ربیعی: بنای دولت همواره این بوده که قیمت ارز افزایش نیابد/ همه گزینه‌ها درباره اقدام احتمالی آمریکا روی میز است

گروه سیاسی الف،   3990229090 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی ربیعی سخنگوی دولت با تاکید بر حق عبور کشتی‌ها در آبهای بین‌المللی، در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا علیه تانکرهای ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، گفت: خیلی زود است درباره واکنش ایران اظهارنظر کنم اما در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه‌ها را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.

ربیعی: بنای دولت همواره این بوده که قیمت ارز افزایش نیابد/ همه گزینه‌ها درباره اقدام احتمالی آمریکا روی میز است

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در جلسات گذشته ستاد ملی کرونا به ایجاد شرایط مناسب برگزاری مراسم احیا به طور جمعی و با رعایت پروتکل‌ها اصرار کردند و این موضوع یکی از دغدغه های جدی رییس جمهور و همه اعضای ستاد کرونا بود.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی از متولیان یا برخی از گزارشات بود که اقداماتی با تجمع‌های زیاد بدون هماهنگی صورت گرفته است که با  ورود رهبر معظم انقلاب و  رهنمود ایشان با صراحتی که فرمودند من تابع نظرات کارشناسی ستاد ملی هستم این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم مومن بیش از سایرین مسایل بهداشتی را مراعات کردند.  نگرانی‌های کم هم برطرف شد.

سخنگوی دولت افزود: گزارشاتی که داشتیم مراسم به خوبی برگزار شد که زمینه را برای مراسم های مذهبی دیگر و   برای زیارتگاه‌ها و امکان مذهبی آماده کرد تا بتوانیم تصمیات جدیدتری را اتخاذ کنیم.

ربیعی گفت: مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و روند بهبودی و در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبودی ما بسیار  خوب است  به طوری که تقریبا ۹۴ درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته اند در حالی که میانگین جهانی آن ۸۴ درصد است.

وی به آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: این گزارش نشان می دهد که عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از ۴ هفته به زیر عدد یک رسیده است یعنی میزان انتقال از یک نفر به ۳ نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است که این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر را مبتلا نمی‌کند و  عدد کمتری از یک نفر انتقال پیدا می‌کند.  

از مرحله کنترل عبورکرده و وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم

ربیعی افزود: گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می داد که از مرحله مدیریت و از مرحله کنترل بیماری عبور کردیم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند. فاز مهار بیماری به طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصدی که تا امروز داشتیم، با پروتکل‌های بهداشتی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه ناچار هستیم اقتصاد خود را سرپا نگه داریم، گفت: تجارب کشورهای دیگر که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند یک استراتژی صحیح بوده و این استراتژی صحیح قطعاً با همکاری صاحبان صنایع کارگران در محیط های تولیدی افرادی که در بخش‌های خدماتی هستند و همچنین کارمندان دولت در همه مجموعه ها و همه شهروندان امکان پذیر است.

وی افزود: تجربه نشان داد ما می‌توانیم با بودن کرونا مرگ‌ها و جان باختن کمتر را داشته باشیم و همینطور زندگی روزمره مردم در جریان باشد و اقتصاد کشور هم از کار نیافتد.

ربیعی در ادامه روز جهانی ارتباطات را به جامعه ارتباطی و اطلاع رسانی کشور تبریک گفت و اظهارداشت: به نمایندگی از دولت و همچنین به سهم خود از تلاش‌های موثر جامعه ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی کشور سپاسگزاری می کنم دولت از همه دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی و آنها که کنش های ارتباطی مورد نیاز در جامعه کرونا زده ایران را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کند و برای همه فعالان این بخش آرزوی توفیق می‌کند.

سخنگوی دولت یادآورشد: دولت در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی اقدامات بنیادی داشته که مهمترین آنها حول شفافیت عامل و پاسخگویی بوده است. حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی‌نظیر بوده و به نظر من در هیچ دوره‌ای این چنین شفافیتی در معرض همگان قرار نداشته و این هم از سنت‌های حسنه ای است که باید در کشور نهادینه شود و باقی بماند.

