سخنگوی وزارت خارجه: روند استرداد اتباع ایرانی زندانی در کشورهای خارجی ادامه دارد/ شفاف‌سازی پیرامون واقعه هریرود

گروه سیاسی الف،   3990229066

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال الف، درباره الزام قانون مجلس برای ایجاد سفارت‌خانه مجازی در فلسطین گفت: همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور داشتند. نظرات وزارت خارجه به نمایندگان منتقل شد. وزارت خارجه آنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد. چه با قانون جدید و چه با دستورالعمل‌های قبلی در خصوص مسئله فلسطین و قدس شریف، با اولویت برخورد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه: روند استرداد اتباع ایرانی زندانی در کشورهای خارجی ادامه دارد/ شفاف‌سازی پیرامون واقعه هریرود
به گزارش میزان، سید عباس موسوی، صبح امروز در نشست خبری خود که به دلیل شیوع کرونا با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز قدس، گفت: امسال روز قدس متفاوت‌تری داریم و مقام معظم رهبری در این روز سخنرانی خواهند کرد.

وی درباره تحولات سیاسی اخیر در دو کشور همسایه غربی و شرقی ایران، اظهار کرد: از اتفاقات عراق و افغانستان ابراز خرسندی می‌کنم. در همسایگان شرق و غرب کشور پس از مدت‌ها کشمکش سیاسی، دولت تشکیل شد. در عراق اما الان با دسیسه‌هایی که آمریکا شروع کرده است، وجود دولتی فراگیر و مقتدر که مورد حمایت همه گروه‌ها باشد، نیاز بود که در نهایت این مهم محقق یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در بحث افغانستان هم جمهوری اسلامی ایران از توافق برای تشکیل دولت استقبال کرد و این می‌تواند زمینه‌ای برای گفت‌وگوهای فراگیر باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار الف درباره الزام قانون مجلس برای ایجاد سفارت‌خانه مجازی در فلسطین گفت: همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور داشتند. نظرات وزارت خارجه به نمایندگان منتقل شد. وزارت خارجه آنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد. ضمن اینکه وزارت خارجه در این زمینه پیشگام بوده است. چه با قانون جدید و چه با دستورالعمل‌های قبلی در خصوص مسئله فلسطین و قدس شریف، با اولویت برخورد شده است. سرنوشت فلسطین و قدس شریف برای ایران بسیار مهم و در اولویت است. طرح ایران برای برگزاری همه پرسی فارغ از اینکه اوارگان فلسطینی چه دینی دارند به عنوان طرح ابتکاری در سازمان ملل ثبت شده است و ما همواره پیگیر این موضوع هستیم.

روند استرداد اتباع ایرانی زندانی در کشورهای خارجی ادامه دارد

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد زندانیان ایرانی در خارج کشور گفت: کمتر از سه هزار تن از اتباع ایرانی به جرایم مختلف در زندان کشورهای خارجی هستند. عمده جرایم از دید این کشورها، جرایم مربوط به عدم مقررات ورود کالا و اجناس و مواد مخدر است. سفارت‌خانه‌های ما از نزدیک در جریان وضعیت آنها هستند و به مناسبت‌های مختلف این افراد عفو شدند و یا برای ادامه مجازات به کشور برگردانده شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

سفارت ایران در یونان پیگیر صحت و سقم ماجرای اردوگاه پناهجویان است

وی در مورد پناهندگان ایرانی که در اردوگاه‌ها به سر می‌برند گفت: این موضوع حساس است. متاسفانه افرادی به خاطر توهم زندگی بهتر یا ایده‌آل‌هایی که در ذهنشان دارند کشور خود را ترک می‌کنند، اما بعد متوجه می‌شوند آنچه فکر می‌کنند نبوده است. زندگی در این اردوگاه‌ها سخت و دشوار است. در کمپی که ظرفیت ۴-۵ هزار نفر را دارد ۲۰ هزار نفر ساکن شده‌اند. همه گونه اتفاق هم ممکن است در این اردوگاه‌ها رخ دهد. با علم به این مسائل و به امید دست‌یابی به ایده‌آل‌هایشان کشور خودشان از جمله ایران را ترک می‌کنند.

موسوی تصریح کرد: ما مشخصاً مساله اردوگاه یونان را پیگیری کردیم و گفتند چنین اتفاقی رخ نداده است. اما با این وجود سفارت ایران در آتن پیگیر این مسئله است.

