آمار صعودی کرونا و سکوت مسئولین

محمدعلی حبیبی،   3990224124 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آمار صعودی کرونا و سکوت مسئولین

متاسفانه بیماری کووید-۱۹ در کشور ما جان دوباره‌ای گرفته است. نگاهی به آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت گویای این مسئله است. نمودار روند مبتلایان جدید در کشور ما نشان می‌دهد روز یازدهم فروردین نقطه اوج بیماری در کشور ما با تعداد ۳۱۸۶ مبتلا بوده و پس از آن سیر مبتلایان جدید کاهشی شده است.

این سیر کاهشی در روز ۱۳ اردیبهشت به کمترین میزان خود یعنی ۸۰۲ مبتلا رسید. اما پس از آن متاسفانه دوباره نمودار، صعودی شد و به فاصله چند روز به حدود ۱۶۰۰ مبتلا رسید و آمار دیروز ۲۴ اردیبهشت با جهشی دیگر به ۱۹۵۸ مبتلای جدید رسیده است و حقیقتا زنگ خطر به صدا درآمده است.

متناظر با آمار مبتلایان جدید، آمار بیماران تحت درمان در کشور ما پس از یک روند کاهشی دوباره صعودی شده است و این مسئله باعث فشار بیشتر به سیستم سلامت کشور می‌شود.

 باید گفت اگر قرار باشد این روند ادامه پیدا کند باید مانند اسفندماه هر روز منتظر افزایش آمار و از دست‌دادن تعداد بیشتری از هموطنان باشیم. متاسفانه آنچه از گفتار و سخنان مسئولین کشور در رسانه‌ها منتشر می‌شود هیچ سنخیتی با آمار این افزایش آمار ندارد.

دیگر حتی مسئولین وزارت بهداشت هم هشدارهایشان را کاهش داده‌اند و گویی ایشان هم با حضور این بیماری کنار آمده‌اند. در روزهای اخیر برخی از مسئولین مدام از طغیان کرونا در خوزستان خبر داده‌اند. کیانوش جهانپور گفته است یک‌چهارم آمار اعلام‌شده در ۲۴ اردیبهشت مربوط به خوزستان است. متاسفانه در سخنان جهانپور هم نشانی از هشدار نیست.

دکتر جهانپور می‌گوید به جز خوزستان و تهران در بقیه استان‌ها آمار کاهشی است. اما به‌دلیل عدم انتشار آمار تفکیک‌شده استان‌ها، مردم عادی هیچ اطلاعی از اوضاع استان‌ها ندارند و اگر به آمار توجهی نداشته باشند با سخنان مسئولین مشغول روال عادی زندگی هستند.

طبیعتا برای کنترل این بیماری چنان که بارها و بارها مسئولین وزارت بهداشت گفته بودند علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی اگر نیاز باشد باید محدودیت‌هایی برای تجمعات و رفت‌وآمد وضع شود. اگر خوزستان وضعیت بحرانی دارد می‌بایست برای آن فکری کنند و محدودیت وضع کنند تا اوضاع بیماری کنترل شود. باید به یاد داشت در کشور چین که بیماری کاملا کنترل شد و حتی در روزهایی هیچ مورد جدید گزارش نشد، با مشاهده زنجیره انتقال کرونا در شهر جی‌لین، محدودیت‌های شدید رفت‌وآمد وضع شده است. بنابراین در کشور ما که هیچ‌گاه به آمار مبتلای صفر نرسیدیم با روند افزایشی مبتلایان قاعدتا باید اقدامی جدید برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام داد.

در واقع باید گفت روح حاکم بر سخنان مسئولین کشور با آمار صعودی بیماری تناسبی ندارد و اگر بنا باشد آمار اعلام‌شده را مبنا قرار دهیم می‌بایست از چند روز پیش محدودیت‌های جدیدی مقرر می شد. مگر اینکه مسئولین وزارت بهداشت توجیهات دیگری، مانند آمار خوزستان داشته باشند که در آن صورت هم می‌بایست با انتشار آمار تفکیک‌شده استانی برای مردم به‌خوبی توضیح دهند.

 این بار ظاهرا ما باید به مسئولین وزارت بهداشت هشدار دهیم که ادامه این روند خطرناک است؛ فکری کنید.