چرا باید از ماسک‌ استفاده کنیم؟

گروه سلامت الف،   3990222091

یک متخصص ریه گفت: مهم این است که قطرات حاوی ویروس،زمان سرفه یا عطسه فرد مبتلا به محیط وارد نشود و برای اینکار استفاده از ماسک ساده می‌تواند موثر باشد.

چرا باید از ماسک‌ استفاده کنیم؟

دکتر سامان توانا متخصص ریه در گفتگو با سامانه 4030 با اشاره به نحوه انتقال کروناویروس که منجر به ایجاد بیماری می‌شود، افزود: معمولا روش انتقال از طریق قطرات تنفسی است، یعنی وقتی فرد آلوده به این ویروس سرفه یا عطسه می‌کند و فاصله با شخص مقابل کمتر از یک و نیم تا دو متر باشد، ویروس سوار بر قطرات، می‌تواند وارد سیستم تنفسی فرد مقابل شده و خودش را به قسمت انتهایی دستگاه تنفسی برساند و ایجاد بیماری کند.

توانا با بیان اینکه تماس، راه دوم انتقال بیماری است، اضافه کرد: زمانیکه افراد آلوده به این ویروس‌ سرفه یا عطسه می‌کنند، ویروس روی سطوح قرار می‌گیرد و اگر فرد دیگری این سطوح را لمس و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کند، بیماری منتقل خواهد شد.

این متخصص ریه تصریح کرد: موضوع دیگری که خیلی مطرح شده انتقال بیماری از طریق هوا است، برخی معتقدند ذرات ویروس در هوا معلق‌اند و شخصی که این هوا را استنشاق میکند ممکن است مبتلا شود.

وی با تاکید بر اینکه این حالت در شرایط خاصی ایجاد می‌شود و این طور نیست که هر محیطی آلوده به ویروس شود، توضیح داد: به عنوان مثال در بخش‌های بستری ویژه مانند آی‌سی‌یو به دلیل بیمارانی که لوله‌گذاری داخل تراشه دارند یا بعد از لوله گذاری برای خارج کردن ترشحات،مرتب ساکشن می‌شوند، آیروسول‌ شکل می گیرد.

توانا اضافه کرد: یعنی ذرات بسیار ریز کمتر از 5 میکرون در هوا معلق می‌شوند که ذرات ویروس به آنها متصل است، در این محیط‌ها می‌توانیم ویروس‌ها را اصطلاحاً به شکل ایربورن داشته باشیم.

این متخصص ریه در مورد استفاده از ماسک اظهارکرد: مهم این است وقتی شخص مبتلا به کروناویروس سرفه می‌کند قطرات حاوی ویروس به محیط وارد نشود، برای این کار استفاده از ماسک ساده در فرد مبتلا و همچنین کسی که در مجاورت این شخص قرار گرفته، توصیه می‌شود چراکه می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس موثر باشد. 

وی اضافه کرد: در محیط‌های بیرونی که فاصله‌ها زیاد است نیاز به استفاده از ماسک در شخص سالم وجود ندارد ولی در محیط‌هایی که فواصل بین افراد کمتر از یک یا دو متر است استفاده از ماسک ساده یا همان ماسک جراحی توصیه می‌شود.

توانا با اشاره به اصرار برخی برای استفاده از ماسک فیلتردار، تاکید کرد: روی این ماسک‌ها دریچه‌هایی قرار گرفته که مردم به اشتباه فکر می‌کنند فیلتر است درحالیکه اشتباه میکنند. ضمن آنکه ممکن است استفاده از ماسک فیلتردار برای بیماران مضر هم باشد.این دریچه‌ها برای خارج شدن هوای بازدمی تعبیه شده اند . زمانیکه شخص بیمار سرفه می‌کند ممکن است از طریق همین دریچه‌ها قطرات بیماری‌زا در محیط پخش و ایجاد بیماری کند، بنابراین استفاده از ماسک ساده کفایت می‌کند. 

وی افزود: از آنجاکه یکی از راه‌های انتقال از طریق تماس است،رعایت بهداشت و شست‌وشوی مکرر دست‌ها و عدم تماس دست‌ها با مخاط اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری است.