آمریکا دنبال آنارشیسم جهانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احضار سفیر سوییس توسط عراقچی و واکنش احتمالی ایران به اقدامات ایذایی آمریکا در دریاها عنوان کرد: آنچه مشهود است مداخله در تجارت آزاد کشورها است. آمریکای ترامپ در حال برهم زدن نظم و نرم های جهانی است. به نظر می‌رسد دنبال نوعی آنارشیسم جهانی است که برای دولت‌های مستقل باید زنگ خطری باشد که از دستاوردهای چندجانبه‌گرایی مراقبت کنند.

وی بیان داشت: آنچه آمریکایی‌ها درباره نفت‌کش‌های ما اعلام کردند غیرقانونی است و چنانکه آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید و تحریم‌هایی علیه آن اعمال می‌کند اجازه ندارد دیگران را مجبور به پیروی از این تحریم‌ها کند. ما از طریق نمایندگی‌مان در سازمان ملل هشداری در این باره داده‌ایم.

شفاف‌سازی پیرامون واقعه هریرود

موسوی درباره حادثه ادعایی جان‌باختن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود گفت: همه جای دنیا حفاظت از مرزها امر مهمی است و ورود اتباع باید با مجوز قانونی باشد. همه جای دنیا هم مرزبانی باید از این مسئله محافظت کند. ضمن اینکه ما به دولت و ملت افغانستان احترام می‌گذاریم، اما ورود اتباع باید قانونی باشد. قاچاقچیان انسان و مواد مخدر هستند که تلاش می‌کنند این مسیرهای قانونی را دور بزنند.

وی بیان داشت: آنچه پیرامون شب مورد نظر روایت شده است در هیچ گزارش مرزبانی و نیروهای امنیتی ما نیامده است. حتی معلوم هم نیست اینها چگونه جان باختند. جان باختن هر انسانی برای ما دردناک است. با این حال اینکه واقعه در خاک ایران و توسط عوامل ایرانی رخ داده باشد را رد کردیم. راه‌حل هم کشاندن این مسائل به رسانه‌ها نیست و طبق قراردادی که بین دو کشور هست باید این مشکلات توسط هیئت مرزبانان حل شود. در همین رابطه هیئتی از افغانستان با مرزبانی ما مفصل گفت‌وگو کردند. اما آنچه ما تاکید داریم این است که این اتفاق در خاک ایران رخ نداده است. احتمال دارد هیئت دیگری از ایران به کابل سفر کنند. محور اصلی آنها همین موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اتفاقی که افتاد دردناک بود و ابعادش هم برای ما روشن نبود. در همان لحظات اول که این خبر مطرح شد با مقامات ذی‌ربط ارتباط داشتیم. با توجه به روابط دیرینه با افغانستان، از نهاد‌های مختلف استعلام گرفتیم و به گزارش اول اکتفا نکردیم. وقتی موضوع برای ما روشن شد ما قاطعانه آن را رد کردیم. روابط ایران و افغانستان دشمنانی دارد که گروه‌ها و کشور‌هایی دنبال به‌هم زدن این روابط خوب هستند که ما لازم بود با آرامش مساله را پیگیری کنیم. کماکان طبق توافقات آماده هستیم که سوء تفاهمات را رفع کنیم.

افغانستان امن و باثبات برای ما اولویت دارد

موسوی در مورد نقش ایران در تشکیل دولت جدید افغانستان گفت: طبیعی است که ما افغانستان باثبات را خواستار باشیم. ما از نزدیک تحولات این کشور را پیگیری می‌کردیم. چندین دور تماس هیئت‌های ایران به کابل برقرار شد و با همه گروه ها و احزاب مهم و تاثیرگذار صحبت شد و منتج به نتیجه خوبی بود که دیروز اعلام شد. نقش جمهوری اسلامی ایران در تشکیل دولت افغانستان مهم بوده است. برخلاف دیگر کشورها که دنبال اهداف شومی هستند، افغانستان امن و باثبات برای ما اولویت دارد. بعد از تشکیل این دولت کمک به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید صورت بگیرد.

موسوی درباره ادعاهای پمپئو در مورد تاثیر فشار حداکثری بر ایران و لزوم خروج از سوریه گفت: پمپئو گرفتار توهماتی است که هر از چند باری آنها را بیان می‌کند. آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد حضور مستشاری ایران بنا به درخواست دولت قانونی این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارسال کشتی‌های تجاری ایران به سمت آمریکای لاتین، عنوان کرد: محموله‌های سوخت است که به سمت ونزئولا در حال حرکت هستند. آخرین تحولات در این خصوص را من مطلع نیستم. اما این کشتی‌ها رسماً و قانوناً دارند تجارت می‌کنند و هیچ مانعی قانونی در این تجارت وجود ندارد. امیدواریم آمریکا در این زمینه دست به کار احمقانه‌ای نزند.