وی تاکید کرد: دولتی مثل این دولت در معرض نقد رسانه‌ها و فضای مجازی و زیر ذره‌بین و نظارت قضا همگانی قرار نداشته است و خوشحالیم که پاسخگویی و شفافیت توامان ایجاد شده است که بر این امر اصرار داریم و بنای دولت بر این است که تا پایان روز به روز بر شفافیت و اطلاع رسانی که مردم در جریان امور قرار بگیرند بیفزاید و شرایط را برای نظارت پذیری و شفافیت بر تصمیمات را دولت را روز افزون خواهیم کرد.

ربیعی یادآور شد: امسال بیماری کرونا علاوه بر زندگی اجتماعی و روزمره جهان ارتباطات انسانی و رسانه ای ما را با شوک جدیدی مواجهه کرده است به نظر می‌رسد نقش ارتباطات و رسانه‌ها در ایجاد حمایت اجتماعی و معنابخشی به زندگی و کمک به گذر زندگی سالم از این شرایط بحرانی امروز بی بدیل است.

وی با بیان اینکه نقش جامعه اطلاعاتی در گذار جامعه به طور قطع نقشی موثر بوده و خواهد بود، گفت:  از ابتدای کرونا این جامعه همپای جامعه درمان کشور بخشی از مدیریت مقابله و مبارزه با کرونا را به سرانجام رسانده است و نقش مهمتر این جامعه در فردای پس از کرونا است که بتواند لطمات آن را بر روح جامعه التیام بخشد و به بازگشت جامعه به سمت کار و زندگی با نشاط و موثر کمک کند.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور نمایندگان مجلس دهم در وزارت نفت و نظر دولت در این زمینه اظهار داشت: آنچه در فضای مجازی مطرح شد و برخی اظهارات را در این زمینه دیدم، متاسفانه دقیقاً قلب واقعیت صورت گرفته و هدف چیز دیگری بوده و آنچه که بیان شده قلب واقعیت است.

وی افزود: در بحث تفکیک تفکیک وزارت بازرگانی قلب واقعیت صورت گرفته ما دقیقاً به خاطر اینکه در دوران تحریم که زندگی روزانه و معیشت مردم نیاز به تمرکز در حوزه بازرگانی دارد و باید کالا به موقع خریداری شود، به موقع سفارش داده شود و بازار کنترل شود این طرح را داشتیم در حالی که بیان شد این‌ها می‌خواهند وزارتخانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود. هر تصمیمی می گیرید در نقطه مقابل این اظهار نظر صورت می‌گیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: با بیان اینکه وزارتخانه بزرگی که در دوران تحریم تلاش کرد فساد و شفافیت کمتر دارد. اتفاقاً ما با این بحث به شفافیت کمک می‌کردیم.

ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:معمولاً بعد از هر دوره مجلس فشارها برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود من به نوبه خودم چه در دوره‌ای که وزارت بودم و چه در دوران قبل شاهد این ماجرا بودم که افرادی بودند که به دستگاه ها و جاهای مختلف زنگ می‌زدند و آدم معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه‌های اجرایی و به بنگاه‌هایی که در بخش‌های غیر مستقیم وزارتخانه‌هاست نگاه کنید و ببینید چقدر هر دوره مجلس از این افراد پیدا می کنید.

 سخنگوی دولت گفت: این رویه مذمومی و سنتی غلطی بوده که ما تجربه هم داشتیم و با آن مواجه بودیم. چند روز پیش در یکی از جلسات دولت گزارشاتی رسیده و مسائلی مطرح شده درباره یک وزارتخانه صنعتی گزارشاتی بود که می‌خواهند فشار بیاورند و جذب شوند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: به منظور جلوگیری از فشار بر وزارتخانه ها   این موضوع در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارتخانه برای جذب افراد ممنوع شد. به توجه به اینکه فشار به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها با راحتی بیشتری صورت می گرفت، برای همین و برای که دست و بال دستگاه‌های اجرایی را باز بگذارند برای "نه گفتن" دولت تصمیم گرفت این موارد را به بررسی در کار گروهی که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود منوط کند.

