهارشنبه هفته جاری افتتاح می‌شود

احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: افتتاحیه مجلس یازدهم چهارشنبه هفته جاری (7 خردادماه 99) برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قرائت پیام مقام معظم رهبری که توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی قرائت می شود، آغاز خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه ریاست سنی مجلس بر عهده سیدرضا تقوی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم

***

شکل گیری رقابت دوگانه حاج بابایی- قالیباف

روزنامه ایران نوشت: قالیباف مقابل حاجی‌بابایی؛ حالا دیگر قطعی است که این رویارویی اولین رقابت مجلس یازدهم خواهد بود. پاسخ این سؤال که شانس هر طرف چقدر است را باید به بعد از 6 خرداد واگذار کرد. شرایط کرونایی کشور بر خلاف ادوار قبل اجازه گردهمایی منتخبان را نداده اما مسأله مشخص این است که قالیباف اگر هم هنوز تبدیل به رهبر اقلیت مجلس یازدهم نشده باشد اما اطمینان ماه‌های قبل را هم برای رسیدن به‌جایگاه ریاست ندارد.

خبرآنلاین نوشت: آنطور که از شنیده‌ها برمی آید، عمده امید حاج بابایی و تیم حامیان او - که ائتلاف نمایندگان وابسته به جبهه پایداری از یک سو و اعضای دولت های نهم و دهم و مریدان محمود احمدی نژاد از سوی دیگر را شامل می شود- به جز آرای این دو طیف، آرای نمایندگان استان های زاگرس نشین از جمله اراک، همدان، لرستان، ایلام، کردستان و خوزستان است.

یکی از نشانه‌های حمایت نمایندگان زاگرس نشین از حاج بابایی، به حضور اخیر او در جلسه فراکسیون زاگرس نشینان بازمی گردد... قالیباف که هم اکنون ائتلاف جریان به اصطلاح احمدی نژادی ها و جبهه پایداری را پیش روی خود می بیند، نسبت به رقیب خود یعنی حاج بابایی، لااقل در حوزه آمار و ارقام، سبد رای بهتری دارد... از سوی دیگر برخی روایت ها حکایت از تمایل مستقلین و بعضا اصلاح طلبان مجلس برای بر کرسی ریاست نشستن قالیباف دارد. 

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف و فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه آقای میرسلیم در این باره کناره گیری بکند یا نکند، به خودش مربوط می شود. من پیشگو نیستم که درباره آینده و تصمیم آقای میرسلیم پیش بینی کنم. حدسیاتم در این باره برای خودم است و نمی توانم به شما بگویم.

چمران درباره اظهارات اخیر آقاتهرانی علیه قالیباف گفت: به نظرم این رفتار آقای آقاتهرانی کار خوبی نبود و نباید صحبت ها این چنینی مطرح می شد. زمانی که بحث انتخابات است، صحبت هایی علیه افراد پیش می آید، ولی رسانه ای کردن موضوعات و علیه یکدیگر بدگویی کردن، کار درستی نیست. وقتی افراد می توانند از نزدیک و چهره به چهره یا با یک تلفن و تماس حرفشان را بزنند و مسائلشان را حل کنند، رسانه ای کردن موضوعات به نظرم کار شایسته ای نیست.

***

مجلس دهم نسبتی با خواسته های کف جامعه نداشت

احمد نادری، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با اشاره به اولویت های مجلس یازدهم در بعد نظارتی به موج گفت: یکی از ایرادات وارد به مجلس دهم ضعف در بعد نظارتی آن بود و بخش زیادی از فعالیت آن هماهنگ با سیاست های دولت قرار گرفت و به نوعی وکیل الدوله بود.

نادری با بیان اینکه درمجلس دهم نمایندگان ابایی از کارهای غلط دولت نداشتند، گفت: در مجلس دهم رییس مجلس یک هماهنگی تمام عیار با رییس قوه مجریه داشت که درواقع اتحاد میان این دو،  مخصوصا در زمینه افزایش گرانی بنزین، منجر به بروز حوادثی در کشور شد که در آن زمان منجر به ریخته شدن خون های به ناحق زیادی شد.

