بررسی وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه؛ همراه اول باز هم بهترین کیفیت

گروه فناوری الف،   3990210179

بررسی وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه در نت سنج پلاس نشان می‌دهد که اینترنت همراه اول از سایر اپراتورها بهتر است.

بررسی وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه؛ همراه اول باز هم بهترین کیفیت

گجت‌نیوز نوشت: در بهمن ۱۳۹۸ سامانه نت سنج پلاس با هدف تست کیفیت اینترنت راه‌اندازی شد. هدف این سامانه، بررسی کیفیت اینترنت و مقایسه وضعیت سرویس‌دهی اپراتورها با یکدیگر در مناطق مختلف است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه گفت نت سنج پلاس برای این که اپراتورها کیفیت اینترنت بهتری ارائه دهند، راه‌اندازی شده و در این سامانه وضعیت پوشش و کیفیت و همین‌طور شکایت‌های مردمی از اپراتورها به صورت شفاف قرار گرفته است.

حالا ما سری به سامانه نت سنج پلاس زده‌ایم و وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه را بررسی کرده‌ایم که آمار جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. قبل از بررسی آمار باید به این نکته اشاره کنیم که شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف اینترنت توسط کاربران در دوران قرنطینه باعث شده کیفیت و سرعت اینترنت با افت قابل توجهی مواجه شود. طبق آماری که از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دست آمده، کیفیت شبکه های تلفن همراه در طول دو ماه اخیر به دلیل افزایش ترافیک مصرفی و نداشتن پهنای باند فرکانسی مورد نیاز اپراتورها تا ۲۰ درصد افت داشته است.

مقایسه وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه

سامانه نت سنج پلاس در اردیبهشت ماه ۹۹ وضعیت شبکه اینترنت اپراتورهای سه گانه در شاخص کیفیت اینترنت نسل سوم و چهارم در بخش‌های گروه کاربران تجاری، رتبه در گروه بازی، رتبه در گروه تماس اینترنتی، رتبه در گروه دانلود حجیم و رتبه در گروه وبگردی را به ما نشان می‌دهد.

وقتی شما به سامانه نت سنج پلاس مراجعه کنید می‌توانید وضعیت سرعت و کیفیت سرویس اینترنت خود را در محل زندگی‌تان مشاهده نمایید و همچنین به آمارهای مقایسه‌ای اپراتورها در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنید. در بخشی از منو، مقایسه استانی کیفیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه را می‌بینید که در پنج بخش کاربران تجاری، بازی، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی تنظیم شده است. همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، در هر پنج بخش، اپراتور همراه اول در استان تهران وضعیت بهتری نسبت به ایرانسل و رایتل دارد.

در بخش دیگری از منوها به وضعیت شکایات مردمی از اپراتورهای تلفن همراه می‌رسیم. مهم‌ترین و بیشترین شکایت‌ها در استان تهران به کیفیت سرویس (عدم آنتن دهی شبکه های ۳G و ۴G)، کیفیت سرویس (عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده) و مشکلات مالی و تعرفه (مغایرت در محاسبه حجم ترافیک) مربوط می‌شود. مقایسه تعداد شکایات از اپراتورها در استان تهران نیز به ما نشان می‌دهد که اپراتور همراه اول نسبت به تعداد مشترکانش وضعیت بهتر و شکایت‌های کمتری در مقایسه با رقبا دارد.

مقایسه استانی شکایت از اپراتورها به ازای هر صد هزار مشترک در استان تهران نیز به ما ثابت می‌کند که ایرانسل بیشترین میزان شکایت‌ها را در مقایسه با اپراتورهای دیگر داشته است.

رتبه بندی وضعیت اینترنت اپراتورها در استان‌ها

در نهایت به رتبه بندی اپراتورهای تلفن همراه در هر استان بر اساس پنج گروه کاربری تحاری، بازی آنلاین، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی می‌رسیم. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که همراه اول در بیشتر استان‌ها و در بیشتر شاخص‌ها جایگاه بهتری در بین اپراتورهای تلفن همراه دارد. همراه اول در شاخص کیفیت اینترنت نسل سوم و در گروه کاربران تجاری در ۱۸ استان، در گروه بازی در ۲۰ استان، در گروه تماس اینترنتی در ۲۰ استان، در گروه دانلود حجیم در ۱۶ استان و در گروه وبگردی در ۱۹ استان رتبه اول را دارد.

در شاخص کیفیت اینترنت نسل چهارم نیز همراه اول در گروه کاربران تجاری در ۱۶ استان، در گروه بازی در ۱۷ استان، در گروه تماس اینترنتی در ۱۶ استان، در گروه دانلود حجیم در ۱۳ استان و در گروه وبگردی در ۱۶ استان وضعیت بهتری نسبت به دیگر اپراتورها دارد.