ربیعی با بیان اینکه نمی‌دانم مصوبه خیلی محرمانه چگونه بیرون می‌رود و اعلام می‌شود، گفت: مصوبه دقیقاً همین بوده که  این کار ممنوع است و اگر هم افرادی قرار است بیایند کمیته ای در این خصوص تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها حق به‌کارگیری نمایندگان دور قبل را ندارند، اضافه کرد: اما تعدادی از نمایندگان که در مجلس یازدهم حضور ندارند، اینها کارمند دولت هستند طبیعتا بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند. تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی، مدیریتی هستند و اجرایی بودند و سرمایه انسانی هستند. اینها ممکن است علاقه مند باشند که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در بخش هایی از دولت قرار بگیرند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به کارگیری نیرو در سیستم دولتی و پست‌های مدیریتی فرآیند خاص خود را دارد، گفت: در این زمینه از دستگاه‌های امنیتی استعلام می‌شود منع قانونی نداشته باشد بر این اساس ما این کمیته را گذاشتیم تا علاوه بر کارمندانی که می خواهند برگردند، افرادی که می‌خواهند بیایند فشار از دستگاه ها برداشته شود.

ربیعی با اشاره به اینکه خواهیم دید که در این دوره بسیار کمتر از دوره‌های قبل این اتفاق صورت خواهد گرفت، اظهارداشت:  می توانم تعداد بیشماری را به شما نشان دهم که در دوره‌های پیشین بدون شایستگی‌ها در جاهای مختلف این افراد بکارگیری شدند تا برای یک دوره بعد آب نمک بخورند. این کارهای مذموم را ما حتماً دنبال نخواهیم کرد و بنا هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته هم که در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد برای غربالگری بود که چنین افرادی وارد نشوند.

برای بدترین سناریوها مقابل آمریکا آماده هستیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی آمریکا برای ممانعت از عبور تانکرهای حامل بنزین ایران به ونزوئلا و نامه محمد جواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل و هشدار وزارت امور خارجه مبنی بر واکنش قاطع و فوری علیه این اقدام، گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه و دلخواهانه آمریکا نیست و ماهم متعهد به انجام تبادل عادی با ونزوئلا هستیم.

سخنگوی دولت افزود: ارسال تانکرهای حامل بنزین به سفارش دولت ونزوئلا انجام گرفته و متکی به اراده آزاد کشورها در مبادلات مرسوم بین المللی است. می خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت آمریکا -که در گذشته هم سابقه داشته است - اطمینان حاصل کنیم.

ربیعی یادآور شد: انتظار داریم جامعه بین المللی نسبت به این بدعت در آزادی آبراهه‌های بین المللی و حفاظت از ترددها حساسیت بالا و واکنش مناسب نشان دهد. بدعت و دست اندازی رژیم آمریکا، در پایمال کردن مقررات و قوانین حقوقی به وقاحت بی مانندی (ناگزیر از استفاده از این کلمات هستم) رسیده است.

وی اضافه کرد: وزیرامور خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم که آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم.

ربیعی خاطرنشان کرد:  اگرچه خیلی زود است که درباره واکنش ایران به راهزنی احتمالی آمریکا اظهارنظر کنیم اما در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه‌ها را برای خودمان محفوظ می‌دانیم و برای حفاظت از آزادی دریانوردی و بالا بردن هزینه بی‌سابقه قانون شکنی واکنش‌های متناسبی را اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما با ونزئلا کشوری هستیم که از قدیم با یکدیگر ارتباط داشتیم. کالاهایی را می‌فروشیم و کالاهایی را از آن خریداری می‌کنیم. این روابط به کشورهای دیگر ارتباطی ندارد. همه اینها در چارچوب اقداماتی است که قوانین بین‌المللی آنها را آزاد دانسته و در چارچوب ارتباطات سالم تجاری هم است.

