به مناسبت سالروز فرمان هشت­ ماده‌­ای رهبر انقلاب پیرامون مبارزه با فساد اقتصادی احمد توکلی: مجلس در قانون­گذاری، دچار نوعی تولید انبوه بی‌کیفیت شده است/ وظیفه و حق مردم است که صریح با نمایندگان خود سخن بگویند

گروه اقتصادی الف،   3990209139 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
احمد توکلی: مجلس در قانون­گذاری، دچار نوعی تولید انبوه بی‌کیفیت شده است/ وظیفه و حق مردم است که صریح با نمایندگان خود سخن بگویند

 در آستانه نوزدهمین سالروز ابلاغ فرمان رهبر انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی به سران قوا معروف به «فرمان هشت­ ماده­ای»، جمعی از پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌­السلام به این مناسبت و همزمان با انتشار پنجمین شماره نشریه «تأملات رشد» با موضوع فساد اقتصادی، میزبان «دکتر احمد توکلی» بودند تا پیرامون چرائی های عدم تحقق این منشور ضد فساد در دو دهه گذشته، نظر ایشان را جویا شوند؛ این‌که چرا در دو دهه گذشته این همه از مبارزه با فساد حرف می­زنند اما در عمل اتفاقی نمی­افتد؟

به گزارش الف به نقل از مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌­السلام در این نشست که به‌صورت مجازی برگزار می­شد، «دکتر احمد توکلی» با اشاره به اهمیت این فرمان تاریخی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهم اردیبهشت 1380 گفت: « این سؤال که چرا همه از مبارزه با فساد تنها حرف می­زنند! پرسشی است که خداوند از بشر در قرآن کریم پرسیده استيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ». این آزمونی است که بشر با آن امتحان می­شود و متأسفانه اهل عمل کم هستند. در این مورد «مبارزه با فساد» تصور می­کنم کمی دیر شروع کردیم و زمانی شروع کردیم که یک عده به چرب و شیرین آن عادت کرده بودند و از آن منتفع شده بودند و حالا دیگر راضی نبودند تا از آن دست بکشند. یک علت مهم در عدم اجرای مناسب این موضوع به این عامل برمی‌گردد؛ زیرا تشویق و تنبیه به‌موقع اثرگذار بر رفتار است. اگر در محل دقیق انجام نشود، آثار تربیتی­اش را ندارد».

شیوع تدریجی ویروس فساد

وی با اشاره به توصیه­های مکرر رهبر انقلاب از همان ابتدای دهه هفتاد و آغاز دوران سازندگی در بحث پیشگیری از فساد و مبارزه با تجمل و اشرافیت خاصه در میان کارگزاران حکومتی ادامه دادحساسیت و تذکرات پی­درپی رهبر معظم انقلاب از ابتدای دهه هفتاد به موضوع فساد وجود داشت؛ ولی متأسفانه از سوی کارگزاران اعتنایی نمی­شد. یادم هست روزی در ابتدای دهه هفتاد خدمت رهبر معظم انقلاب در «حسینیه امام خمینی(رهدعوت بودیم. رهبر انقلاب در آن سخنرانی با طرح بحث پیدایش و رشد اشرافیت و آثار مخرب آن، به نقد تُند رفتار یک روحانی عقیدتی-سیاسی پرداختند که از امکانات دستگاه­های حکومتی استفاده شخصی کرده بود».

