ابتکار: سهم زنان در مدیریت به بالای ۲۰ درصد رسید

گروه سیاسی الف،   3990231140

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در سال ۹۶ در سطح کشور نزدیک به ۱۳.۶ درصد از زنان در جایگاه‌ها و انتصابات مدیریتی قرار داشتند که این سهم امروز به بالای ۲۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه در نشست رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان در استان آذربایجان غربی که به صورت ویدئو کنفرانس میان معاونت امور زنان و استانداری آذربایجان غربی در دفتر معاونت برگزار شد، افزود: شاخص های عدالت جنسیتی را در سال ۹۶ با حضو رئیس جمهوری در ستاد ملی زن و خانواده تصویب کردیم و مورد تایید همه دستگاه های اجرایی قرار گرفت و نهایتا ابلاغ شد.

وی گفت: مبانی نظری این شاخص ها موضوع عدالت از نگاه قرآنی و دینی است، نگاهی که انقلاب اسلامی ایران به نوعی خود را معطوف به عدالت می داند و مردم در طلب عدالت، انقلاب کردند.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: آرمان های انقلاب اسلامی هم بر مفهوم بسیط عدالت یعنی عدالت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره و نگاه قرآنی که بر عدالت جنسیتی و ملاک قرار دادن تقوا و نه جنسیت و قومیت و نژاد درباره انسان ها تاکید دارد، پایه گذاری شد.

ابتکار با یادآوری اینکه مبنای شاخص های عدالت جنسیتی در سند ارتقای وضعیت زنان هم از این نگاه واحده قرآنی گرفته شده است، تصریح کرد: این سندها با همت هر استان تهیه، تدوین و رونمایی شده تا بوسیله آن بتوان شاخص های زندگی را بهبود بخشید. ضمن اینکه نگاه ما در سطح ملی، نگاهی برنامه ای است یعنی بر اساس برنامه حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا مشکلات در حوزه ازدواج، کودک همسری یا مشکلات خانواده ناسازگار را پیشگیری کنیم و با مقوله های قانونی و فرهنگی با آن مقابله کنیم. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خوبی در طول چهل سال به دست آورده اما هنوز در مناطق مرزی و حاشیه ای تا رسیدن به استاندار لازم فاصله داریم از این رو این برنامه ها، جهت گیری، اولویت و روش های موثر برای حرکت دادن آن شاخص ها را می دهد.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه این سند مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد را می طلبد، افزود: همه پروژه های ما در راستای تحقق این سند است.

ابتکار در ادامه سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از تصویب آیین نامه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی گفت: مشکلی که در بعضی استان های مرزی داریم بحث شناسنامه و تابعیت فرزندان حاصل از مادر ایرانی بود که خوشبختانه امروز در دولت آیین نامه اجرایی تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی با پیگیری خانم جنیدی تصویب شد و موانع قانونی آن مرتفع شد.

وی یادآور شد: این اتفاق مهمی است و این فرصت را به زنان و مادران ایرانی می دهیم تا فرزندانشان شناسنامه ایرانی بگیرند.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم دولت دوازدهم حمایت از زنان سرپرست خانواده است که در این راستا توانستیم نزدیک به ۵۰ هزار وام قرض الحسنه برای زنان سرپرست خانوار از چهار بانک بگیریم که نزدیک به ۱۳۶۰ مورد به زنان سرپرست خانوار استان آذربایجان غربی اختصاص یافته است.  

وی ادامه داد: در کنار شاخص های عدالت جنسیتی، برای نخستین بار شاخص های خانواده هم در جمهوری اسلامی تصویب شد تا بحث در مورد خانواده از کلی گویی خارج شود. این شاخص ها به زودی اجرایی خواهد شد و تا هفته آینده شناسنامه شاخص های عدالت جنسیتی با همکاری مرکز آمار ارائه خواهد شد تا قابلیت ارزیابی داشته باشد.

ابتکار همچنین به انتصابات زنان در مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ در سطح کل کشور نزدیک به ۱۳.۶ درصد از زنان در جایگاه ها و انتصابات مدیریتی قرار داشتند که این رقم امروز به بالای ۲۰ درصد رسیده است.

وی افزود: این اتفاق بسیار خوبی است اما هنوز کافی نیست که امیدواریم این روند ادامه دار باشد.