اگر بهداشت مراعات نشود به شرایط بحرانی کرونا بر می گردیم

ربیعی درباره نزدیکی تعطیلات عید فطر در استان‌هایی که شیوع کرونا وضعیت حادی دارد، محدودیت عبور و مرور انجام می‌شود یا نه، اظهار داشت: در حال حاضر ما در تهران و آذربایجان شرقی مساله حادی نداریم؛ البته شرایط احتیاط را داریم؛ اکنون در استان خوزستان نگرانی وجود دارد که نماینده ویژه وزیر بهداشت هم در استان خوزستان مستقر شده و یک سری محدودیت‌های داخل استانی را هم در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان در مورد یک روستا نگرانی داریم و روی آن متمرکز شده ایم و یک غربال‌گری عمومی انجام داده ایم و در حال اجرای کنترل بهداشتی هستیم و تا شیوع مجدد نداشته باشیم و امیدواریم دراین مناطق به شرایط قبل برگردیم، باید توجه داشت که در مناطقی که وضعیت مناسب است اگر احتیاط و مراعات مسائل بهداشتی انجام نشود به شرایط بحرانی برمی‌گردیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره رفت و آمدهای  بین استانی اظهارداشت: گزارشی هم که در ستاد کرونا داشتیم، خوشبختانه روزهای اخیر در تهران، شاهد کمترین جانباخته کرونایی در طول روزهای گذشته از ۳۰ بهمن‌ماه به این سمت بوده که بسیار عدد پایین و دلگرم کننده‌ای است.

ربیعی درخصوص رفت و آمدهای بین‌استانی نیز تصریح کرد: فعلا برنامه‌ای برای ترددهای بین استانی نداریم در درون استان ملاقات‌ها صورت می‌گیرد و در این حد کافی تشخیص داده شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای افزایش ظرفیت حجم و پهنای اینترنت با نزدیک شدن به ایام امتحانات اظهار داشت: استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان و معلمان تا پایان خرداد رایگان شده است. این مسئله کمک زیادی کرده است. در برخی از استان‌ها خبر داشتیم در آنها امکان استفاده از فضای مجازی وجود ندارد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم مدارس برای رفع اشکال بازگشایی شوند.  

ربیعی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد تعداد مراجعه‌کنندگان به مدارس در روستاها بیشتر از شهرها بوده است.  

یک هزار روستا تا پایان خرداد به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات در جلسه گذشته دولت اعلام کرد ۱۵۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند، تصریح کرد: میزان روستاهای متصل به اینترنت به ۸۷ درصد رسیده است. دولت تصمیم گرفته یکهزار روستا تا پایان خرداد به شبکه ملی اطلاعات متصل شود. یکی از تصمیمات دولت آن است روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل کند

سیاست پیشی گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر لغو جلسه شورای عالی کار در هفته گذشته اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم، جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته شورای عالی کار به‌دلیل اتفاقی که برای عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این جلسه افتاد، تشکیل نشد. وزیر اقتصاد و دارایی هم احتمالا به دلیل فوت برادرشان در جلسه امکان حضور نداشتند.

ربیعی افزود: شورای عالی کار به‌صورت منظم جلسات خودش را در این زمینه خواهد داشت. از همان روزی هم که تصمیم گرفتند قرار بر این بود که در جلسه فرعی بحث حق مسکن مطرح شود و این یک تصمیم از پیش بوده که حق مسکن در جلسه بعدی مورد بحث قرار بگیرد.

سخنگوی دولت درخصوص حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: ‌ما در این زمینه همواره بعد از سال تصمیم‌ می‌گرفتیم در طول سال‌هایی هم که خود من در این وزارتخانه خدمت می‌کردم معمولا اردیبهشت و خرداد و حتی در برخی از سال‌ها در خرداد و تیرماه نیز این تصمیمات اتخاذ می‌شد. منتها مابه‌التفاوت کاملا پرداخت می‌شد و این تصمیم و سنت همیشه بوده و تصمیم‌گیری خواهد شد. امیدوارم عدد قابل توجه و راضی‌کننده باشد.

ربیعی یادآور شد: اما از آنجایی که این بحث مورد علاقه خودم من هم است، امسال واقعا در شرایط بد صنعتی به‌سر می‌بریم. اما این سیاست پیشی‌گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم.

وی درباره جلسات شورای عالی کار با نمایندگان کارگران، گفت: خوشحال هستم که امروز نمایندگان کارگری ما آزادانه در جلسات مشارکت می‌کنند و امضا نمی‌کنند. این موضوع را باید ارج بنهیم و بدانیم این موضوع کمتر در گذشته که «به فرموده می‌آوردند و می‌بردند» اتفاقات افتاده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که امروز نمایندگان کارگری نقد و مصاحبه می‌کنند. باید با این اتفاق که [نمایندگان کارگری] مستقل و جسور دیدگاه‌های خود را بیان می کنند، نگاه مثبتی داشته باشیم.