دکتر توکلی با اشاره به شیوع تدریجی ویروس فساد در میان کارگزاران دولتی و بعد عموم مردم افزود: «امتیازات ویژه از چیزهای کوچک شروع می­شود و به‌تدریج بزرگ می­شود. به تعبیر معروف «تخم‌مرغ دزد، شتر دزد می­شود». اگر همان ابتدای دهه هفتاد که رهبر انقلاب این توصیه­ها را داشتند، جدی گرفته می­شد، کار به دشواری­های دهه هشتاد و نود نمی­کشید. یادم هست یک‌بار «دکتر نجفی» که اوایل دهه هفتاد وزیر آموزش‌وپرورش بود، یک بخشنامه­ای صادر کرده بود که کارگزاران دولتی می­توانند فرزندان خود را برای امکانات مختلف رفاهی مانند استخر و اسب‌سواری و... بفرستند. آن زمان که این بخشنامه را دیدم، به یکی از مسئولین دولتی گفتم فرزند خود را به‌هیچ‌عنوان نفرستید، زیرا عادت کردن به نوع خاصی از زندگی است. آن زمان یادم هست به آقای نجفی هم اعتراض کردم که چرا چنین کاری کردی؟ جواب داد: »مگه بچه­های ما دل ندارند؟». گفتم مگه بچه­های مردم معمولی دل ندارند؟! شما می­دانستید پذیرش مسئولیت در حکومت اسلامی چه دشواری­هایی دارد و آن را پذیرفتید. فرزندان خود را با مردم عادی بفرستید تا هم در صف بایستند و هم بفهمند مردم عادی برای استفاده از یک استخر چه مشکلاتی دارند! هرچند درنهایت نپذیرفت و گفت من حرف­های شما را نمی­فهمم».

وی ادامه داد: «خلاصه آن‌که ذره‌ذره آدم­ها جلو می­آیند و خودشان را خراب می­کنند. متأسفانه در بین ما، فریضه «امربه‌معروف و نهی از منکر» هم ضایع‌شده است و این به شیوع ویروس فساد به‌شدت کمک می­کند و منجر به وضعیتی کنونی شده است. به تعبیر امیر المؤمنین علیه السلام : «اگر امربه‌معروف و نهی از منکر ترک بشود، شرار خلق حاکم می‌شوند». خوب شرور کیست؟ شرور کسی است که به دیگران صدمه می­زند. یک قمه­کش مردم را می­ترسد اما چند نفر محدود را نهایت صدمه جسمی وارد می­کند؛ اما یک مدیر دولتی یا اقتصادی، با امضای خودش بر چند سند بر بخش عظیمی از جامعه صدمه وارد می­کند و به‌تدریج منجر می‌شود تا شرورها سرکار بیایند. الان متأسفانه بسیاری از بخش­ها گروگان اشرار است و حال «امربه‌معروف و نهی از منکر» نیز بین ما مظلوم و مطرود است و گرفتار انواع رودربایستی­ها هستیم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بی­توجهی به فریضه «امربه‌معروف و نهی از منکر» در میان مسئولین کشور گفت: «مسئولین کشور متأسفانه اغلب در بسیاری از موارد نسبت به یکدیگر بی­اعتنا هستند؛ یعنی گاه حرف همدیگر را استماع نمی‌کنند؛ چون گفتگو نمی­کنند، به تفاهم نمی­رسند و چون به تفاهم نمی­رسند هرکسی مسیر و طریق خودش را جلو می­رود و بر سبک و منوال خود عمل می‌کند».

منشور مبارزه با فساد

رئیس هیئت‌مدیره «دیده­بان شفافیت و عدالت» با اشاره به پیشینه تاریخی ابلاغ فرمان رهبر انقلاب اسلامی به سران قوا پیرامون مبارزه با فساد اقتصادی و واکنش­ها به این ابلاغیه افزود: «این فرمان هشت ماده‌ای در سال «رفتار علوی» ابلاغ شد. امکان ندارد درجایی سخن از عدالت گفته شود و حرفی از مولای متقیان علی علیه­السلام نباشد. رفتار امیرالمؤمنین طوری بود که دوست و دشمن را به تواضع وادار می­کرد؛ لکن ما همیشه با غفلت دست‌وپنجه نرم کرده­ایم و به این رفتار عدالت‌خواهانه او بی­اعتنا بوده­ایم یا کمتر توجه کرده­ایم. آنچه او در نامه به مالک اشتر در آداب حکومت­داری توصیه کرده، در ادبیات امروز جهانی طرفدار پیداکرده است که یک نمونه آن بحث «مدیریت تعارض منافع» است». وی افزود: «بستر پیدایش تاریخی رسیدن به این منشور به دولت سازندگی و ابتدای دهه هفتاد برمی­گردد. تغییر رفتاری که در برخی از کارگزاران دولتی رخ داد و به‌تدریج بر روی رفتار مردم نیز اثرگذار گذاشت. مانور تجمل و اشرافیت به تدریجی اثر وضعی خود را بر جامعه گذاشت و آن را به‌صورت عینی در قالب­های مختلف سبک زندگی مانند لباس، معماری و اشکال گوناگون تعاملات اجتماعی به نمایش گذاشت. در این فضا، آدم­هایی که استعداد اشرافیت داشتند، محیط برای رشد و تنفس پیدا کردند».

