انتقاد زاکانی از لاریجانی/راز بقای تاجگردون/ رقیب قالیباف برای کرسی ریاست مجلس/احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ می‌آید؟

گروه سیاسی الف،   3990227144 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

انتقاد زاکانی از لاریجانی/راز بقای تاجگردون/ رقیب قالیباف برای کرسی ریاست مجلس/احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ می‌آید؟

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شبانه روز گذشته شاهد شناسایی هزار و ۷۵۷ مورد جدید کرونا در کشور بوده‌ایم که بر همین اساس، آمار تعداد مبتلایان به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسید.

وی افزود: از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور، تا کنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، موارد جدید فوتی را ۳۵ مورد اعلام کرد و گفت: تاکنون ۶ هزار و ۹۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کرونا در ایران: شناسایی ۱۷۵۷ بیمار جدید/ کاهش آمار فوتی‌های روزانه

موج دوم اپیدمی‌ کرونا را دست کم نگیریم

***

 لاریجانی اختیارات ویژه‌ای برای خودش در نظر گرفته بود 

علیرضا زاکانی، منتخب مردم قم در مجلس یازدهم گفت: فراکسیون اکثریت مجلس متشکل از نمایندگانی است که ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم آن‌ها را معرفی کرد که بالغ بر ۲۰۷ نفر از این نمایندگان متعلق به ائتلاف هستند. در کنار آن، چند نفر از افرادی که جبهه پایداری معرفی کرده بود و عضو ائتلاف نبودند نیز به‌عنوان اعضای ثابت فراکسیون مد نظر قرار گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اقبالی که جمع مستقلین برای حضور در فراکسیون اکثریت دارند، یک فراکسیون بالغ بر ۲۴۰ نفر را در مجلس یازدهم داشته باشیم که اسم آن هم فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است.

زاکانی با بیان اینکه انتخاب رئیس، نواب رئیس و سایر اعضای مجلس، فقط از مجرای فراکسیون است،‌ تصریح کرد: سایر دوستانی که این روزها گرد هم جمع می‌شوند و دیگران را به تفاهم دعوت می‌کنند، اقدام آن‌ها جنبه پیشنهادی خواهد داشت و رسمیت ندارد.

وی افزود: در مجالسی که آقای لاریجانی ریاست آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده داشتند، وی اختیارات ویژه‌ای برای خودش در نظر گرفته بود و هیأت رئیسه مجلس کمتر کاری می‌توانست انجام دهد؛ چراکه اختیارات در بسط رئیس مجلس بود.

بیشتر بخوانید:

زاکانی: مقابله با مفاسد و قاچاق در دستور کار مجلس یازدهم است/ ۸ طرح اقتصادی در مجلس دنبال می‌کنیم

از مجلس یازدهم چه انتظاری می‌رود؟

***

انشعاب‌زدن، بازی در زمین اصلاح‌طلبان است

صبح نو در سرمقاله امروز خود نوشت: مجلس یازدهم در حالی آغاز به كار می‌كند كه ترس و واهمه اصلاح‌طلبان را فراگرفته است... انشعاب برخی از راه‌یافتگان منتسب به جریان انقلابی از فراكسیون اكثریت دقیقا همان كاری بود كه اصلاح‌طلبان منتظرش بودند. میزان استقبال آنها از این انشعاب به وضوح نادرستی این كار را نشان می‌دهد. در حالی كه فراكسیون اكثریت مشغول طراحی مكانیزم انتخاب هیات‌رییسه است، شكل‌دادن به یك جلسه موازی قدمی در راه تضعیف فراكسیون و اقدامی خلاف وحدت است. اگر گروهی گمان می‌كنند در فراكسیون انقلاب، از اقبال برخوردار نیستند، نباید تشكیلات جدید درست كنند و انشعاب بزنند. این انشعاب در نهایت راه را برای شكاف در مجلس بازمی‌كند و دقیقا مورد توجه اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد. مردم منتظر حل مشكلات خود از سوی نمایندگان و بازگشت مجلس به جایگاه اصلی خود هستند. رمز خدمت، وحدت ذیل فراكسیون با وجود اختلاف سلیقه است.