 بنای دولت همواره این بوده که قیمت ارز افزایش نیابد

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است که دولت دنبال افزایش قیمت ارز تا ۲۵ هزار تومان است آیا اساسا چنین بحثی در دولت مطرح است؟  گفت:  نه تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت بحث افزایش قیمت ارز مطرح نشده است.  نباید بدون اطلاعات و حتی با اطلاعات غلط گفته شود که دولت بنا دارد قیمت ارز را گران کند.  

وی افزود: در تمام جلسات دولت از سال ۱۳۹۳ تا امروز بنای دولت ثابت نگه داشتن قیمت ارز بوده است. حتی بعضی‌ها دیدگاه رییس جمهور را نقد می‌کردند که  شما چرا اینقدر می‌خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید. بسیاری از اقتصاددانان نامه زدند به رییس جمهور که شما قیمت ارز را رها کنید و اینقدر سرکوب نکنید. ولی بنای دولت همیشه بر آن بوده که قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

سخنگوی دولت ادامه داد: علت واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس این بود که به بازار سرمایه عمق بدهیم و شاداب نگه داریم. در این زمینه علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه دستگاه‌ها کمک کردند و زارتخانه هایی که تولیدی داشتند و می‌توانستند سهم بفروشند کمک کردند. نظر ما این بود که نقدینگی در اینجا جمع شود و به سمت خودرو و مسکن و ارز حرکت نکند. باز می‌ببینیم توامان به  قیمت ارز و بورس حمله می کنند.

کسری بودجه دولت ارتباطی به واگذاری سهام ساتا و شستا ندارد

ربیعی با تاکید بر اینکه  بورس را باید منطقی کنیم، گفت: همیشه قرار نیست که بورس همیشه با یک زاویه رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد، اما همه کسانی که دلمان برای کشور می سوزد بدانیم که راه حل این است که بتوانیم نقدیندگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم. بورس یک حرکت سالم است. دستگاه‌هایی که سهام عرضه کردند از نهادهای عمومی امکان سرمایه‌گذاری جدید پیدا کرده‌اند. کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد.  

وی ادامه داد: رقمی که دولت اوراق بفروشد مشخص است و براساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کنند ولی نه با این هدفی که گفته شده است.  

ربیعی تاکید کرد: اعلام می‌کنم که بالا رفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش دولت برای آوردن به یک کانال منطقی به عمل خواهد آورد و با سیاست‌هایی که از سوی همتی داشتیم بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگن تحریم موفق بوده است.

‌سخنگوی دولت یادآور شد: به علت شیوع کرونا در سه ماهه گذشته در فعالیت‌های اقتصادی وقفه داشته ایم، حتی‌ کاهش قیمت نفت و فرآورده های نفتی اما با همه این ها توانستیم ثبات نسبی را نگه داریم و معتقدیم که بهبود شرایط و اوضاع با ثبات در این بازارها بوجود خواهد آمد.  
وی با بیان این که در دو سال گذشته هم شرایط بالا و پایین رفتن و برگشتن ارز به یک ثبات نسبی را داشته‌ایم، گفت: بنای ما این است که ارز را به کانال پایین‌تر بیاوریم و بنایی بر افزایش آن نداریم و تلاش می‌کنیم که ارز مواد اولیه مورد نیاز صنعت و کارخانه‌ها و کالاهای اساسی و حوزه درمان را تامین کنیم. باید جامعه فضای روانی آرامی داشته باشد و تحلیل های نادرست به همه ضربه می زند.

 تصمیم دولت درباره کرونا همچنان توصیه به درخانه ماندن است 

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره اوج گرفتن سفر در ایام تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی و ارائه سهمیه بنزین سفر نیز گفت: ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و هیچ تصمیمی در این زمینه‌ها نگرفته‌ایم و کماکان برنامه ما تشویق به در خانه ماندن است.

ربیعی با بیان اینکه کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند، خاطرنشان کرد: این شعار هنوز پابرجاست و نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده‌ایم بلکه توصیه می کنیم حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.