آداب نهی از منکر برای مبارزه با فساد

دکتر توکلی با اشاره به بی­اعتنایی مطلق کارگزاران دولتی در مقام عمل به توصیه­های رهبر انقلاب در حساسیت نسبت به موضوع فساد در دهه هفتاد گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری سال 1372 رقیب آقای هاشمی بودم. محور تبلیغاتم شعار «عدالت اجتماعی» و «مبارزه با فساد» بود. اما افراد موجود در بدنه اجرایی کشور به‌هرحال قبول نمی­کردند و در عمل زیر بار نمی­رفتند. شاید باز یک دلیل به همین بیگانه بودن با فریضه «امربه‌معروف و نهی از منکر» در میان ما بازگردد؛ زیرا وقتی تعداد ناهیان منکر کم باشد، امکان اثرگذاری­اش کمتر بود. در مقابل اگر یک تعداد قابل‌توجه یک رفتار را نقد و نهی کنند، احتمال تکرار رفتار بسیار کمتر می­شود».

وی با اشاره به آداب انجام فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر و تأثیر آن در کاهش فساد افزود: «یادم هست در نامه­ای به مرحوم آقای هاشمی، به مطلبی در نقد رفتار دولت ایشان اشاره‌کرده بودم که کمی تند بود. خیلی از افراد توصیه کردند که این حرف را از نامه حذف کنم؛ اما قبول نکردم. تا اینکه یک عالم اخلاقی به من گفت در ادای فریضه نهی از منکر، رعایت جزئیات و آداب انجام فریضه بر عهده مکلف است تا امکان تأثیر افزایش پیدا کند. اگر مطلبی باعث می­شود که حرف شما شنیده نشود یا فرد مقابل در برابرش موضع بگیرد تا حرف حق شما شنیده نشود، باید آن مطلب را حذف کنی تا اثرگذاری احتمالش بالا برود و من به خاطر آن توصیه، آن عبارت را حذف کردم. در اجرای فریضه نهی از منکر برای مبارزه با فساد، رعایت این جزئیات برای پیشگیری و کاهش فساد ضروری است».

راه دشوار مجلس یازدهم برای فساد ستیزی

نماینده سابق مجلس اول، هفتم، هشتم و نهم با اشاره به وظایف نهاد «مجلس شورای اسلامی» در موضوع پیشگیری و کاهش فساد، به اهمیت این نهاد در آستانه آغاز به کار مجلس یازدهم پرداخت و گفت: «مجلس در هر دو شأن وضع قوانین و نظارت بر اجرای درست قوانین، در کاهش فساد مؤثر است. در سالیان گذشته حرکت­هایی در مجلس در هر دو بُعد انجام‌شده که البته چندان کافی نیست. مثلاً « قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران» درحالی‌که در مجلس هفتم و در سال 1384 مطرح شد، اما آبان 1394 به تصویب رسید. دلیل این تأخیر ده‌ساله آن بود که کار به دست افرادی افتاده بود که نمی­خواستند کار جلو برود. آنچه نیز که در عمل تصویب شد خیلی کم اثر است؛ لکن من استقبال کردم به این دلیل که حداقل جای پایی برای این موضوع در میان قوانین کشور باز می­کرد».