***

استمزاج تلفني

اعتماد نوشت: ... همراهي و همگامي كه ياران شهردار اسبق تهران از آن به عنوان «ائتلاف هر كي به جز قاليباف» نام بردند، چهارشنبه هفته گذشته با اعلام خبر تشكيل كارگروهي هفت‌نفره عيان شد. كارگروهي كه با توجه به حضور چهره‌هايي چون محمدمهدي زاهدي، نصرالله پژمانفر، سيد نظام‌الدين موسوي، علي كريمي‌فيروز‌جايي منتخب بابل، محمود عباس‌زاده‌مشكيني منتخب مشكين‌شهر و علي‌اصغر عنابستاني منتخب سبز‌وار قطعا راي و نظرش به قاليباف و رياست او بر پارلمان نزديك نبود و شايد از همين‌رو شهردار اسبق تهران به‌رغم توافقات اوليه و حضور در نشست موسوم به وفاق، حاضر به پذيرش اين سازوكار نشد و تنها علي نيكزاد، حميدرضا حاجي‌بابايي، سيدمصطفي ميرسليم و شمس‌الدين حسيني پذيرفتند به آن پايبند باشند و به تصميم اعضاي كارگروه هفت‌نفره وفادار بمانند...

كميته هفت‌نفره مسووليت تصميم‌گيري براي 4 كانديداي كرسي رياست مجلس را عهده‌دار شده و نيكزاد، حاجي‌بابايي، ميرسليم و حسيني پذيرفته‌اند كه نظر اين كميته هرچه بود، بي‌كم و كاست حاكم شود و ساير افراد و حاميان‌شان بدون ان‌قلت از فرد پيروز حمايت كنند. در همين راستا نتايج پيگيري‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه ميان اين 4 مدعي كرسي رياست مجلس، سند مكتوبي به امضا نرسيده تا بتوان از آن به عنوان ميثاق‌نامه يا مواردي از اين دست نام برد، بلكه در آخرين نشست برگزار شده ميان نيكزاد، حاجي‌بابايي، حسيني و ميرسليم كه هفته گذشته برگزار شد، اين قول و قرار به‌طور شفاهي مطرح شده و آنها هم پذيرفته‌اند كه تصميم هر چه بود، به آن تن دهند...

بر اساس تصميمات اخير، 7 عضو كارگروه يا همان كميته هفت‌نفره اصولگرايان كه عمده آنان را اعضاي جبهه پايداري و چهره‌هاي نزديك به رييس‌جمهوري سابق ايران تشكيل مي‌دهند، «به‌جاي اتكا به نظرات شخصي و تمايلات سياسي و جناحي خود» موظفند به «سراغ ساير منتخبان رفته» و «با همراهي و مشورت» آنان نسبت به «انتخاب يك نفر» از ميان نيكزاد، حاجي‌بابايي، ميرسليم و حسيني اقدام كنند... بدين‌ترتيب پيروز رقابت نيكزاد، حاجي‌بابايي، ميرسليم و حسيني با حمايت تمام و كمال اصولگرايان سنتي و حزب موتلفه، اعضاي جبهه پايداري و ياران محمود احمدي‌نژاد در مجلس به دور دوم راه‌يافته و مقابل محمدباقر قاليباف به عنوان يكي از خود منتخبان «غول مرحله آخر» قرار خواهد گرفت.
***

به احمدی‌نژاد افتخار می‌کنم

شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد و نماینده منتخب مردم تنکابن در مجلس یازدهم به خبرآنلاين گفت: من، نیکزاد و حاجی بابایی و افرادی که در کابینه دولت نهم و دهم بودند تلاش داریم با هم رقابت نکنیم و در یک مکانیزمی با هم ائتلاف کنیم و برای کاندیداتوری کرسی ریاست به توافق برسیم...  ما به دولت نهم و دهم و حتی آقای احمدی نژاد که یک چهره خدومی بودند افتخار می کنیم ولی آنچیزی که می خواهیم به آن تاکید کنیم این است که مدیران دولت نهم و دهم شخصیت های مستقل هستند و هرکدام به صورت مستقل و بدون هرگونه سازماندهی قبلی در انتخابات شرکت کردند و خوشبختانه مورد اقبال مردم قرار گرفتند.