وی به باز بودن جاده‌ها و نبودن اقدامات بازدارنده اشاره کرد و گفت: الان تصمیم بازدارنده ای نیست که در جاده‌ها مانع سفر مردم شود اما از هموطنان می‌خواهیم که به همکاری‌هایی که تاکنون داشتند کماکان ادامه دهند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هنوز سفر به مصلحت نیست، گفت: خوشبختانه اکنون از لحاظ پایین بودن ابتلای به کرونا وضع خوب و شیب آرام رو به پایین را داریم و تهران کمترین جان‌باخته در مدت شیوع کرونا را تجربه می‌کند. بگذاریم این شرایط ادامه پیدا کند؛ بنابراین ما برنامه مشوقی برای سفر در ایام تعطیلات نداریم.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره بازنشستگان کشوری اظهار داشت: در حوزه بازنشستگان کشوری حداقل ۶۰ درصد شکاف قدرت خرید داشتیم. در دورانی که شکوفایی و رشد داشتیم، سعی کردیم این شکاف را جبران کنیم.  

دستیار ارتباطات اجتماعی گفت: با اشاره به افزایش دستمزدها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابراز داشت: در این دو سال هم که دولت با مشکل روبه‌رو شده است، نه تنها هنوز هم در پیشی دادن مزد به تورم عقب نیستیم، ممکن است این موضوع کمتر شده باشد که باید ببینیم تورم قابل پیش‌بینی‌مان چقدر است ولی در مجموع نسبت به نسبت به هشت سال دوره قبل جلوتر هستیم و فکر می‌کنم ۲۳.۱ درصد توانستیم در این چند ماه این شکاف را جبران کنیم.  

وی با بیان اینکه علاقه و نگرانی دولت نسبت به زندگی کارگران و بازنشستگان از ابتدای سال ۹۳ با رویکرد افزایش خرید آنها تا به امروز ادامه داشته است، عنوان کرد: شرایط بد اقتصاد و ناتوانی سیستم‌های کارفرمایی ما را از اتخاذ تصمیمات بزرگ ما را بر حذر داشته است. وزیر کار با دلسوزی تمام در حال بررسی همه گزینه‌ها و راهکارها هستند و از هر فرصتی برای جبران استفاده می‌شود.

روند برکناری وزیر صنعت ناگهانی و یک شبه نبوده است 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره شیوه برکناری وزارت رحمانی ضمن قدردانی از تلاش‌های وی تاکید کرد: برای دولت کرامت افراد بسیار مهم است. روند برکناری ایشان ناگهانی نبوده و اینگونه نبود که یک شبه دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیده باشد و در یک آن و لحظه به این نتیجه رسیده باشد که یک فرد عوض شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران تحریم ما نیازمند استراتژی‌های جدید صنعتی هستیم، گفت: ما باید استراتژی توسعه صنعتی مطابق با تحریم را متناسب با تحریم را دنبال کنیم و اگر فرض کنیم کرونا سال دیگر هم خواهد آمد و تعطیلی در سال‌های آینده خواهیم داشت از حالا باید پیش‌بینی استراتژی صنعتی را داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: ما نیازمند برنامه مبتنی بر صادرات غیر نفتی هستیم و صادرات غیر نفتی ایران را باید در کل سیاست گذاری صنعتی  دنبال کنیم. علاوه بر این حتماً باید تأمین ارز غیرنفتی را تجربه کنیم چرا که نفت و بنزین و حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: ما نیازمند جهشی هستیم و نیازمند برنامه جدید هستیم ما در کنار این نیازمند این هستیم قیمت بازار و محصولات ما چه محصولات صنعتی، چه خوراکی مردم کنترل شود و افزایش نیابد و مکاتبات مفصلی در چند ماه گذشته در این زمینه ها صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: نیازمند این هستیم که خودرو ما دچار تنش بازار نشود. علاوه بر این مطالباتی در حوزه مدیریت کلان و شیوه اداره دولت حتی یک وزارتخانه هست که در ارتباط با این مطالبات در نظر گرفته شو.