وی با اشاره به امیدهای به وجود آمده برای مجلس یازدهم شورای اسلامی گفت: «آنچه من به‌عنوان توصیه به نمایندگان تازه ملت در مجلس یازدهم دارم آن است که اول در بحث مبارزه با فساد، مراقب خودشان باشند و بدانند کوچک­ترین رفتارهای آن­ها زیر ذره­بین توجه افکار عمومی است. یادم هست روزهای ابتدایی مجلس هفتم یک‌بار با ماشین پژویی به روستای در شمال کشورم رفتم. آنجا پیرمرد روستایی به من گفت: «هنوز هیچی نشده پیکانت پژو شده!». این جمله برای بسیار درس­آموز بود. اینکه واقعاً مردم باید با مسئولین این‌طوری رفتار کنند تا مسئولین مراقب رفتارهای خودشان باشند.

این وظیفه و حق مردم است که راحت و صریح با نمایندگان خود سخن بگویند. این همان امربه‌معروف و نهی از منکر و تواصی به‌حق و صبر است. خوشبختانه فضایی که امروز وجود دارد، استعداد و زمینه این کار را نیز دارد. مثلاً بیش از 80 نفر نمایندگان منتخب در نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» داوطلبانه متعهد شدند و امضا کرده­اند که امور مرتبط با رفتارشان کنترل شود و این‌طور کارها، سبب می­شود تا شیطان به‌راحتی افراد را تحت سیطره خود قرار ندهد».

عدالت مشتری دارد

دکتر توکلی با اشاره به اقبال عمومی به شعار «عدالت اجتماعی» و »مبارزه با فساد»، از آن به‌عنوان یک فرصت تاریخی یاد کرد و افزود: «از سال 1384 دیگر به‌صورت جدی همه طرفدار عدالت شدند. خود اینکه ادبیات یک بحث به این صورت وسیع باب شود، معلوم می­شود که این ادبیات خریدار و مشتری دارد. این گرایش را نباید از بین برد. مطالبه­گری از نمایندگان تازه مجلس نیز از برکات این گرایش و تمایل به این ارزش الهی است».

خط تولید انبوه قوانین بی­کیفیت متوقف شود

وی با اشاره به وظایف مجلس شورای اسلامی برای کاهش مبارزه با فساد گفت: «متأسفانه مجلس در شأن قانون­گذاری، دچار نوعی تولید انبوه بی‌کیفیت شده است. ما حتی قوانینی از رژیم ظالمانه گذشته داریم که بیش از چند دهه از عمر آن می­گذرد و ما هر چه دستکاری و تغییراتی در آن صورت دادیم، وضعیت خیلی جاها بهتر نشده است. قوانین خوبی چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی نوشته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، «قانون منع مداخله در معاملات دولتی» مصوب دی­ماه 1337 است. این قانون روان و روشن مقصود را مطرح کرده است. زمانی که در «مرکز پژوهش‌های مجلس» مسئولیت داشتم کار اصلی را روی این بحث گذاشتم که آیا اصلاً در هر حیطه­ای که صحبت از قانون جدید می­شود، واقعاً به قانون جدید نیاز داریم؟

بسیاری از این قوانین جدید اصلاً لازم و مفید نیست بلکه گاه مضر است. گاه وضع قوانین جدید برای مطرح شدن اسم خود فرد پیگیر یا تحقق یک مجموعه منافع مشخص و معین است؛ درحالی‌که وضع قانون موکول به این است که واقعاً نیاز به قاعده­گذاری جدید وجود داشته باشد و بدانیم قانون باید بتواند تغییر توزیع قدرت و ثروت به‌صورت پایدار را رقم زند. متأسفانه در بسیاری از موارد، قوانین بی‌جهت زیادی در مجلس تصویب کردیم و این حجم زیاد قوانین، باعث بیشتر شدن تعارض قوانین و بستر سوء‌استفاده نیز شده است. قوانین در جمهوری اسلامی تنقیح نشده است و لذا چه‌بسا ادامه جریان انبوه تولید قوانین، اوضاع را بدتر می­کند».

