گفت‌وگوی روحانی و آبه شینزو؛ تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه/ تداوم همکاری‌های دو کشور برای برقراری صلح و ثبات

گروه سیاسی الف،   3990216103

حسن روحانی و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در گفت و گوی تلفنی تاکید کردند: در شرایطی که ویروس کرونا همه جهان را درگیر کرده است، باید از تنش‌ها در همه جهان کاسته شده و روابط کشورها بر مبنای روابط بشردوستانه باشد.

گفت‌وگوی روحانی و آبه شینزو؛ تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه/ تداوم همکاری‌های دو کشور برای برقراری صلح و ثبات

به گزارش الف، رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در گفت و گویی تلفنی با اشاره به ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت همکاری های دو کشور در این زمینه و همچنین انتقال و اشتراک تجربیات به یکدیگر تاکید کردند.

دو طرف در این تماس تلفنی، توسعه و تعمیق روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار داده و ابراز امیدواری کردند با اجرایی شدن توافقات قبلی شاهد گسترش روابط و همکاری ها بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشند.

رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن همچنین با اشاره به ضرورت برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه و جهان، ادامه رایزنی ها و تلاش ها در این زمینه را خواستار شده و تاکید کردند: در شرایط فعلی که ویروس کرونا همه جهان را درگیر کرده است، باید از تنش ها در همه جهان کاسته شده و روابط کشورها بر مبنای روابط بشر دوستانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این تماس تلفنی با قدردانی از دولت ژاپن بخاطر کمک دوستانه اش به ایران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: متاسفانه در  شرایط سخت مبارزه با کرونا و همچنین تبعات بسیار سخت اقتصادی آن، تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران تشدید شده است.

روحانی با بیان اینکه برای نجات از این ویروس عالمگیر راهی جز همکاری همه کشورها  وجود ندارد، اظهارداشت: با تشدید تحریم های ظالمانه و ضد بشری آمریکا علیه ایران امروز حتی در زمینه تجهیزات پزشکی و تامین مواد غذایی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این شرایط سخت، همکاری های دو دولت ایران و ژاپن در خاطره تاریخی ملت های ما باقی خواهد ماند، افزود: ما همواره به رایزنی ها و گفت و گو های مشترک دو کشور راجع به مسائل مورد علاقه ارج می گذاریم.

روحانی با تاکید بر ضرورت تداوم تلاش ها برای کاهش تنش در منطقه و جهان افزود: متاسف هستیم که در هفته های اخیر شاهد ایجاد تنش از سوی آمریکا در عراق و منطقه خلیج فارس بوده ایم  و این درحالی است که همواره آغاز تنش ها در منطقه از طرف آمریکا بوده است.

رئیس جمهور در واکنش به ادعای آمریکایی ها مبنی بر آمادگی برای کمک به ایران در مقابله با ویروس کرونا، تاکید کرد: اگر آمریکایی ها در این شرایط کرونا صادق هستند و می خواهند اقدامی انجام دهند، تنها راه این است که به تحریم های غیرقانونی ایران پایان دهند.

نخست وزیر ژاپن نیز در این گفت و گوی تلفنی ضرورت همکاری و تلاش همه کشورها برای عبور از مرحله سخت شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی جهانی ناشی از آن را مورد تاکید قرار داد و گفت:  اینکه در این شرایط همچنان شاهد ادامه تنش ها در منطقه خاورمیانه هستیم، نگران کننده است و برقراری صلح و ثبات را در این منطقه ضروری می دانیم.

" ابه  شینزو " از ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار که نقش مهمی در برقراری صلح و آرامش در منطقه ایفا می کند نام برد و افزود: توکیو به تلاش ها و همکاری خود با تهران در این زمینه ادامه خواهد داد.

 نخست وزیر ژاپن افزایش تحریم های آمریکا  علیه ایران در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا را نادرست خواند و افزود: در این شرایط اقدامات انسان دوستانه باید در دستور کار همه کشورها باشد.