درد هر قسمت از شکم نشانه چیست؟

گروه سلامت الف،   3990209124

درد شکمی (یا درد معده) می‌تواند یکی از نشانه‌های مرتبط با اختلالات گذرا یا بیماری‌های جدی باشد.

درد هر قسمت از شکم نشانه چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دل درد را معمولا اکثر افراد تجربه کرده اند، برخی از این دردها ساده اند و نیاز به درمان خاصی ندارند اما در مقابل برخی دیگر از این دردها هشدار بروز یک بیماری را می دهند که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا در ادامه به معرفی انواع دل درد و علل بروز آن بپردازد.

معرفی انواع دل درد

برخی از درد‌های شکمی ساده اند و نیازی به درمان ندارند، ولی بعضی‌ها با علل جدی تری و  با توجه به جای درد معانی متفاوتی دارند.

علت درد‌های شکمی در نواحی مختلف شکم

درد‌های شکم در زبان عامیانه به درد نواحی دور ناف گفته می‌شود و به درد ناحیه فوقانی میانی شکم یا درد اپی گاستر درد سر دل گفته می‌شود.

درد شکمی (یا درد معده) می‌تواند یکی از نشانه‌های مرتبط با اختلالات گذرا یا بیماری‌های جدی باشد.

بیان یک تشخیص قطعی از علت درد شکم می‌تواند مشکل باشد، زیرا بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند به این علامت منجر شوند.

در اغلب موارد درد شکمی خوش خیم  یا گذرا است لیکن گاهی نیاز به مداخله فوری متخصصان وجود دارد.

درد شکمی و گرفتگی همراه با خونریزی رکتوم (IBD)

این علائم درد معده اغلب نشان دهنده بیماری التهابی روده (IBD) است.

در شرایطی که تورم مزمن در دستگاه گوارش رخ می‌دهد، یعنی بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.

طبق گفته بنیاد کرون و کولیت آمریکا، این شرایط علائم مشابهی دارند که می‌توان تشخیص داد که کدام یک از بیماران مبتلا به IBD دچار مشکل هستند. IBS اشتباه گرفته می‌شود، IBD جدی‌تر و نادر است.

سوزش و درد در مرکز شکم

ریفلاکس اسید، مایع مجاز شده یا غذا‌های مخلوط شده با اسید معده است؛ این ترکیب اسیدی، راه خود را در مری (لوله غذا) و گلو به وجود می‌آورد و موجب سوزش می‌شود.

اما سوزش با سرفه مزمن که به عنوان ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به اختلالات مزمن گوارشی در صورت عدم درمان شود.

سنگ‌های صفراوی؛ درد در اطراف ناف

اگر این درد شکمی همراه با درد مبهم در نزدیکی شانه همراه و به نظر می‌رسد پس از خوردن وعده‌های غذایی چرب دوباره برمی گردد، ممکن است سنگ صفراوی باشد و اگر شما زن هستید، بیش از ۴۰ سال سن داشته باشید و مادر باشید، در معرض خطر بیشتری هستید.

این به این دلیل است که سطح بالای استروژن که در دوران بارداری شایع است، ممکن است سنگ‌های صفراوی ایجاد کند.

این سنگ‌های کوچک که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند، می‌توانند برای سال‌ها پنهان شوند و به طور کلی بدون درد هستند، مگر اینکه در کانال کیستیک گیر کرده باشند.

زخم معده؛ درد خفیف، سوزش درد شکم

با خوردن یا مصرف آنتی اسید‌ها  زخم معده کاهش می‌یابد؛ این، علائم مشخصی از زخم معده، همراه با التهاب، ضعف، اشتها و کاهش وزن است.

زخم‌های گوارشی، یا زخم‌ها روی پوشش معده یا روده کوچک شما، سالانه نیمی از میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با وجود اینکه شما احتمالا شنیده اید، این درد‌ها به دلیل استرس ایجاد می‌شوند.

در عوض، می‌توانید یکی از دو عامل اصلی را هلیکوباکتر پیلوری (یا H. pylori)، یک باکتری که باعث آسیب به مخاطی معده و یا سوء مصرف دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن شود، سرزنش کنید؛ یک آزمایش خون معمولی می‌تواند تشخیص دهد که باکتری وجود دارد.

دیورتیکولیت؛ درد ناگهانی در ناحیه پایین سمت چپ شکم

اگر این درد شکم به همراه گاز اتفاق می‌افتد، ممکن است دیورتیکولیت را نشان دهد که التهاب کیست کوچک در روده بزرگ شما به نام دیورتیکولا است. این، یک اختلال ژنتیکی بسیار رایج در میان افراد مسن است.

حداقل یک سوم جمعیت ایالات متحده آن را در سن ۶۰ سالگی تجربه می‌کنند با این حال، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به علائمی مانند:نفخ بیش از حد، درد شکمی، گرفتگی و یبوست اصطلاحا انگار در دل آن‌ها رخت می‌شورند؛ این اغلب نتیجه فیبر زیاد در رژیم غذایی شما است.