حسینی گفت: اینکه بالغ بر ۶۰ نفر از افرادی که در دولت نهم و دهم کار کردند و امروز مستقلا در شهرهای مختلف از مراکز استانها تا اقصی نقاط استانها در انتخابات مجلس کاندیدا می شوند و رای می آورند به نظر من یک معیار بسیار مهمی است... سال آینده مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور می شود، چون با ذائقه ای که ما از مردم می شناسیم علی القاعده سراغ یک آدم انقلابی می روند. قانون اساسی ما اجازه نمی دهد که چهره جدیدی بیاید چون می گوید یکی از رجال سیاسی کاندید شود پس باید چهره شناخته شده ای باشد. 

منتخب مردم تنکابن در مجلس یازدهم گفت: این روشن است که ما در آن دولت بودیم و ایشان هم رئیس دولت بوده است و من هم افتخار می کنم. اما آنجایی مشکل ساز است که با نگاهشان می خواهند تحقیر کنند، یعنی می گویند دولت سازندگی، دولت اصلاحات و زمانی که به ما می رسند می گویند احمدی نژادی ها! البته این به آن مفهوم نیست که ما خدایی نکرده با اسم آقای احمدی نژاد مشکل داریم، خیر ما به ایشان خیلی هم احترام می گذاریم و ایشان همچنان برای ما محترم است.

***

اختلاف‌ها بر سر ریاست مجلس راهبردی نیست، سلیقه‌ای است

مهدی چمران، عضو ائتلاف اصولگرایان درباره این اختلاف نظرها و چالش‌ها بر سر ریاست مجلس پیش از شروع آن به ایرنا می‌گوید: بالاخره اختلاف نظرهایی وجود دارد و ممکن است هر کس نظری داشته باشد، اما این اختلاف نظرها طبیعی است. به هرحال، 8 تا 10 نفر برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده‌اند و هر کدام علاقه‌مندند به این منصب دست پیدا کنند. 

وی در ادامه تأکید می‌کند: این اختلاف نظرها هم عجیب نیست و نباید آن را بزرگ کرد؛ چراکه به‌منزله اختلاف مسیر، راهبرد و ایدئولوژی نیست. این صرفاً اختلاف نظر و سلیقه است؛ یکی می‌گوید من این را می‌پسندم و دیگری می‌گوید من آن را می‌پسندم. در نهایت هم هر کس که نمایندگان مجلس صلاح ببینند، رئیس خواهد شد؛ از الان هم نیاز نیست بیش از این درباره‌اش صحبت کرد. 

***
راز بقای تاجگردون در شرکت های بزرگ

فارس نوشت:کارنامه فعالیت های تاجگردون در سال‌های گذشته مملو از مواردی است که رسانه‌ها با عنوان تخلف و سوء استفاده وی به صورت مستند در ماه های گذشته مطرح کرده‌اند؛ از جمله این موارد می‌توان به باقی ماندن و یا نفوذ خانوادگی در برخی شرکت‌های بزرگ اشاره کرد.

برخی مواردی که به عنوان تخلف در کارنامه کاری این نماینده مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم مطرح می‌شود به حوزه شرکتهایی برمی‌گردد که به نوعی وی مسئولیتی در آنها بر عهده داشته است.

- تاجگردون عضو هیأت مدیره پتروشیمی گچساران بوده که بعد از خودش نیز برادرزاده اش به نام محسن تاجگردون عضو هیأت  مدیره آن شد تا همچنان سهیم و دارای نفوذ باشد.

- تاجگردون همچنین به استناد آگهی روزنامه 25/11/90 که در تاریخ 23/1/91 (یعنی بعد از انتخاب وی به عنوان نماینده مجلس) به اتفاق علیرضا حیدر آبادی پور متهم متواری ردیف اول بانک سرمایه عضو هیأت مدیره شرکت پترو امید آسیا بود.