رئیس هیئت‌مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» با اشاره به جریان اقتصاد سیاسی حاکم بر وضع قوانین در کشور ادامه داد: «تصمیم­های گرفته‌شده در بخش عمومی گاه انعکاس تمایلات نفسانی افراد است و این کار را بسیار دشوار می­کند؛ زیرا هر تصمیمی گرفته می­شود باید ببینیم نیت و منافع دیگر در پشت صحنه این قوانین کجاست؟ نمی­توان تنها در ارزیابی تصمیمات به معیارهای متداول کارایی و اثربخشی قوانین اکتفا کرد؛ زیرا آنچه در پشت این صحنه برخی قواعد خاص می­گذرد، مجرای بسط و توسعه فساد است. گاه می­شد در دوران نمایندگی بر سر یک پرونده خاص معافیت مالیاتی این پرسش را طرح می­کردم که این چرا الان طرح شده؟ چرا این آقا این معافیت را طرح کرده؟ و وقتی پیگیری انجام می­شد، نتایج علت سوگیری و گرایش به یک قانون خاص را با توجه به منافع افراد درگیر نشان می­داد».

چرا نظارت در ایران ضعیف است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شأن دوم مجلس یعنی «نظارت»، به آسیب­شناسی آن با توجه به وظیفه مجلس در مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: «اولاً نتیجه سیستم قاعده­گذاری تولید انبوهی این است که امکان نظارت از بین می­رود. یعنی در واقع نظارت دیگر عملی نمی­شود. یادم هست در بحث «مجمع تشخیص مصلحت نظام» موضوع نظارت بر اجرای سیاست­های کلی مطرح بود. بنده به دوستان مجمع در آن زمان گفتم شما 750 سیاست کلی را در 39 حوزه آماده کرده‌اید. با این ساختار و حجم از قوانین، نه ما می‌توانیم نظارت کنیم و نه اصلاً امکانش هست که نظارت صورت گیرد. در این شرایط نظارت مقوله­ای خیلی نمایشی و کلی از آب درمی‌آید. چهار موضوع و40 سیاست اصلی را می­شود؛ ولی 40 موضوع و 750 سیاست کلی را عملاً نمی­توان نظارت کرد.

وقتی سیستم بین امور جزئی و کلی اختلاط و درهم­آمیختگی ایجاد کند، امکان نظارت و تمرکز بر نقاط اهرمی و مهم نیز سلب می­شود». وی با اشاره به اهمیت مقوله نظارت برای بحث مبارزه با فساد ادامه داد: «به نظرم می­رسد در بحث مبارزه با فساد، نظارت از تقنین امروز برای ما مهم­تر است. لکن در بحث نظارت اول باید دامنه و گستره معقول آن معلوم باشد که چه چیزهایی نظارت شود و روی اولویت‌بندی نظارت صورت گیرد. در حال حاضر متأسفانه قوانین بسیار زیادی داریم که کاملاً متروک هستند و یکی از علل آن به مشکلات ساختاری بخش نظارت در کشور مانند ائتلاف مجری و ناظر و نحیف بودن این بخش بازمی‌گردد».