آپاندیسیت؛ درد شدید در سمت راست پایین شکم

این نوع درد شکم می‌تواند آپاندیسیت باشد، به خصوص اگر شما دارای تب پایین هستید، قادر به خروج هوا نیستید، احساس برونشیت یا اسهال دارید، اگر آپاندیسیت دارید، احتمالا درد هر زمان که حرکت می‌کنید، هنگام نفس‌های عمیق، سرفه یا عطسه افزایش می‌یابد و فشار روی این منطقه درد شما را افزایش می‌دهد.

آپاندیسیت، زمانی که آپاندیس ملتهب می‌شود و پر از اغلب از عفونت اتفاق می‌افتد؛ طبق گفته موسسه ملی بهداشت، درمان این بیماری دردناک یکی از عمل‌های اصلی اورژانس داخلی در کشور‌های پیشرفته است؛ اغلب موارد آپاندیس شما قبل از ترکیدن باید برداشته شود.

هر زمان که دچار دل درد می‌شویم اول از همه به فکر سوء هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می‌افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می‌تواند علل و راه‌های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت‌های مثانه، آپاندیسیت، بیماری‌های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می‌توانند درد‌های شدید یا خفیفی را در بخش‌های مختلف شکم ایجاد کنند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده‌ها

گاهی اوقات سکته‌های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می‌دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند.

درد شکم در بالای ناف و زیر دنده‌ها عموما با راه رفتن تشدید می‌شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. دقت داشته باشید که سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می‌شود و به هیچ عنوان لمس این نقطه موجب درد نمی‌شود.

درد شکم در قسمت بالا سمت راست

یکی از علل رایج این درد‌ها سنگ‌ها و بیماری‌های کیسه صفرا و مشکلات کبدی هستند که همگی از عوامل درد در این ناحیه به شمار می‌آیند.

درد‌های کیسه صفرا ممکن است به شانه راست هم انتشار پیدا کنند و برعکس درد‌های پانکراس با دراز کشیدن بهتر می‌شوند و با خم شدن بیشتر می‌شوند.

باید بدانید که گاهی به ندرت بیماری‌های نیمه تحتانی ریه راست هم می‌توانند در این قسمت از شکم یعنی قسمت بالا سمت راست درد ایجاد کند.

درد شکم در قسمت بالا چپ

از آنجاکه معده در این منطقه قرار دارد، بیماری‌های مربوط به آن مثل زخم معده می‌توانند موجب درد در سمت چپ و بالای شکم شوند. یکی دیگر از علل درد در قسمت چپ سمت بالای شکم بزرگ شدن طحال است؛ طحال نیز در این منطقه قرار دارد بنابراین اگر بزرگ شود یا در آن آمبولی ایجاد شود باعث بروز درد خواهد شد.

درد شکم در قسمت پایین سمت راست

دردی که هر کسی باید با احساس آن فورا به پزشک مراجعه کند؛ شایع‌ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است، اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در ۲۴ ساعت اول معمولا دور ناف است و سپس به قسمت سمت راست و پایین شکم منتقل می‌شود.

یکی دیگر از علل درد در این ناحیه مکل روده بزرگ است؛ در این ناحیه از شکم قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می‌تواند باعث درد در این منطقه شود.

درد در قسمت پایین شکم سمت چپ

درد در این ناحیه می‌تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود.

باید بدانید که این وضعیت قابل درمان است، ولی در صورتی که درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می‌توان به درد شکم همراه با دل پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد.

درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.

درد شکم در قسمت پایین چپ و راست به طور مشترک

اختلالات و سنگ‌های کلیه می‌توانند باعث درد‌های کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می‌شود.

این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه‌ها هم انتشار پیدا می‌کند.

در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن‌های خوراکی مصرف کند. ولی گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می‌شویم از مسکن‌های وریدی استفاده کنیم.

همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش‌های پرشی انجام دهند تا سنگ شان دفع شود.

علت درد شکم در قسمت دور ناف

درد در این ناحیه می‌تواند به دلیل مسمومیت‌های غذایی و التهاب‌های ویروسی یا باکتریایی روده باریک ایجاد شود؛ درد‌هایی که معمولا مبهم هستند و اغلب کم و زیاد می‌شوند و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند.

توجه داشته باشید که چنان چه اسهال خونی و همراه با تب باشد و بعد از ۴۸ ساعت رو به بهبود نرود فرد باید حتما بستری شود.

علت درد شکم در قسمت پایین ناف

در خانم‌ها دلیل شایع درد در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی است. همچنین تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل ماهانه نیز می‌تواند باعث درد زیر ناف شود.

در همین ناحیه یک تا دو روز قبل از قاعدگی هم ممکن است درد ایجاد شود که با علائم دیگری، چون بی حوصلگی و درد سینه همراه است. به مجموعه این علائم PMS یا سندرم قبل از قاعدگی گفته می‌شود.