به علاوه به استناد همین آگهی نماینده شرکت سیمان هرمزگان نیز بوده اند و بعد از خودش نیز کورش پرویزیان از دوستان و نزدیکانش را جایگزین کرده است.

- غلامرضا تاجگردون تا پیش از نمایندگی حداقل در دوازده شرکت مدیر عامل یا عضو هیأت مدیره بوده که پس از نماینده شدن، با هدف استفاده از رانت بستگانش اقدام به تاسیس تعدادی شرکت در همه زمینه ها می‌کند و بر همین اساس در وزارتخانه های مختلف و نقاط مختلف با رانت به آنها پروژه واگذار می گردد.

بیشتر بخوانید:

کارنامه فعالیت‌های تاجگردون؛ عضویت هیات مدیره بعد از نمایندگی و نفوذ خانوادگی

***

اولویت اصلی اصلاح‌طلبان چه باید باشد

صادق زیباکلام، تحليل گر مسائل سياسي در روزنامه آرمان ملي نوشت: آنچه که انتظار مي‌رود و قابل پيش‌بيني است، پيروزي يک شخصيت اصولگرا نه از نوع ميانه‌رو در انتخابات 1400 است. در وضعيتي که اغلب جريانات سياسي به حاشيه رفته‌اند، اصلاح‌طلبان فرصت دارند که به کارنامه گذشته خود نگريسته و با بازيابي اصول و مواضع خود، در راستاي يک استراتژي معقول و کارآمد گام‌هاي موثر برداشته و فاصله ميان خود و جامعه را کاهش دهند. مقوله‌اي که باتوجه به شرايط کشور از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و بايد اولويت اصلي اصلاح‌طلبان باشد.

دوره ماه عسل اصولگرایان کوتاه مدت است

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم به آفتاب یزد گفت: الفاظ و واکنش‌های منفی علیه رئیس دولت اصلاحات آن هم در پس سکوت طولانی مدت او، بیانگر این است که جریان اصلاح‌طلبی دچار یک ریزش شدید شده و در واگرایی مردمی گرفتار آمده است. جریان اصلاح‌طلب در حال حاضر نه در میان قدرت چیزی دارد و نه در بین مردم آن پایگاه گذشته را دارد. پس باید حتما بازسازی و بازتعریف شود.

وکیلی گفت:  جریان اصلاح‌طلبی در حال حاضر نمی‌داند که عناصر گفتمانی اش چیست؟که بداند در بین مردم یا در میان قدرت می‌تواند بماند یا نه. به همین دلیل هم در بین رهبران اصلاح‌طلب تشتت در گفتمان و راهبرد وجود دارد. یکی از مبارزه با استکبار می‌گوید دیگری از تعامل و صلح و آشتی حرف می‌زند. دربین اصلاح‌طلبان امروز هیچ وحدت رویکردی وجود ندارد..

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: این لشگر شکست خورده امروز با این شمایل، فقط آبروی خود را در 1400 خواهد برد. بخصوص این جریانی که یاد گرفته است حتما به شرط پیروزی باید در انتخابات حضور داشته باشد. جریانی که در سال 98 حاضر نیست ریسک کند و مسئولیت واحد بپذیرد، در سال 1400 می‌خواهد هزینه کند؟ آن هم در 1400 که ما هیچ نیرویی در قدو قامت اینکه شانس ریاست جمهوری داشته باشد، نداریم.

وکیلی گفت: اصولگرایان همیشه بازنده حاکمیت یکدست هستند. مجلس یکدست امروز و قوایی که دارد یکدست می‌شود را ببینید. این خطرناک است. مطمئنا دوره ماه عسل اصولگرایان بسیار کوتاه مدت خواهد بود. درهرصورت اصلاح‌طلبان خودشان را بازیابی کنند. اگر اصلاح‌طلبان به بازیابی خودشان بپردازند و گزینه‌ای را متناسب با این منشور جدید رونمایی کنند شاید انتخابات 1400 برای اصلاح‌طلبان باشد.

