آخرین وضعیت سینماهای کشور/ سینماهای دنیا با کرونا چه کرده‌اند؟

گروه فرهنگی الف،   3990206116

جلسه جمع‌بندی بررسی ضوابط ۱۵گانه بازگشایی سینماها امروز برگزار می‌شود.

آخرین وضعیت سینماهای کشور/ سینماهای دنیا با کرونا چه کرده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری آنا، قرار است امروز آیین‌نامه پیشنهادی سازمان سینمایی برای بازگشایی سینماها بعد از جمع‌بندی نظرات کارشناسان به تصویب نهایی برسد.

این مقررات  ۱۵ بندی دو روز پیش اعلام گردید و بر مبنای آن مقرر شد تا با توجه به پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان،  در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز باشد. همچنین چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

در این مقررات آمده است که سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه‌کنندگان باید مرتباً نظافت و ضدعفونی شده و استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی شود.

علاوه بر این اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها به گونه‌ای که افراد بتوانند به‌راحتی در میان آن‌ها تردد کنند نیز الزامی است.

در دسترس‌بودن مایع ضد عفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان و گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان هر روز یک‌ بار  الزامی است. ضمن این که قرار است به‌منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود.

آیین‌نامه مذکور فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده را بلامانع دانسته و تب‌سنجی از مراجعان و ممانعت از ورود افراد مشکوک را نیز الزامی کرده است.

ضمن این که بوفه‌های سینما نیز موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله‌ای نخواهند بود.

آیین نامه‌ای که سینماداران با آن مخالفند!

در همین حال، رئیس انجمن سینماداران در گفتگویی با اعلام این که این ضوابط پانزده‌گانه مورد تأیید ما نیست گفت: جلسه مربوط به تعیین شرایط بازگشایی سینماها و ارایه این پروتکل، بدون حضور نماینده‌ای از سینماداران تشکیل شده است. یعنی خودشان نشسته‌اند و بدون اینکه قضیه را کارشناسی کنند، این بندها را پیشنهاد داده‌اند.

وی تأکید کرد: هیچ نماینده‌ای از سینماداران در آن جلسه حضور نداشته و گله من این است که چرا نظری از صنف ما پرسیده نشده است. من نمی‌دانم در رأس این کار چه کسانی قرار دارند که بدون توجه به منافع و مصالح سینما این تصمیم را گرفته‌اند. کسانی که حتی یک درصد از سینما هم اطلاع ندارند، چنین بندهایی را پیشنهاد کرده‌اند.

قاصداشرفی افزود: خیلی از موارد ضوابط پانزده‌گانه فعلی منطقی نیست. برای مثال در یکی از این موارد آمده است که سینماها باید دو ردیف خالی بگذارند و تنها چهل درصد از سینما مورد استفاده قرار بگیرد. در حالی که پیشنهاد ما این است که یک ردیف در میان مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ضدعفونی کردن سالن‌ها وجود دارد که از نظر اصولی مورد قبول نبوده و هزینه سینما، اصلاً جوابگوی این موارد نیست.

وی افزود:  با این شرایط اگر سینما بازگشایی نشود، بهتر است. خیلی از سینماداران روز گذشته با من تماس گرفتند و گفتند با این شرایط سینماهای خود را بازگشایی نمی‌کنند چون نمی‌توانند مسائل مالی آن را برطرف کنند در همین زمینه هم دولت کوچک‌ترین توجهی به سینما نکرده است.

قاصداشرفی که خود مدیر یکی از سینماهای شهر تهران است، با اشاره به این که تا زمانی که افراد تأمین جانی نداشته باشند، جرئت نمی‌کنند به سینماها بیایند گفت: به عنوان یک سینمادار می‌گویم خودم را جای تماشاگران می‌گذارم و اگر مطمئن نباشم که سلامتی من تأمین است، به سینما نمی‌روم. بنابراین به فرض بازگشایی سینما هم کسی حالا حالاها اعتماد نمی‌کند که به سینما بیاید.