وی با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس و نواقص آن افزود: «مجلس شورای اسلامی در بُعد عملکرد مالی دولت، ابزاری به‌عنوان «گزارش تفریغ بودجه» را دارد که به‌صورت سنواتی و با تأخیر حدود یک­ساله در همه دوره­ها تولید می­شده است که عمدتاً حسابرسی مالی است تا حسابرسی عملکرد. گرچه همین سطح مالی هم لازم است ولی اصلاً کافی نیست و در همان سطح نیز عملاً نقش اصلی را بازی نمی­کند. به‌صورت کلی، ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس مانند سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص از دستگاه­ها به‌تدریج اثرش از بین رفته است. علت این کاهش نفوذ ابزارهای نظارتی، معلول بهره‌مندی بیش‌ازحد نمایندگان از این ابزارها است. سؤال یک نماینده باید وزیر را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین جهت ده روزه باید وزیر جواب دهد؛ زیرا اگر بیشتر شود دیگر اشتباه انجام‌شده و منابع هدررفته است. در همین بحث ارزهای بلاتکلیف واردات در سال 1397 که در گزارش تفریغ بودجه «دیوان محاسبات کشور» اعلام‌شده است، سؤال اصلاً گُم شدن پول نیست. ارزها که گم نمی­شود. پرسش این است که این منابع ارزی به چه کسانی داده‌شده است؟ چرا داده‌شده؟ چه کسی کی داده؟ در بحث فساد، آن‌که گرفته خیلی مهم نیست؛ پرسش مهم­تر آن است که چه کسی و حسب چه سازوکاری این منابع ارزی را داده است؟. این سؤال‌ها اگر به‌موقع مطرح شود اثرگذار است. الآن تعداد سؤال‌ها در مجلس اینقدر زیاد شده که گاه شش ماه طول می‌کشد؛ یعنی نظارت کاملاً از بین رفته است. نماینده استیضاح می­کند و بعد امضایش را با پول پس می‌گیرد و این خیلی دردآور است».

شفافیت، لازمه مبارزه با فساد

دکتر توکلی در انتهای این نشست به پرسش­های حاضرین پیرامون ابعاد گوناگون موضوع مبارزه با فساد اقتصادی پرداختند و دراین‌باره با تأکید بر اهمیت آدم­ها و ساختارها به‌صورت همزمان در کاهش فساد افزودند: «جریان پیشگیری در بحث مبارزه با فساد از مقوله تعلیم و تربیت آغاز می­شود. نظام تعلیم و تربیت، اگر آدم متعهد ضد فساد بار بیاورد، آدم‌های پرهزینه به‌نظام اداری کشور تحویل نمی­دهد و در آن صورت هزینه‌های مقابله با فساد ما کمتر خواهد شد. البته در کنار این اهمیت در تربیت نیروی انسانی متعهد، نیازمند یک مکمل مهم نیز هستیم و آن تقویت سیستم نظارت بیرونی بر این آدم­ها است و لازمه تقویت این سیستم نیز ارتقای وضعیت «شفافیت» در کشور است.

علاوه بر کارکرد درونی تربیت، آثار بیرونی نظارت غیرقابل‌انکار است و در بحث نظارت بیرونی، «شفافیت» یک اصل است. متأسفانه در عمل هنوز علی­رغم حرف­های فراوان، شفافیت یک چالش برای کشور ماست. ماده 29 «قانون برنامه ششم توسعه» ناظر بر راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا مسئولین بعد از گذشت بیش از سه سال، هنوز به‌صورت جدی عملیاتی نشده است.

قانون با عتاب این شفافیت را مطالبه کرده است و اطلاعات پرداخت را دستگاه­ها بدهند؛ ولی عین آب خوردن این کار را نمی‌کنند. اگر شفافیت باشد، خیلی از فسادها رخ نمی‌دهد. البته ایده شفافیت محدودیت­هایی هم دارد؛ لکن به‌هرحال دوربین و نظارت بیرونی هم مهم است. اگر مدل جایگزین اسلامی برای مطالبه‌گری مردمی در عرصه عدالت‌خواهی در میان جوانان مطرح نشود، الگوهای رایج افشاگری که گاه خود منکر است، رایج و متداول می­شوند.

لازم به ذکر است «دکتر احمد توکلی» نویسنده اولین مقاله شماره پنجم نشریه «تأملات رشد» (شماره بهار 1399) با موضوع فساد سیستمی و راهکارهای مبارزه با آن بوده­اند. این نشریه مشتمل بر بیش از 30 نگاشت تخصصی پیرامون ابعاد گوناگون فساد در جامعه امروز است. علاقه­مندان جهت دریافت نسخه چاپی و الکترونیک آن می­توانند به «فروشگاه اینترنتی رُشدا» به آدرس wwwrushda.ir مراجعه کنند.