یک متخصص ریه: از ترس تضعيف سيستم ايمنی كورتون درمانی را قطع نكنيد

گروه سلامت الف،   3990224169
یک متخصص ریه: از ترس تضعيف سيستم ايمنی كورتون درمانی را قطع نكنيد

یک متخصص ریه گفت: مصرف ویتامین‌ها جز در مواردی خاص، تاثیری در جلوگیری از ابتلای افراد به کروناویروس ندارد و مردم باید نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کرده و از دستورالعمل‌های بهداشتی پیروی کنند. 

دکتر سامان توانا متخصص ریه در گفتگو با سامانه 4030 در پاسخ به یکی از سوالات پرتکرار این روزها در رابطه با کارهایی که برای پیشگیری یا کاهش احتمال ابتلا به بیماری کووید-19 باید انجام دهیم، افزود: در درجه اول رعایت فاصله گذاری اجتماعی یعنی حفظ فاصله یک و نیم تا دو متر است که اهمیت زیادی دارد و متاسفانه شاید مردم این روزها نسبت به این مساله کمی‌ بی‌توجه شده‌اند.

وی ادامه داد: مساله دوم رعایت بهداشت یعنی شستن مرتب دست‌ها البته نه به صورت افراطی است، عدم تماس دست با مخاط‌ بدن اهمیت زیادی دارد و باعث جلوگیری از انتقال بیماری می‌شود چون انتقال این بیماری خیلی سریع صورت می‌گیرد و میزان سرایت خیلی بالاست و هر نفر می‌تواند بین 2.2 تا 3.3 نفر را آلوده کند.

توانا تاکید کرد: استفاده از ماسک در زمان‌های ضروری بسیار مهم است چراکه می‌تواند از انتقال قطرات مخاطی حاوی ویروس به دیگران در زمان عطسه و سرفه جلوگیری کند.

این متخصص ریه به افزایش مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها در بین مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این روزها شاهد استفاده بی‌رویه انواع و اقسام ویتامین‌ها در بین مردم هستیم، مصرف ویتامین‌ها در واقع جایی در پیشگیری از این بیماری به جز مواردی که فرد دچار کمبود ویتامین D است، ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که دچار کمبود ویتامین D هستند سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، ادامه داد: رعایت کردن سطح نرمال ویتامین D در بدن لازم است. یعنی ویتامین باید در حدی مصرف شود که کمبود کاهش یافته و سطح ویتامین در بدن به حد نرمال برسد، مصرف ویتامین‌های دیگر معنایی ندارد.

توانا راجع به مصرف دارو در بیمارانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تصریح کرد: گفته می‌شد مصرف داروهایی مثل کاپتوپریل در شخصی که مبتلا به پرفشاری خون است، ریسک بیماری را بالا می‌برد، ولی واقعیت این است که چنین مساله‌ای وجود ندارد و بیمار باید داروهای خود را مصرف کند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران دارای مشکلات مزمن ریوی‌ باید اسپری‌های استنشاقی و داروهایی‌شان را مصرف کنند، افزود: در مواردی شبیه به اپیدمی کرونا، دیده شده بیمار به خاطر ترس از وجود کورتن در داروها که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند، میزان مصرف دارو را کاهش می‌دهد در حالیکه وقتی این کاهش اعمال می‌شود بیمار تحت حملات بیماری ناچارا مصرف دوزهای بالاتر و حتی داروهای خوراکی کورتون را آغاز می‌کند که این خود ریسک بیماری را بالاتر می‌برد.

توانا در پایان تصریح کرد: بنابراین داروها باید طبق روال سابق مصرف و اگر قرار است تغییری در دوز داروها داده شود، حتماً باید با پزشک مشاوره صورت بگیرد.