در گفتگو با الف مطرح شد معادله پیچیده سوریه در مثلث ایران، روسیه و ترکیه

گروه سیاسی الف،   3990208060 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب گفت: روند آستانه می‌تواند در این شرایط به اوضاع سوریه کمک کند و همه طرف‌های ذی نفوذ به یک توافق دست پیدا کنند و این امکان فراهم شود تا قدرت‌های خارجی حاضر در سوریه از خاک این کشور خارج شوند و دولت بتواند سلطه سرزمین خود را بر عهده بگیرد.

معادله پیچیده سوریه در مثلث ایران، روسیه و ترکیه

به گزارش الف، پدافند ارتش سوریه بامداد دوشنبه با موشک‌های شلیک شده از سوری رژیم صهیونیستی مقابله کرده و تعدادی از آنها را ساقط کرده است، دولت سوریه خبر داد که این مقابله بر فراز آسمان حومه دمشق صورت گرفته است.

موشک‌های شلیک‌شده توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از فراز آسمان لبنان شلیک شده بودند. همچنین گفته می‌شود که آمریکا بار دیگر یک محموله سنگین از تجهیزات نظامی را به سوریه اعزام کرده است. 

این درحالی است که تحرکات ماه‌های اخیر ترکیه در ادلب و ورود نظامیان این کشور به خاک سوریه موجب حساس شدن اوضاع سوریه شد. «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه پس از افزایش تنش‌های بی سابقه میان ارتش‌های سوریه و ترکیه، در تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) در مسکو به توافق آتش بس در استان ادلب سوریه دست یافتند.

در هفته‌های منتهی به توافق آتش بس، استان ادلب سوریه بر اثر تحرکات گروه‌های تروریستی متشنج شده بود که ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری آن با نیرو‌های ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب از سوی گروه‌های تروریستی هرچه بیشتر بر تنش‌ها افزود.

مسکو و آنکارا پس از اعلام توافق آتش بس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که طبق توافق گذرگاه امنی در جاده بین المللی M۴ در استان ادلب سوریه ایجاد می‌شود لذا در حال حاضر وضعیت امنیتی ادلب باید هر چه سریع‌تر مشخص شود و ارتش سوریه درصدد است تا کنترل کلی این استان را در دست بگیرد.

قاسم محب علی، رئیس سابق اداره کل خاومیانه وزارت امور خارجه و مسایل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار الف، در خصوص تحولات اخیر سوریه و تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور اظهار داشت: اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی به خاک سوریه تجاوز می‌کند، در طی هفته‌های گذشته نیز چندین بار چنین اتفاقی رخ داد که پدافند هوایی سوریه با آن مقابله کرد، هدف از این حملات رژیم صهیونیستی حضور ایران و روسیه در سوریه است و این رژیم به همراهی آمریکا به دنبال تضعیف جبهه مقاومت است.

وی تصریح کرد: تحولات سوریه در حال حاضر پیچیده شده است و تحولات میدانی به خصوص در ادلب و شرق سوریه،کاملاً شکننده بوده و امکان تنش در آنجا وجود دارد. چرا که هم روسیه، هم ارتش سوریه و هم نیروهای محور مقاومت به دنبال تقابل جدی با تروریست های حاضر در سوریه هستند که اکنون در استان ادلب تمرکز پیدا کرده اند و چالش جدی میان ترکیه با روسیه با ارتش سوریه در خصوص ادلب وجود دارد.

سفیر سفیر اسبق ایران در مالزی و یونان با بیان اینکه روسیه و ترکیه به روند آستانه نگاهی ابزاری دارند، گفت: در حال حاضر باید گفت که بازگشت حاکمیت دولت سوریه به منطقه و توافق سیاسی بین ترکیه و روسیه بستگی به روند آستانه دارد، چراکه ترک‌ها علاقه‌مند نیستند باتوجه به حجم زیادی از امکانات و نیرویی که در ادلب مستقر کرده‌اند و همچنین موضوع آوارگان از این منطقه عقب‌نشینی کنند. از سوی دیگر در شرق سوریه نیز کردها و آمریکایی‌ها مستقر هستند و اکنون شرایط سوریه متفاوت از چند سال گذشته است و کشوری در نهایت در تحولات سیاسی پیروز خواهد شد که بتواند در تحولات میدانی نقش خوبی بازی کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و جهان عرب افزود: روند آستانه می‌تواند در این شرایط به اوضاع سوریه کمک کند و همه طرف‌های ذی نفوذ به یک توافق دست پیدا کنند و این امکان فراهم شود تا قدرت‌های خارجی حاضر در سوریه از خاک این کشور خارج شوند و دولت بتواند سلطه سرزمین خود را بر عهده بگیرد . باید قانون اساسی در سوریه بر مبنای یک روند دموکراتیک و با نظارت سازمان ملل معیار باشد.

محب علی خاطرنشان کرد: باید نگاه طایفه‌ای و قومی در سوریه حل و فصل شود و ساختار سیاسی جدیدی مثل لبنان و عراق شکل بگیرد و راه برای رایزنی و مذاکرات سیاسی گشوده شود تا سوریه بتواند از این بحران چند ساله نجات پیدا کند.