لاوروف: از لفاظی و تلاش برای مقصر دانستن دیگران در مساله کرونا، ناراحت هستیم

گروه جهان الف،   3990211069

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، مسکو از تحرکات برخی از کشورهای غربی که تلاش دارند چین را بابت شیوع کروناویروس مقصر جلوه دهند، نگران است.

لاوروف: از لفاظی و تلاش برای مقصر دانستن دیگران در مساله کرونا، ناراحت هستیم

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با «تاس» در پاسخ به پرسشی گفت: در درجه اول می‌خواهم بگویم که ما از این لفاظی و اینکه تلاش می‌شود انگشت اتهام به سمت یکی یا دیگری گرفت شود، ناراحت هستیم. شما اشاره کردید که آمریکا چین را متهم می‌کند. اروپا هم از جمله فرانسه و آلمان، اتهامات خود را علیه چین ابراز کردند.

وزیر امور خارجه روسیه به اظهارات برخی از کشورهای اروپایی خاص اشاره کرد که قصد دارند ده‌ها و حتی صدها میلیارد دلار به عنوان غرامت عدم اطلاع‌رسانی به موقع به جامعه جهانی در مورد همه‌گیری، از چین درخواست کنند.

او خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا اخیراً در یکی از نشست‌های خود به این موضوع پرداخت و گفت که ایالات متحده ممکن است ادعاهای مشابهی را مطرح کند اما خواستار مبلغ بسیار بیشتری از صدها میلیارد دلار می‌شود. همه این‌ها را می‌بینیم. البته همه این‌ها بسیار غم‌انگیز است.

لاوروف تأکید کرد که پیروزی بر همه‌گیری کرونا یک اولویت مطلق است. او افزود: بعداً، ما به طور قطع نیاز به بررسی دلایلی خواهیم داشت که پدید آورنده این همه‌گیری بودند تا پادزهر قابل اعتمادی برای آینده داشته باشیم. پیش‌بینی‌های دانشمندان از احتمال بازگشت این ویروس حکایت دارد و ممکن است به طور دائم مانند آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های فصلی همراه ما باشد. بنابراین ما قطعاً نیاز به بررسی دلایل خواهیم داشت.

لاوروف شفاف بیان کرد که انجام تحقیقات لازم است، اما نه برای اینکه گفته شود "درست بود. همین را باید مقصر بدانیم. من همه کارها را درست انجام دادم و اکنون بیایید به من رای دهید" بلکه برای اینکه درک شود چطور واکنش‌های عملی برای غلبه با این تهدید در آینده تبیین شوند.