***

ظریف بیشترین شانس برای نامزدی ریاست جمهوری از جانب اصلاح طلبان را دارد

عباس سلیمی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا به نامه نیوز گفت: جریان تندرو اصلاحات هم اکنون در یک تناقض گیر کرده است که درون ساختار نظام کار کند یا بیرون ساختار نظام. یک جایی باید جریان اصلاحات از این تناقض خود را نجات دهد. کارگزاران خوب فهمیده که این وضعیت قابل تداوم نیست بنابراین خواستار اتخاذ مواضع صریح از جانب لیدر جریان اصلاحات هستند تا این قدر یک جریان سیاسی معطل عناصر تندرو نماند.

سلیمی نمین درباره راهکار کارگزاران برای عبور از دوگانه محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری برای ورود به انتخابات 1400 افزود: محسن هاشمی اگر در موقعیت شهردار تهران قرار می گرفت می توانست این شانس را داشته باشد اما جریان تندرو به شدت مقابله کردند که این کار صورت نگیرد... اگر تندروهای اصلاحات می گذاشتند که محسن هاشمی شهردار تهران شود به نظر من وضعیت او از این شرایط موجود به مراتب بهتر می شد اما چون کارنامه قوی اجرایی ندارد نمی تواند آنچنان شانسی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

وی افزود: آقای جهانگیری میراث‌دار دولت آقای روحانی است... در بین آقایان محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف، به نظرم آقای ظریف بیشترین شانس را دارد که از طرف اصلاح طلبان در انتخابات 1400 حمایت شود چون حوزه کاری اش سیاست خارجی بود و عملکرد دولت در حوزه داخلی زیاد تأثیر منفی بر دیدگاه عمومی از او برجای نگذاشت.

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی نیز گفت: تکلیف با حزب کارگزاران روشن است؛ به این معنا که این حزب و سایر جریان‌های کلاسیک ایران تمام شده‌اند و مدت‌هاست که دیگر حزبی به نام کارگزاران سازندگی در عالم سیاست ایران موضوعیت ندارد. در واقع کارگزاران همان‌قدر زنده است که جبهه مشارکت یا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی زنده‌اند.... مردم نسبت به عالم سیاست ناامید شده‌اند و تنها افرادی رأی می‌دهند که احساس تکلیف شرعی می‌کنند یا رقابت‌های قومی و منطقه‌ای باعث شرکت آن‌ها می‌شود. در دوم اسفند سال گذشته آراء متعلق به این دو دسته بود. مردم دیگر نه کارگزاران و نه دیگر گروه‌های سیاسی را را قبول دارند. در انتخابات۱۴۰۰ هم تغییری ایجاد نمی‌شود و تردید نکنید یک نیروی اصولگرا رئیس‌جمهور آینده می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاران با معرفی افرادی، چون جهانگیری یا محسن هاشمی می‌تواند در انتخابات۱۴۰۰ نقش‌آفرینی کند، گفت: هیچ کس به جهانگیری و محسن هاشمی رأی نمی‌دهد.

***

خاتمی هیچ‌گاه نگفت سیاست را بوسیدم و کنار گذاشتم

فیض‌الله عرب‌سرخی، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به برنا گفت: خاتمی هیچ‌گاه نگفت که سیاست را بوسیدم و کنار گذاشتم بلکه گفتند خواهان بازگشت به قدرت نیستم. بازگشت به قدرت یعنی کاندیدا شدن، به غیر از این ممکن است سکوت هم یک عمل سیاسی تلقی شود. چه کسی گفته خاتمی نمی‌خواهد روی سیاست تاثیر بگذارد؟ اینکه او ادعایی برای رهبری اصلاحات ندارد، یعنی نمی‌خواهد افرادی را به تبعیت از خود سوق دهد، غیر از این است که نظر خود را به مردم بگوید... خاتمی صحنه سیاسی را ترک نکرده اما خواهان برگشت شخصی به قدرت نیست. 

عرب سرخی گفت: امروز اصلاح‌طلبان بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند به این دلیل که نتوانستند در دولت و مجلس انتظارات مورد نظر را محقق کنند. با این حال به نظر من در همه دوره‌ها دیدگاه‌ها و برنامه اصلاح‌طلبان به نظرات و خواست‌ها و منافع مردم نزدیک‌تر بوده است. برای 1400 هم باید ببینیم که شرایط چگونه خواهد بود. 