ربیعی با بیان اینکه نیازمند اصلاحات مطابق با شرایط خاص کشور و شعار سال بودیم، گفت: در این وزارتخانه چهار وزارتخانه ادغام شده وتفکیکی هم که صورت نگرفته است. ما نیازمند تصمیم گیری در شرایط فشار حداکثری هستیم تا بتوانیم مجموعه نیازهایی که کشورمان دارد و بخش اعظم آن این وزارتخانه است، تحول مدیریتی صورت بگیرد.

وی گفت:  این ها متفاوت است با کسی که رفته یک جا پیامی برده با کس دیگری هماهنگ کرده است. یک فرایند تحول بوده در یک نقطه به ثمر رسیده است. روزانه به ده‌ها کمیته به کمیسیون می‌روند هر لحظه که تصمیم شان اعلام می شود یا در اتاقش آن حضور دارد یا در نقطه هستند موضوع قابل قیاس نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه مطمئن هستم که تصمیم یکشب گرفته نشده اصلا نیاز نیست که تصمیم تصمیم سیاسی بوده باشد و وجه سیاسی نداشت، گفت: بار دیگر به سهم خودم به نمایندگی از دولت از همه زحمات آقای رحمانی تشکر می کنم و برخلاف مطالبی که مطرح شده تصمیم دولت حرفه‌ای و فنی بوده و امیدوار هستیم حاصل آن در خودرو سایر موارد استراتژی‌های صنعتی دیده شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر صهیونیست‌ها در اشغال بخشی از کرانه باختری گفت: اقدامات پی در پی که رژیم اسراییل انجام می‌دهد در تضاد آشکار با قطعنامه‌های سازمان شورای امنیت است. این رژیم ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و ماهیت گسترش طلبی این رژیم  امروز برهیچ کس پوشیده نیست.  

وی تاکید کرد: این عمل را به طور قطع محکوم می‌کنیم چرا که  پیامدهای آن بی‌ثباتی و خشونت بیشتر در منطقه است. مردم فلسطین این زورگویی و گسترش سراسر نامشروع را که براساس الگوهای منسوخ مدام دنبال می کند برنمی‌تابند.  متاسفانه آمریکا در دل طرح معامله قرن این اجازه را به رژیم صهیونیستی داده است و ما معتقدیم این کار موجب ناامنی بیشتر در منطقه و گسترش ناامنی برای ساکنان مناطق اشغالی و حتی  در عرصه بین المللی می‌شود.  

سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد: ما ضمن محکوم کردن این رفتارها از تمام ابزار خود از مجامع بین‌المللی استفاده  و همچنان از مردم مظلوم فلسطین حمایت خواهیم کرد.

یهودی‌ها قرن‌هاست در ایران زندگی توام با احترام دارند/ اجازه سوء استفاده به رژیم کودک‌کش را نمی‌دهیم

ربیعی یادآور شد: در همین زمانی که این رژیم اشغالگر سرزمین زیادی را  به سرزمین‌های خود اضافه می کند کسی چیزی نمی‌گوید، اما این رژیم اشغالگر کوچکترین اتفاقی در ایران می افتد شروع به جو سازی می‌کند و مقبره‌ای را در استان همدان که یک حرکت مشکوکی  بوده و حتی هیچ آسیبی به بیرون بنا هم نرسیده و سالم است و حتی افرادی که این کار را کردند تحت تعقیب هستند، می‌خواهند نشان دهند که هموطنان یهودی ما در ایران مورد حمله و هجوم هستند.

سخنگوی دولت گفت: ‌یهودی‌ها قرن‌ها است که در ایران زندگی توام با احترام داشتند و ما اجازه نمیدهیم که عده‌ای به بهانه‌های مختلف موجب اختلاف شوند و ‌به رژیم کودک کش ظالم اجازه سوء استفاده بدهند تا علیه مردم ایران اظهار نظر کند.  به طور قطع یهودیان ایران واقف به همزیستی و حقوق شهروندی در ایران هستند و با اقدامات رژیم اشغالگر هم مخالف هستند.  