سینماهای دنیا با کرونا چه کرده‌اند؟

بر اساس تحقیقی که دفتر نظارت بر عرضه و نمايش فيلم معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منتشر کرده است، چین که مرکز شیوع ویروس می‌باشد مدتی است که با کاهش مبتلایان به ویروس، قرنطینه را لغو نموده است. با رفع تهدید ویروس، ابتدا بیش از ۵۰۰ سینما بازگشایی شد. این سینماها در پنج ایالت جنوبی چین بوده و تنها ۵ درصد از سینماهای چین را شامل می‌شود. در آمد حاصل نیز کمتر از ۲۰۰۰ دلار بوده و در دو استان از این پنج استان که اقدام به بازگشایی کرده بودند، هیچ بلیتی فروخته نشد. فیلم‌هایی نیز که در این مدت اکران شده‌اند بازپخش فیلم‌های محبوب چینی‌ها بوده است. بازگشایی سایر سینماهای چین به تصمیمات استانی بستگی دارد و این کار به صورت پلکانی و آرام صورت می‌گیرد.

در ایتالیا بر خلاف آمریکا زمان بلندی برای بازگشایی سینماها و تئاترها در نظر گرفته شده است. از چهارم می ( ۱۵ اردیبهشت) امکان بازگشایی سینما و مراکز بزرگ وجود دارد ولی با رعایت فاصله اجتماعی، هر فرد در سالن سینما باید با صندلی فرد دیگر بیش از سه فوت (یک متر) و فاصله سه صندلی از دیگری به منظور پیشگیری از ویروس که فاصله ایمن محسوب می‌شود، قرار می‌گیرد. بنیاد ملی اکران فیلم ایتالیا همچنین اعلام کرده است سینماهای این کشور با ۳۰ درصد ظرفیت به کار خود در این شرایط ادامه خواهند داد.

در ایالات متحده آمریکا نیز طبق دستورالعمل‌هایی که کاخ سفید منتشرکرده است، سینماها می‌توانند در سه مرحله بازگشایی شوند. سینماها به همراه سالن‌‎های تئاتر، رستوران‌ها، ورزشگاه‌‌ها و کلیساها در برنامه بازگشایی اولیه قرار دارند؛ اما این امر بنا به صلاحدید و اعلام آمادگی فرمانداران هر ایالت گذاشته شده است. هر چند برخی از ناظران صنعت نگران این هستند که این طرح ممکن است امید کاذب را افزایش دهد.

ایالت‌ها می‌توانند در طی یک دوره چهارده روزه «تحت پروتکل‌های دقیق فاصله اجتماعی» با بازگشایی سه مرحله‌ای سالن‌های بزرگ از جمله سینماها، سالن‌های بزرگ ورزشی اقدام نمایند. بر طبق این پروتکل فاصله هر فرد با دیگری باید حفظ شش پا ( نزدیک به دو متر) را در بر گیرد. فاز اول، اجتماع بیش از ۱۰ نفر ممنوع است. در فاز دوم، اجتماع بیش از پنجاه نفر ممنوع خواهد بود و در فاز سوم برگشت به وضعیت عادی اعلام خواهد شد. به منظور اکران فیلم نیز این موارد پیشنهاد شده است.

حالا باید منتظر نتیجه جلسه جمع‌بندی امروز مدیران سازمان سینمایی درباره تأیید نهایی این ضوابط ۱۵ نشست. ضوابطی که شاید بتواند چرخ‌های اکران سینما را به حرکت درآورد. سرعت این حرکت البته کم خواهد بود و پیش‌بینی‌ها این است که استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو هفته اول چندان بالا نباشد، اما به هرحال با توجه به ماندگاری شرایط فعلی و لزوم راه‌اندازی فعالیت‌های صنفی و اقتصادی، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز آغاز اکران با درنظرگرفتن این ضوابط پیش‌ روی سینماگران و سینماداران نباشد.