وی درباره ضمانت اجرای جمهوری اسلامی ایران نسبت به مزاحمت‌های احتمالی آمریکا گفت: اگر دست به چنین حماقتی بزنند اقداماتی انجام خواهیم داد.

موسوی در مورد اقدامات روز قدس در خارج کشور گفت: قدس مسئله اول جهان است و این مراسم مختص به دستگاه‌های دولتی و وزارت خارجه نیست. هر مسلمانی باید صدای اعتراض به این ظلم را به گوش جهانیان برساند. اگر امکانش باشد سفارت‌خانه‌های ما به صورت مجازی این مراسم را برگزار می‌کنند و به صورت فیزیکی مراسمی نخواهد بود.

وی درباره اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مبنی بر فکر کردن به تمدید تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: ما مزاحم فکر کردن آنها نمی‌شویم، ولی نمی‌دانم در رابطه با اقدامات کمرنگ آنها چه باید بگوییم. در زمینه‌های گذشته که گفتار درمانی می‌کردند این مورد هم احتمالاً در همان راستا است و ما هم اقدامات خودمان را پیش می‌بریم. امیدواریم اروپا از حیثیت تاریخی خود دفاع کند و زیر فشار آمریکا قرار نگیرد.

موسوی در مورد مذاکرات سوریه که از ایران دعوتی نشده است عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آستانه مکانیسم خاص خود را دارد. اما در سال‌های گذشته هم کشورها روندهای دیگر هم دنبال می‌کردند. حتی صحبت‌هایی برای اضافه شدن برخی کشورها به آستانه وجود داشت که تصمیم گرفته شد همین سه کشور در آستانه بمانند. ما هر گونه اقدام سایر کشورها که منجر به راه حل سیاسی برای سوریه شود را نفی نمی‌کنیم اما کماکان روند آستانه را موضوع مهمی می‌دانیم که امیدواریم به نتیجه مثبتی برای سوریه برسد.

موسوی درباره میانجیگری عراق برای روابط ایران و عربستان گفت: ما مشخصاً چیزی را در این خصوص دریافت نکردیم. اما جمهوری اسلامی ایران قبلا هم اعلام کرده بود که آماده ارتباط با مقامات ریاض است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال تغییر مناسبات کشور‌های خلیج فارس با آمریکا اظهار داشت: امیدواریم تغییر رویکردی در کشور‌های منطقه با آمریکا رخ دهد. زیرا اگر آن‌ها اراده کنند جایی برای آمریکا در این منطقه نخواهد بود. ما مایل نیستیم سوء‌تفاهمات ادامه یابد و هر چه زودتر و در هر قالبی که طرفین تشخصی می‌دهند این مسائل حل شود. منطقه ما نیازمند آرامش است و این آرامش هم توسط اعضا منطقه به دست می‌آید.

وی با اشاره به شایعه توافق ایران و روسیه در مورد سرنوشت بسار اسد گفت: ما این خبر را رد کردیم. روابط ما با سوریه نزدیک و استراتژیک است. ما یا هر کشوری در جایگاهی نیست که برای دولت و مردم کشور‌های دیگر تعیین تکلیف کنیم و تصمیم بگیریم که چه کسی آنجا حاکمیت داشته باشد؛ لذا من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

موسوی درباره اظهارات سفیر سوییس مبنی بر اینکه دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوییس اجازه قرار گرفتن در چرخه مبادلات اقتصادی را پیدا کرده است، گفت: تلاش می‌کنیم کانالی که راه افتاد و چیز خاصی در آن مبادله نشد، فعال شود البته این امر در گروی کمک سوییس و صحت ادعای آمریکاست که مدعی تحریم نبودن غذا و داروست؛ علی‌ایحال، من اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم اما رایزنی‌ها برای فعال شدن این کانال در جریان است و این حق ما هم هست که این دارایی‌ها وارد جریان اقتصادی مردم ما شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انجام رایزنی‌های وزارت خارجه برای گشایش اقتصادی دوران پساکرونا گفت: روابط اقتصادی ما به ویژه با کشورهای همسایه جریان دارد. این محدودیت‌ها برای همه کشورها ایجاد شده است. تنها راه حل این مشکلات هم افزایش تجارت جهانی و تجارت منطقه‌ای است. امیدواریم کشورهایی مانند آمریکا دست از مانع تراشی در زمینه تجارت آزاد بردارند، زیرا رونق تجارت جهانی منوط به این تبادلات آزاد است و آمریکا حق ندارد در این زمینه مانع تراشی کند.