چند نکته بهداشتی برای سفره شام روزه‌داران

گروه سلامت الف،   3990213003

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه‌داری باید مورد توجه قرار بگیرد و بهتر است افراد روزه‌دار حدود یک ساعت پس از مصرف یک افطار بسیار ساده و سبک، اقدام به خوردن شام کنند.

چند نکته بهداشتی برای سفره شام روزه‌داران

سیده معصومه تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی مصرف مواد غذایی در افطار، اظهار کرد: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی مصرف و غذا به آرامی جویده شود.

وی ادامه داد: هنگام افطار، بدن به یک منبع انرژی به شکل گلوکز نیاز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه‌داری را جبران کند بنابراین مصرف یک لیون آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار، استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیر برنج، نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی ایرانی در این ایام است، توصیه می‌شود.

تقی‌زاده بیان کرد: البته شست‌وشوی کامل و ضدعفونی سبزی مصرفی باید بر اساس دستورالعمل چهار مرحله‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

وی گفت: انواع سوپ کم‌چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن غذای مناسبی برای افطار هستند. حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: مصرف آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعنا داغ دارند و نیز مصرف آش با حبوبات فراوان، به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ آب‌پز و کره و عسل نیز غذاهای مناسبی برای افطار هستند.

تقی‌زاده تصریح کرد: مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند، باید بسیار محدود شود. به طور کلی زیاده‌روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا و شله زرد خیلی شیرین در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی خواهد شد، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی صرف وعده غذایی شام در روزه‌داری، گفت: شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه‌داری باید مورد توجه قرار بگیرد و بهتر است افراد روزه‌دار حدود یک ساعت پس از مصرف یک افطار بسیار ساده و سبک، اقدام به خوردن شام کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات و نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکوها و کتلت کم‌روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس‌دار همراه با سبزی و سالاد، ماست و یا دوغ استفاده کرد.

وی بیان کرد: غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود باید کم‌چرب و کم‌نمک باشد.

تقی‌زاده گفت: پس از شام و تا قبل از خواب، مصرف میوه و مایعات برای جبران کم‌آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می‌شود. مصرف سبزی و سالاد در هنگام افطار، میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش‌ساز ویتامین A هستند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند.

این کارشناس تغذیه گفت: در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها، توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم‌شیرین استفاده شود.