وی گفت: ایران برخلاف آنچه که اظهار می‌کنند یک جامعه یهودی ستیز نبوده است و ما از امنترین کشورها برای اقلیت‌های دینی از جمله یهودیان بودیم و هستیم. آنچه که ما با آن مقابله می‌کنیم زورگویی، کودکشی و اشغالگری یک جریان فکری حاکم بر یک سرزمین است.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ به کالاها را اولویت‌بندی کردیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره حذف برخی کالا و محصولات کشاورزی از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تامین تمام مواد اولیه کارخانه ها نیاز ضروری برای دولت است، اگر ارز مورد نیاز کالاهای واسطه ای و مواد اولیه را نتوانیم تامین کنیم با یک بیکاری گسترده در کشور مواجه می‌شویم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: از طرف دیگر نیاز داریم دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تامین کنیم. برای اینکه از جیب بیمار هزینه نشود باید تامین ارز کنیم تا هزینه های گزاف درمان به بیماران تحمیل نشود که البته این مسائل تا قابل از سال ۹۲ بسیار اتفاق می افتاد و دولت تدبیر و امید سعی کرد با تامین ارز مورد نیاز با قیمت مناسب جلوی این مساله را بگیرد.

وی بیان کرد: ما نمی‌خواهیم تورم به اندازه ای بالا برود که کالاهای اساسی دست مردم نرسد باید همه این مسائل را همزمان اداره کنیم تا بتوانیم تولیدات بخش کشاورزی ارزان‌تر به دست مردم برسانیم.  برخی کالاها با این که ۱۰۰ درصد تولید داخلی هستند با این حال بیش از ۸۰درصد به ارز خارجی متکی وابستگی دارند و نزدیک ۲۰درصد هم که مربوط دستمزدها و تجهیزات و اجاره بهای مکان است به ارز مربوط نیست.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما در این شرایطی تصمیم گیری می کنیم و کشور را اداره می کنیم که ایالات متحده آمریکا حتی کوچکترین مدخل ارز به کشور را کنترل میکند؛ این قصه هژمونی ظالمانه و غم انگیز در عرصه دنیا حاکم است و اروپایی‌ها و کشورهای دیگر و حتی برخی کشورهای همسایه نمیتوانند آن طور که دلشان می خواهد رفتار کنند.

ربیعی افزود: ما در این شرایط سعی کردیم با این استراژیکه صادرات را افزایش دهیم و بتوانیم از طریق آن کالاهای مورد نیاز  را وارد کنیم؛ تداوم همه عرصه‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومان امکان پذیری نیست و به سمت اولویت‌بندی در این زمینه می‌رویم.

وی خاطر نشان کرد: با مشخص کردن اولویت گذاری آنچه که مورد نظر دولت است عدم افزایش قیمت ها است؛ اگر یکی دو قلم کالا حذف شده اما در زمان خود اقدام نمی‌شود به این علت است که با ارز ۴۲۰۰ تومان چند سال اخیر خریداری شده و در انبارها موجود است که باید به بازار بیاید و فروخته شود و چون آن خریدها با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده است.  

ربیعی گفت:‌ اگر برخی از تصمیمات دیر انجام می شود به دلیل وجود فاصله زمانی است که اگر رعایت نشود بازار با یک افزایش قیمت زیاد در همان کالا روبه رو می‌شود.  

افزایش قیمت ها را تحمل نمیکنیم

ربیعی گفت: با شروع فصل برداشت از تیرماه هر سال حبوبات داخلی وارد بازار می شود و تعادل ایجاد می‌کند که با وزیر صمت در حاشیه دولت صبحت کردم اکنون بین فصلی است و نیاز مردم را با حبوبات وارداتی تامین کردیم که به علت افزایش قیمت ارز مقداری هم دچار تغییر شد.

سخنگوی دولت گفت: کشور در حبوبات به طور میانگین بین ۲۰ تا ۶۰ درصد وابسته است و یکی از سیاست های ما کشت حبوبات در آینده خواهد بود و در زمینه حبوبات هم با تولیدات داخلی قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

ربیعی اظهار داشت: اکنون دیگر دوران درآمد ارز ۷۰۰ میلیاردی گذشته است؛ در شرایط فعلی هنر ما در این بوده است که با تلخ‌ترین تحریم‌ها بتوانیم کشور را مدیریت کنیم. تورم کنونی برای ما قابل پذیرش نیست. کارکرد کمیته‌های تخصصی در این زمینه به خوبی پیش می‌رود و ما قطعا افزایش قیمت‌ها در تمام حوزه های را تحمل نمیکنیم.