زلزله با آثار و بناهای تاریخی چه کرد؟

گروه فرهنگی الف،   3990220059

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در کاخ صاحبقرانیه نیاوران که بخش هایی از آن در گذشته ترک داشته به واسطه زلزله این ترک‌ها به میزان کمی باز شده است.

زلزله با آثار و بناهای تاریخی چه کرد؟

به گزارش فارس، ساعت 48 دقیقه بامداد روز جمعه زلزله ای با قدرت 5.1 ریشتر تهران را لرزاند و پس از دقایقی مشخص شد که مرکزیت آن دماوند بوده است.

خوشبختانه این زلزله تلفات جانی و مالی به همراه نداشت و تنها دو نفر به دلیل ترس و فرار هنگام زلزله جان خود را از دست دادند، اما در این میان یکی از نگرانی ها، وضعیت آثار و بناهای تاریخی پس از زلزله بود.

آسیب جزئی زلزله به کاخ صاحبقرانیه/ انتقال اشیای موزه‌ای فلک‌الافلاک به مخازن

محمد‌حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه هیچ گزارشی مبنی بر آسیب دیدن موزه‌های تهران در پی زلزله داده نشده است، گفت: تنها در کاخ صاحبقرانیه نیاوران که بخش هایی از آن در گذشته ترک داشته این ترک‌ها به میزان کمی باز شده است البته میزان خسارت نهایی آن شنبه 20 اردیبهشت 99 اعلام می‌شود.

وی افزود: بامداد جمعه 19 اردیبهشت 99 بار دیگر در لرستان زلزله آمد و موجب شد ترک‌های قلعه فلک الافلاک عمیق تر شود. با هماهنگی انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان قرار شد اشیایی که در زیر این ترک ها قرار دارند به مخازن منتقل شوند، همچنین روز شنبه 20 اردیبهشت یک گروه کارشناسی با دقت بیشتر تمام خسارت ها را بررسی خواهند کرد.

آثار تاریخی و اشیای موزه کاخ گلستان از زلزله آسیبی ندیده است

بر اساس بازدید و ارزیابی‌هایی که از آثار و اشیای تاریخی میراث مجموعه جهانی کاخ گلستان توسط کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام شده، هیچ‌گونه آسیبی در پی زلزله تهران به این آثار وارد نشده است.

این ارزیابی که با حضور موزه داران، امنای اموال و معاونت فنی پایگاه، صورت گرفت، با توجه به وسعت بیش از 23هزار متر مربع کاخ حدود چهار ساعت طول کشید.

تمامی آثار و اشیای تاریخی موزه ملی ایران سالم هستند

جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران گفت: با بررسی ها و پایش های اولیه انجام شده توسط کارشناسان و یگان حفاظت میراث فرهنگی موزه ملی ایران، هیچ گونه آسیبی به بناها و مجموعه آثار به نمایش گذاشته این موزه در پی زلزله شب گذشته وارد نشده است.

وی افزود: از مخازنی که در آن اشیای تاریخی قرار دارند، بازدید انجام شده است و همه آثار سالم هستند.

زلزله آسیبی به بناهای تاریخی مجموعه سعدآباد وارد نکرده است

 کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هم گفت: با توجه به وقوع زلزله در تهران، لزوم بازبینی و پایش میدانی از ابنیه و اموال موزه‌ای و فرهنگی مجموعه سعدآباد در دستور کار قرار گرفت و مسئولان، امنای اموال و همکاران موزه با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر در مجموعه به پایش جز به جز تمامی ابنیه و کاخ موزه های سعدآباد و مخازن موجود پرداختند.

وی با اشاره به قدمت بناهای موجود در این مجموعه اظهار کرد: تدابیری اندیشیده شده تا همکاران ذی ربط در کمیته بحران مجموعه ضمن هماهنگی با ستاد بحران در وزارتخانه هوشیاری و دقت نظر لازم را در رصد و ارائه گزارش های میدانی تا 24 ساعت آینده داشته باشند.

آسیبی به آثار تاریخی استان تهران در اثر زلزله وارد نشده است/ بررسی‌ها ادامه دارد

مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی تهران  در مورد آسیب‌های وارده به آثار تاریخی استان تهران براثر وقوع زلزله گفت: مجموعه‌ای از آثار تاریخی نظیر برج و بقاع متبرکه و حمام قدیمی در شهرستان دماوند وجود دارد که ساخت آنان به دوره ایلخانان و سلجوقیان بازمی‌گردد.