***

نزدیکان احمدی‌نژاد وارد فضای انتخاباتی شدند

شرق نوشت: علی‌اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد، درحالی تلویحا از ورود محمود احمدی‌نژاد به انتخابات 1400 پرده‌برداری کرده که شنیده‌های خبرنگار ما نیز حاکی از این است که نزدیکان رئیس سابق دولت تکاپو و تحرکات خود را برای یارگیری به‌نفع او با رایزنی اقشار مختلف آغاز کرده‌اند...

شنیده‌های دیگر هم حاکی از این است که غلام‌حسین الهام، همسر فاطمه رجبی، نویسنده کتاب «احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم»، همچنان حامی احمدی‌نژاد است و به‌شدت به بازگشت احمدی‌نژاد به قدرت چشم دوخته یا حداقل امیدوار است که از کانال او مستقیم یا غیرمستقیم خودش هم به قدرت بازگردد. در شرایطی که دو چهره نزدیک به احمدی‌نژاد، یعنی مشایی و بقایی، در حال طی محکومیت قضائی هستند، قطعا فضا برای فردی مانند الهام که سعی کرده پشت‌سر احمدی‌نژاد ولی با فاصله و در حاشیه امن‌تری قرار بگیرد تا کمتر در تیررس برخورد باشد مهیاتر است. 

بیشتر بخوانید:

احمدی‌نژاد برای ۱۴۰۰ می‌آید؟

***

لاریجانی و روحانی اصلاح‌طلب هستند

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: امروز هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی اصلاح طلب هستند و هر دو آنها از گفتمان اصولگرایی عبور کرده اند. به طور کلی یکی از افتخارات ما اصلاح طلبان این است که شخصیت های اصولگرا را به شکل محترمانه از اصولگرایی عبور داده و به اصلاح طلبی سوق داده ایم که این مسئله تنها محدود به آقای روحانی و آقای لاریجانی نیز نمی شود و در گذشته نیز آقای ناطق نوری چنین وضعیتی داشته است.

حضرتی گفت: بعید نیست در آینده ای نزدیک شاهد اصلاح طلب شدن حزب موتلفه هم باشیم! چنان چه شاهد بودیم مرحوم عسگراولادی در سالهای پایانی عمر خود روحیاتی اصلاح طلبانه داشت.

بیشتر بخوانید:

حضرتی:  یکی از افتخارات اصلاح‌طلبان سوق دادن شخصیت‌های اصولگرا به اصلاح‌طلبی است

***

حمله‌کنندگان به شورای نگهبان جزو ردصلاحیت شدگان هستند

محمد هاشمی رفسنجانی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تابناک می گوید: حمله کنندگان به شورای نگهبان طی هفته‌های اخیر عمدتا از نمایندگان و چهره‌های رد صلاحیت شده هستند.

وی درباره هجمه و حملات نمایندگان مجلس و عموما کسانی که صلاحیت‌شان رد شده به شورای نگهبان طی هفته‌های اخیر و اتخاذ تصمیماتی در مجلس پیرامون این موضوع، گفت: آنچه بنده طی هفته اخیر از رسانه‌های جمعی مطلع شدم و روند مجلس را پیگیر بودم، بیشتر نمایندگان و چهره‌هایی که صلاحیتشان برای انتخابات مجلس یازدهم تایید نشده بود در روند اصلاح قانون انتخابات و کاهش نقش شورای نگهبان فعالیت بیشتر داشتند.

هاشمی افزود: شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها اعلام کردند که بعضا برخی چهره‌های رد صلاحیت‌ها شده فاسد و مفسد هستند که این مقداری برای نمایندگان رد صلاحیت شده مشکلاتی را ایجاد کرد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بعضا پاسخ‌هایی که از سوی نمایندگان به شورای نگهبان ارائه می‌شود بسیار تند است و آن‌ها اعضای شورای نگهبان و به خصوص حقوقدانان این شورا را به فساد مالی متهم می‌کنند.