***

کنایه الیاس نادران به آشنا

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور درباره موضع دولت نسبت به انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس تصریح کرد: این موضوع بحث داخلی نمایندگان مجلس بوده و دولت هیچ گونه مداخله ای در انتخاب رییس یا هیات رییسه مجلس ندارد و هرکسی را که نمایندگان انتخاب کردند، برای دولت محترم خواهد بود.دولت قطعا به انتخاب نمایندگان مجلس احترام می گذارد و با رییس و هیات رییسه و کل نمایندگان مجلس همکاری خواهد کرد. در جلسه اخیر هیات دولت، رییس جمهور تاکید داشت که دولت با مجلس یازدهم کمال همکاری را در چارچوب مشخص شده توسط قانون اساسی، خواهد داشت.

اما حسام الدین آشنا در توییتی نوشت: ممکن است سر لیست اصولگرایان (قالیباف) رئیس مجلس نشود که این اظهار نظر با واکنش الیاس نادران روبرو شد. 

نادران خطاب به حسام الدین آشنا نوشت؛ ‌آقای آشنا مجلس دهم که سرلیستش را نشاندین پایین و فراکسیون امید را با نفوذی‌ها پنچر کردید، گذشت! الان مجلس یازدهم و مجلس اول گام دوم است. به سایر دوستان هم سلام برسونین!

بیشتر بخوانید:

واکنش به دخالت مشاور رئیس جمهور در بحث تعیین ریاست مجلس

مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي مجلس يازدهم

 غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی به روزنامه آرمان ملی گفت: مجلس آينده بايد ساختارهاي تصميم‌گيري در مجلس اعم از کميسيون‌ها، مديريت مجلس، زمان‌بندي امور مختلف، نوع ارتباط با شوراي نگهبان و نوع ارتباط با ساختارهاي سياسي کشور را اصلاح کند. بدون‌شک اگر ساختارها اصلاح نشود هر فردي که وارد مجلس شود با همان رويکردهاي گذشته نمي‌تواند تغيير جدي به وجود بياورد. مجلس يازدهم به جاي شعار دادن بايد به دنبال خانه‌تکاني اساسي باشد. در اين مسأله که پارلمان در ايران نياز به پوست‌اندازي دارد، شکي وجود ندارد، حتي اگر آقاي لاريجاني نيز همچنان رئيس مجلس ‌بود هم بايد اين اتفاق رخ مي‌داد. اگر همه افرادي که در مجلس دهم حضور داشتند دوباره به مجلس يازدهم راه پيدا مي‌کردند نيز اين ضرورت وجود داشت.

جعفرزاده گفت: نقش نظارتي، تقنيني و کارکرد و عملکرد کميسيون‌ها همگي نياز به تحول جدي دارد. بايد روي رويکرد گذشته تأمل کرد. اگر تا به امروز در برخي زمينه‌ها عملکرد قابل‌قبولي داشته‌ايم، بايد از اين به بعد متناسب با چالش‌هاي کشور مانند تحريم، فقر، بيکاري و کرونا مسير حرکت کشور تغيير پيدا کند. بنده معتقدم نمايندگان بايد تصميم بگيرند که دو مجلس در کشور داشته باشيم و در کنار مجلس شوراي اسلامي، مجلس سنا نيز تشکيل شود. مجلس يازدهم بايد به دنبال از بين بردن تعارض منافع در پارلمان و شفافيت آرا باشد تا رضايتمندي مردم را افزايش بدهد. بايد به سمت اين رويکرد حرکت کنيم که مردم رضايت بيشتري داشته باشند.

***

محکومیت دو نماینده مجلس به حبس؛ هیات نظارت توضیح دهد 

تابناک نوشت: دو نماینده مجلس شورای اسلامی به دلیل اخلال در بازار خودرو در مجموع به ۱۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شدند؛ پرونده‌هایی که پیش از این در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان یعنی مرجع نظارت بر پارلمان بررسی شد و اقدامات آن‌ها را خلاف وظایف نمایندگانی شان تشخیص نداد...

به هر حال علی رغم نظر هیات نظارت، امروز حکم قطعی حبس برای این دو نماینده صادر شد. روی دیگر این حکم عملکرد ضعیف هیات نظارت، مرجع نظارت بر پارلمان است که عملکرد احمدی و عزیزی را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.