وی افزود: خوشبختانه در شهرستان دماوند که به مرکز زمین ‌لرزه دیشب نزدیک بوده است، بررسی‌های ما در چندین بنای تاریخی شاخص، تا این لحظه نشانه‌ای از آسیب در اثر زلزله را نشان نداده است.

معاون میراث فرهنگی تهران تصریح کرد: برای اطمینان بیشتر از رئیس اداره شهرستان دماوند خواسته شده تا به صورت دقیق و میدانی تمام آثار را مورد بررسی قرار دهند. چنانچه آسیبی وارد شده باشد با ارزیابی دقیق و تعیین میزان خسارات احتمالی، نسبت به تأمین اعتبارات لازم برای ترمیم و بازسازی آن‌ها اقدام خواهد شد.

زلزله دماوند، آسیبی به آثار تاریخی مازندران وارد نکرده است

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: در همان دقایق اولیه و با هماهنگی روسای شهرستان های سوادکوه و آمل موضوع زلزله پیگیری شد و در بررسی اولیه مشخص شده هیچگونه خسارتی به آثار تاریخی استان، وارد نشده است.

وی با اشاره به فراوانی آثارتاریخی در این شهرستان ها افزود: با هماهنگی خوب بخشداران و دهیاران روستاهای واقع در ارتفاعات، اطلاعات به روز بناهای تاریخی دریافت شده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: کارشناسان اداره کل و شهرستان ها مجاور، جهت بررسی دقیق و ارزیابی نهایی به شهرستان های سوادکوه و آمل اعزام شدند.

ایزدی با اشاره به وجود 62 اثر ثبتی و 289 اثر حفاظتی در شهرستان آمل و 48 اثر ثبتی و 353 اثر حفاظتی در شهرستان سوادکوه، گفت: تا امروز بیش از 770 اثر تاریخی مازندران، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هیچ گزارشی از خسارت زلزله به آثار تاریخی سمنان اعلام نشده است

مهدی جمال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اظهار کرد: با توجه به زلزله ای که در شهر دماوند استان تهران رخ داده است، طی بررسی های انجام شده، شدت زمین لرزه در استان سمنان کم بوده است.

وی افزود: هیچ‌گونه تلفات جانی و مالی در سراسر استان به جای نگذاشته است و تا کنون گزارشی مبنی بر خسارت به بناهای تاریخی استان اعلام نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرد: برای اطمینان بیشتر از روسای ادارات تابعه در شهرستان‌ها خواسته شده تا به شکل دقیق و میدانی تمام آثار را مورد بررسی قرار دهند. چنانچه آسیبی وارد شده باشد با ارزیابی دقیق و تعیین میزان خسارات احتمالی، نسبت به تأمین اعتبارات لازم برای ترمیم و بازسازی آن‌ها اقدام خواهد شد.

خسارت به برخی ابنیه تاریخی لرستان در پی وقوع زلزله

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان هم گفت: در پی زلزله 5/1 ریشتری که در استان لرستان رخ داد برخی از ابنیه تاریخی لرستان دچار خسارت شدند.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه نسبتاً شدید در لرستان بررسی‌های لازم برای تعیین خسارت به ابنیه تاریخی لرستان انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در خصوص خسارت به قلعه فلک الافلاک خرم آباد در پی وقوع این زمین لرزه اظهار کرد: طی مشاهدات اولیه برخی خسارات به بنای قلعه فلک‌الافلاک وارد آمده، از جمله چند کنگره ضلع غربی دچار آسیب شدند و در قسمت موزه واقع در ضلع جنوبی ترک‌هایی که از قبل وجود داشته و برای تشخیص پیشرفت ترک‌ها  شاهدگزاری شده بود، گسترش یافته‌اند که نیازمند کار کارشناسی دقیق‌تری است.

قاسمی همچنین در خصوص خسارت به خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد بر اثر این زمین لرزه افزود: خانه تاریخی آخوند ابو (موزه صنایع‌دستی) دچار آسیب در دیوار ضلع شرقی شده و چند بنای تاریخی دیگر در بافت تاریخی بروجرد هم دچار آسیب شده‌اند.

وی تأکید کرد: البته خسارت‌های احتمالی دیگر در بناها و مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی در حال بررسی‌های بیشتر و کامل‌تر هستند که متعاقبا اعلام خواهد شد.