۳ ضربه مهلکی که کرونا و نفت به بودجه عربستان وارد کرد

  3990224140 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ۳ ضربه مهلکی که کرونا و نفت به بودجه عربستان وارد کرد

پیامدهای ناشی از جنگ نفتی عربستان با روسیه و نیز شیوع کرونا با ایجاد رکود اقتصادی بی‌سابقه در این کشور 3 ضربه مهلک به بودجه سعودی‌ها وارد کرده است.

به گزارش الف به نقل از روزنامه رای‌الیوم، سقوط چشمگیر قیمت نفت و تصمیم مقامات عربستان به کاهش میزان تولید آن تا 4 میلیون بشکه در روز طبق توافق «اوپک پلاس» که در راستای کنترل قیمت نفت و جلوگیری از سقوط کامل آن به دلیل کاهش تقاضای جهانی در نتیجه پیامدهای شیوع کرونا در کنار رکود اقتصادی عربستان منجر به کسری قابل توجه در بودجه این کشور شده است.

روزنامه رای‌الیوم نوشت:در حال حاضر سعودی‌ها برای خروج از این بحران و یا دست کم به حداقل رساندن خسارت‌هایشان دو گزینه در برابر خود می‌بینند:

-کاهش هزینه‌ها و توقف و یا به طور کلی لغو اجرای پروژه‌های مطرح شده در بودجه سال جاری مانند پروژه جزیره رویایی «نئوم» که حداقل 500 میلیارد دلار هزینه روی دست سعودی‌ها می‌گذارد و نیز اقدام به اخذ وام از موسسات جهانی و برداشت از ذخیره مالی.

-اقدام به اخذ مالیات مستقیم از شهروندام به شکل علنی یا غیرعلنی، لغو کمک های معیشتی، لغو همه تسهیلات کارکنان دولتی، افزایش بهای خدمات عمومی و کاهش یارانه کالاهای ضروری.

در حال حاضر 3 ضربه اساسی به بودجه عربستان وارد شده است:

-کاهش قابل توجه منابع غیرنفتی که حدود 20 درصد از بودجه این کشور را به خود اختصاص می دهد.

-کاهش درآمدهای نفتی به میزان دو سوم.

-کاهش درآمدهای ناشی از گردشگری مذهبی  که سالانه 16 میلیارد دلار برای سعودی‌ها درآمد دارد.

طبق اطلاعات رای الیوم، پیش از این «محمد الجدعان» وزیر دارایی عربستان اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد 60 میلیارد دلار از بازارهای مالی جهانی وام گرفته و 32 میلیارد دلار از صندوق ذخیره مالی که برای نسل‌های بعدی و روزهای مبادا اختصاص داده شده بود برداشت کند.

 به گزارش روزنامه رای‌الیوم اما در این میان بزرگترین قربانی سیاست‌های ریاضتی عربستان شهروندان این کشور خواهند بود به ویژه اینکه به احتمال زیاد نظام سعودی به اعمال مالیات بر درآمد روی آورده و هزینه‌های مربوط به سفر و گذرنامه و معاملات دولتی را افزایش دهد. هنوز مشخص نیست شهروندان سعودی قرار است در ازای تحمل این شرایط چه بهایی دریافت کنند و چه بسا اصلا بهایی در کار نباشد.

روزنامه رای‌الیوم افزود: بیشترین فرسایش بشری و مادی را جنگ خونین یمن برای بودجه عربستان به بار آورد؛ این درحالی است که قدرت دشمن سعودی‌ها در این جنگ یعنی «انصارالله» روز به روز افزایش یافته و عربستان هیچ چشم‌انداز روشنی برای خروج بی‌هزینه و آبرومندانه از این جنگ پیش روی خود ندارد.

به نوشته رای‌الیوم، واقعیت این است که عربستان بعد از این روزهای دشوار و تاریکی در پیش دارد و شاید اظهارات وزیر دارایی این کشور که هفته‌های گذشته مطرح کرد تنها نیمی از واقعیت وخامت اوضاع اقتصادی سعودی‌ها باشد.